Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-17, 19:59
  #1
Medlem
Som rubriken lyder så tänkte jag börja spara pengar till min systers barn.
Jag vill se utvecklingen av pengarna, samt ge min syster tillgång till dem men inte hennes man. Barnen ska få pengarna när de ska flytta och/eller ta körkort.
Jag vill inte ha någon kontroll så att jag kan ta ut pengarna.
Vilken bank kan hjälpa mig med mina önskemål?
Citera
2017-02-17, 20:10
  #2
Medlem
Jag kollade på flera alternativ själv, men det slutade med ett barnsparkonto hos Avanza som står på mig som ägare, alternativen som jag kunde hitta (inklusive avanzas) var typ på dig själv eller på båda föräldrarna, inget mittemellan.

Spännande att se om du hittar nån annan variant.
Citera
2017-02-17, 20:14
  #3
Medlem
svallerbyttans avatar
Finns ingen bank som kan hjälpa dig med alla de önskemålen. Om vi inte pratar riktigt stora summor, då finns det alltid en lösning.
Citera
2017-03-08, 05:38
  #4
Medlem
mmmoookkks avatar
Ska det vara en överraskning till din syrra? Annars är det väl bara att be henne öppna kontot och sen föra över pengar till det varje månad?

Annars, kolla med Avanza. Har för mig att du kan öppna en kapitalförsäkring och sen skriva över den till din syster. Men är inte helt hundra.

Vad du än gör... öppna inte med någon bank och låt dom hantera sparandet eller försöka övertala dig att betala massa skyhöga avgifter för att göra det ena eller andra...

Du kan med gott samvete lägga alla pengarna på en global indexfond som Länsförsäkringar Global Indexnära ifall det är lång sparhorisont.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback