Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-17, 17:57
  #1
Medlem
Hej, skulle bara vilja ha lite åsikter från er som är "haj" på området. Ska köpa en ny dator men är osäker på om prestandan kommer vara mycket bättre än den jag har nu. Har haft min i snart tio år kanske och tycker inte den är överdrivet långsam, är kanske bara van. Men nya datorn har
W10,
AMD A10-7800 3,50 GHz 4 kärnor.
SODIMM DDR3 8 GB 1600 MHz.
AMD Radeon™ R7 340 2048 MB.

Och min gamla W7, Intel Pentium 4, 3200 MHz enkärning.
DDR2 SDRAM 2048 MB 333 MHz.
NVidia GeForce 210 1024 MB 589MHz.

Skillnad blir det ju men mycket? Är inte helt inne på det tekniska så att säga..
Tacksam för svar
Citera
2017-02-17, 23:04
  #2
Medlem
annanmedlems avatar
Finns ingen A10 7800 att välja på Userbenchmark så jag tog A10 6800K istället:
http://cpu.userbenchmark.com/Compare...PU/m7095vs2936
... nu är ju A10 7800 inget monster till processor.

Nästan 3 gånger snabbare prestanda / kärna och nästan 6 gånger snabbare processor om det körs flera trådar samtidigt.

2x heltalsprestandan och 2.5x gånger flyttalsprestandan när bara en kärna används.

En G4560 hade varit minst lika mycket bättre:
http://cpu.userbenchmark.com/Compare...60/m7095vs3892

Men om du väntar in AMDs Ryzenprocessorer så kommer du få ännu bättre processor, du kan väl köpa en fyrkärnig sådan för ungefär ett pris som nog inte ligger långt ifrån A10 7800.

Vet inte om det är integrerad grafik det där eller inte, integrerad grafik kan emellanåt få spö av gamla och enklare kort men är å andra sidan rätt kapabel för annat än spel och kan klara av äldre och enklare spel också.

Nu är ju dock GTX 210 den näst lägsta modellen av en jättegammal serie så att få bättre än det idag är nog inte så svårt.
67 gflop är GTX 210 kapabelt till.
533/600/634 gflop är R7 340 kapabelt till.
1 306 för GTX 750Ti vilket är det absolut minsta jag hade rekommenderat för spel för typ ett år sedan.
Värstingkortet Titan X med Pascalarkitektur idag fixar 10 000 - 11 000 gflops.

Så det är ju i runda slängar 3-5 gånger snabbare processor och 9-10 gånger snabbare grafik. Men det är ganska dåligt med dagens mått mätt.

Jag vet inte säkert hur det blir med integrerad grafik på Ryzen och har man inte det behöver man ju köpa ett grafikkort. Ett RX 460 hade legat på runt 2 000 gflops.

Väntade du in en säg fyrkärnig AMD Ryzenprocessor och köpte ett RX 460 som eventuellt är billigaste grafikkortet med den senaste arkitekturen från AMD så hamnar du kanske på 2.5-7 gånger snabbare processor beroende på antalet trådar som används och en grafik runt 30 gånger snabbare än det du har. Det gör det möjligt att spela nya spel om än inte i ständigt över 60 FPS på högsta grafikinställningarna.
Citera
2017-02-18, 00:37
  #3
Medlem
Tripportreats avatar
Hur mycket kostar datorn du kikar på och hur mycket kan du tänka dig att lägga? Behöver du även ny skärm, tangentbord, mus osv?

Ska du använda den till spel eller är det mer till film och sånt?

Trots att du har lagt tråden i forumdeldn för stationära datorer så låter det där mer som en bärbar, stämmer det eller är det en stationär?

//Tripportreat
Citera
2017-02-18, 02:49
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Finns ingen A10 7800 att välja på Userbenchmark så jag tog A10 6800K istället:
http://cpu.userbenchmark.com/Compare...PU/m7095vs2936
... nu är ju A10 7800 inget monster till processor.

Nästan 3 gånger snabbare prestanda / kärna och nästan 6 gånger snabbare processor om det körs flera trådar samtidigt.

2x heltalsprestandan och 2.5x gånger flyttalsprestandan när bara en kärna används.

En G4560 hade varit minst lika mycket bättre:
http://cpu.userbenchmark.com/Compare...60/m7095vs3892

Men om du väntar in AMDs Ryzenprocessorer så kommer du få ännu bättre processor, du kan väl köpa en fyrkärnig sådan för ungefär ett pris som nog inte ligger långt ifrån A10 7800.

Vet inte om det är integrerad grafik det där eller inte, integrerad grafik kan emellanåt få spö av gamla och enklare kort men är å andra sidan rätt kapabel för annat än spel och kan klara av äldre och enklare spel också.

Nu är ju dock GTX 210 den näst lägsta modellen av en jättegammal serie så att få bättre än det idag är nog inte så svårt.
67 gflop är GTX 210 kapabelt till.
533/600/634 gflop är R7 340 kapabelt till.
1 306 för GTX 750Ti vilket är det absolut minsta jag hade rekommenderat för spel för typ ett år sedan.
Värstingkortet Titan X med Pascalarkitektur idag fixar 10 000 - 11 000 gflops.

Så det är ju i runda slängar 3-5 gånger snabbare processor och 9-10 gånger snabbare grafik. Men det är ganska dåligt med dagens mått mätt.

Jag vet inte säkert hur det blir med integrerad grafik på Ryzen och har man inte det behöver man ju köpa ett grafikkort. Ett RX 460 hade legat på runt 2 000 gflops.

Väntade du in en säg fyrkärnig AMD Ryzenprocessor och köpte ett RX 460 som eventuellt är billigaste grafikkortet med den senaste arkitekturen från AMD så hamnar du kanske på 2.5-7 gånger snabbare processor beroende på antalet trådar som används och en grafik runt 30 gånger snabbare än det du har. Det gör det möjligt att spela nya spel om än inte i ständigt över 60 FPS på högsta grafikinställningarna.

Vill börja med att tacka för att du tog dig tid att svara. För mig, var det ganska svårt att hänga med i allt, och som jag skrev i mitt inlägg så är jag inte överdrivet tekniskt kunnig. Försökt att läsa och förstå så mycket som möjligt och kolla upp men snacka om att det snurrar där uppe Siffror är inte min starka sida om man säger så. Men ska spara ditt inlägg ifall jag börjar få grepp om saker. Något jag skulle nämnt också som kanske kan ha underlättat enklare svar till mig är att det är en färdig stationär dator https://www.netonnet.se/art/dator/st...t/235075.8943/ Jag hoppas kunna spela en del såklart, inga jätteavancerade spel, just nu kör jag FarCry 2 på nästan dem lägsta inställningarna men det fungerar. GTA 5 vill jag spela men kan jag glömma iaf på min nuvarande. Men tusen tack för ditt försök i att hjälpa mig
Citera
2017-02-18, 02:55
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tripportreat
Hur mycket kostar datorn du kikar på och hur mycket kan du tänka dig att lägga? Behöver du även ny skärm, tangentbord, mus osv?

Ska du använda den till spel eller är det mer till film och sånt?

Trots att du har lagt tråden i forumdeldn för stationära datorer så låter det där mer som en bärbar, stämmer det eller är det en stationär?

//Tripportreat

Hej och tack för ditt svar. Den kostar 6000 och är en stationär. https://www.netonnet.se/art/dator/st...t/235075.8943/
Pga min extremt tighta budget är det svårt att lägga mer men visst, om jag verkligen vill kan jag få in någo(3) tusing till, men eftersom min nuvarande dator är så gammal, ca 10 år så känns det som det borde räcka. Skärm behöver jag ha för min klarar inte full HD och det är skitdrygt. T-bord och mus är nyköpt så där är det lugnt Film mestadels men även spel, kör nu FarCry 2 på nästan lägsta inställningarna. Men vill kunna spela tex GTA5.
Citera
2017-02-18, 12:53
  #6
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rexxo
Vill börja med att tacka för att du tog dig tid att svara. För mig, var det ganska svårt att hänga med i allt, och som jag skrev i mitt inlägg så är jag inte överdrivet tekniskt kunnig. Försökt att läsa och förstå så mycket som möjligt och kolla upp men snacka om att det snurrar där uppe Siffror är inte min starka sida om man säger så. Men ska spara ditt inlägg ifall jag börjar få grepp om saker. Något jag skulle nämnt också som kanske kan ha underlättat enklare svar till mig är att det är en färdig stationär dator https://www.netonnet.se/art/dator/st...t/235075.8943/ Jag hoppas kunna spela en del såklart, inga jätteavancerade spel, just nu kör jag FarCry 2 på nästan dem lägsta inställningarna men det fungerar. GTA 5 vill jag spela men kan jag glömma iaf på min nuvarande. Men tusen tack för ditt försök i att hjälpa mig
A10 är en "APU" ifrån AMD vilket betyder att den har integrerad grafik. Den har fyra kärnor men AMDs kärnor på de och FX-processorerna gör mindre jobb än Intels och de nya AMD använder i sina Ryzen / Sandy ridge / Bristol(?) ridge processorer.
Samma typ av kärnor förekommer även i deras Athlon (II?)-processorer som dock saknar den integrerade grafiken men istället är billigare.

GTX 200-serien ligger 7 generationer bak ifrån nyaste 1000-serien (800-serien existerar inte som desktopchip), GTX 210 tillhör den lägre delen och bara GTX 205 är sämre.

R7 340 är sett till releasetid är väl bara en generation gammalt.
Citera
2017-02-19, 11:19
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rexxo
Hej och tack för ditt svar. Den kostar 6000 och är en stationär. https://www.netonnet.se/art/dator/st...t/235075.8943/
Pga min extremt tighta budget är det svårt att lägga mer men visst, om jag verkligen vill kan jag få in någo(3) tusing till, men eftersom min nuvarande dator är så gammal, ca 10 år så känns det som det borde räcka. Skärm behöver jag ha för min klarar inte full HD och det är skitdrygt. T-bord och mus är nyköpt så där är det lugnt Film mestadels men även spel, kör nu FarCry 2 på nästan lägsta inställningarna. Men vill kunna spela tex GTA5.

Först och främst så tycker jag att du bör invänta Ryzen som kommer 2a mars.
Om inte så skulle du kunna köra på intels inbyggda grafik, då får du lite säme grafikkraft (tror jag) men du kompenserar det en aning med en ev starkare CPU.
Annars så kan du få rätt så bra begagnade grafikkort för 500-1000kr och då har du en rätt så kompetent spelmaskin.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback