Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-17, 17:45
  #1
Medlem
Torrfotings avatar
Jag har köpt en 144hz skärm med displayport men upptäckte vid installation att jag inte har displayport i datorn.
Jag undrar hur jag löser detta på bästa sätt.
Måste jag köpa en aktiv adapter DP till Hdmi 1.4 och en hdmi 1.4 sladd? Vad är alternativen?
Har inte hittat bra trådar om just detta här eller på annat håll

Tacksam för svar och hjälp.
Citera
2017-02-17, 22:48
  #2
Medlem
annanmedlems avatar
Man tycker ju att ett GTX 1070 borde ha någon DisplayPortutgång.
Vilket kort har du?

Tidigare verkar det som det kanske inte har gått så ofta åtminstone:
https://www.reddit.com/r/pcmasterrac...using_hdmi_14/

Innan kanske det bara fanns stöd för 120 Hz, eller t.o.m. bara 60 Hz.
Jag vet inte hur det är idag.
Smidigast vore ju om du hade överensstämmande portar och smidigaste av de alternativen hade väl varit just om du använde DisplayPort.
Citera
2017-02-17, 23:08
  #3
Medlem
Torrfotings avatar
Jag glömde förmedla att min kunskap på området är ganska ytlig (fast det kanske lyser igenom hehe).
Jag har alltså inte ett displayport uttag på baksidan av burken, jag vet inte om kortet har det om så skulle kunna vara fallet.
Det är i i vart fall ett "ASUS LGA1151 B150M - PLUS"
__________________
Senast redigerad av Torrfoting 2017-02-17 kl. 23:12.
Citera
2017-02-17, 23:10
  #4
Medlem
Torrfotings avatar
Du menar förstås moderkortet!
asus lga1151 b150M- Plus
Citera
2017-02-18, 00:00
  #5
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torrfoting
Jag glömde förmedla att min kunskap på området är ganska ytlig (fast det kanske lyser igenom hehe).
Jag har alltså inte ett displayport uttag på baksidan av burken, jag vet inte om kortet har det om så skulle kunna vara fallet.
Det är i i vart fall ett "ASUS LGA1151 B150M - PLUS"
Citat:
Ursprungligen postat av Torrfoting
Du menar förstås moderkortet!
asus lga1151 b150M- Plus
Nej, jag menar på grafikkortet.
Moderkortet har egna utgångar för integrerad grafik men de är jag inte så intresserad av.

Men rubriken säger GTX 1070 och GTX 1070 är ett grafikkort och om du har ett sådant så sitter det utgångar på det och det är dit du skall koppla skärmen inte till utgångarna på moderkortet som är för den integrerade grafiken.
Det kanske finns GTX 1070 utan DisplayPort men jag kan ju tycka att det borde finnas DisplayPort på dem. Om det är moderkortet du håller på med så glöm det och kika om du inte har DisplayPort på grafikkortet istället.

GPU-Z kan kanske berätta vad du har för grafikkort om man kollar alla ID-nummer och grejer om inte annat, om du nu inte har kvar någon kartong eller kvitto eller så med exakt modell och varumärke.
https://www.techpowerup.com/gpuz/

Edit:
https://www.asus.com/Motherboards/B150M-PLUS/
Moderkortet har som du säger inte DisplayPort:
Multi-VGA output support : HDMI/DVI-D/RGB ports
- Supports HDMI with max. resolution 4096 x 2160 @ 24 Hz / 2560 x 1600 @ 60 Hz
- Supports DVI-D with max. resolution 1920 x 1200 @ 60 Hz
- Supports RGB with max. resolution 1920 x 1200 @ 60 Hz

Standardkontakter och skärmspecar för GTX 1070:
https://www.nvidia.se/graphics-cards...70/#redirected
Maximal digital upplösning1 7680 x 4320 @60 Hz
Standardkontakter för display DP 1.42, HDMI 2.0b, DL-DVI
Multi-monitor Ja
HDCP 2.2
Citera
2017-02-18, 01:25
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torrfoting
Jag har köpt en 144hz skärm med displayport men upptäckte vid installation att jag inte har displayport i datorn.
Jag undrar hur jag löser detta på bästa sätt.
Måste jag köpa en aktiv adapter DP till Hdmi 1.4 och en hdmi 1.4 sladd? Vad är alternativen?
Har inte hittat bra trådar om just detta här eller på annat håll

Tacksam för svar och hjälp.

Slå upp specen på kortet . Ganska säker på att de finns displayport. Många blandar ihop det men hdmi ( ser nästan samma ut . Speciellt när plast plupparna sitter för ingångarna också. Vet när vr korten kom. Folk koppla in den i vr hdmin istället för vanliga så säger Dom ( varför finns de ingen bild ) hehe . Vet inte hur många trådar vi löst på flashback där folk blandat ihop hdmi anslutningarna eller sett fel på portarna
Citera
2017-02-18, 01:56
  #7
Medlem
Torrfotings avatar
ASUS GeForce GTX1070 8GB DUAL OC BLACK heter det. Jag ser skillnad på hdmi och DP och har kollat en gång till nu... Och såklart hittade jag ta mig fan rätt hål!
Tur att man är anonym här för det här är pinsamt.
Min första tråd är ett skämt.
Hoppas jag lär mig.

Tack för hjälpen Jens86. Du är en hjälte.
Citera
2017-02-18, 03:23
  #8
Medlem
annanmedlems avatar
Jens86? Tss.
Citera
2017-02-18, 11:41
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Jens86? Tss.

Haha vad nu ?
Citera
2017-02-18, 11:45
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torrfoting
ASUS GeForce GTX1070 8GB DUAL OC BLACK heter det. Jag ser skillnad på hdmi och DP och har kollat en gång till nu... Och såklart hittade jag ta mig fan rätt hål!
Tur att man är anonym här för det här är pinsamt.
Min första tråd är ett skämt.
Hoppas jag lär mig.

Tack för hjälpen Jens86. Du är en hjälte.

Asså sa inte att du inte ser skillnad. Sa att många har haft svårt o koppla in rätt o hittar inte alltid rätt portar . Dagens teknik gör människan förvirrad idag .
Och nej din första tråd e inget skämt. Finns betydligt värre. Som sagt du e inte ensam om att vara osäker vart allt sitter på ditt nya kort och hur de ser ut. Finns mängder. Därför jag bad dig och slå upp specen på kortet 😄
Citera
2017-02-18, 16:52
  #11
Medlem
Det är BETYDLIGT svårare än man tror att fixa till det där, hade samma problem, det är typ bara dyra och rätt stora adaptrar som kan fixa saken. Det finns ingen enkel fix med en adapter för detta problem tyvärr. Jag fick ge upp. Men hittar du något så säg till, skulle göra min dag!
__________________
Senast redigerad av plaything 2017-02-18 kl. 16:55.
Citera
2017-02-18, 23:26
  #12
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plaything
Det är BETYDLIGT svårare än man tror att fixa till det där, hade samma problem, det är typ bara dyra och rätt stora adaptrar som kan fixa saken. Det finns ingen enkel fix med en adapter för detta problem tyvärr. Jag fick ge upp. Men hittar du något så säg till, skulle göra min dag!

Problemet var ju redan löst. Du kanske också använt fel uttag.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback