Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-17, 14:40
  #1
Medlem
Hej Sydamerika experter!

Jag funderar på att göra en kombinerad språk-och upplevelse resa till Sydamerika i sommar. Har ca två månader på mig och helst inte alltför stor budget. Tjej på 25 år som reser själv. Inte speciellt intresserad av party eller att ligga på en strand 8 timmar, utan vill uppleva länder och kultur. Van vid att resa ensam men vill ändå ha någorlunda säkra resmål.

Jag har läst på lite och tänker mig två länder med ca 4 veckor i varje, varav 3 veckors studier och 1 veckas resande i varje. Frågan är vilka länder jag ska välja, gärna två lite olika länder. Spontant tänker jag Peru och Colombia (+ kanske en mellanlandning i Rio på vägen hem). Har ni några andra förslag? Tips på länder, städer, besöksmål? Eller ha någon erfarenhet av korta språkstudier i Sydamerika?

Alla tips uppskattas!:D
Citera
2017-02-17, 17:40
  #2
Medlem
Du var inne på Rio och det är ett bra val. Sen har du Foz do Iguacu söderut där du kan beta av:
- Cataratas
- Parque das aves
- Templo budista
- Itaipu
- Mass-grillning på Santa Terezinha praia
- Marco das tres fronteiras

...samt passa på med besök i Paraguai och Argentina som ligger i anslutning till staden.
Citera
2017-02-18, 13:08
  #3
Medlem
Rekommenderar Medellin, Colombia för att studera spanska, det gjorde jag i 2 månader där innan jag reste vidare. Finns många bra skolor, antingen privata (bra, men dyra) eller universitet, (också bra, men billigare). Dessutom så behöver vi inom Schengen området inget studievisa för att plugga där på ett officiellt universitet. Bara gå dit, anmäl dig och betala klasserna och man kan börja direkt.

Har ej vart i Cusco i Peru, men där ska det vara bra att plugga också. Jag rekommenderar dock starkt Medellin, säkert, framåttänkande stad, massvis med saker att göra, behagligt väder, fin natur och så vidare.
Citera
2017-02-20, 21:46
  #4
Medlem
Jag bodde i Cusco en månad för några år sedan, reste då också ensam. En superfin och vänlig stad, jag trivdes hur bra som helst!

Jag pluggade visserligen inte spanska (vilket jag nog borde ha gjort) men bodde hos en peruansk värdfamilj och jobbade som volontär på en skola i förorten - kan varmt rekommenderas! Man lär sig mycket när man pratar och leker med barnen, rättar läxor och är med på lektionerna, lite learning by doing :)

Tänk dock på hur du bor, jag fick dela rum med en irländsk tjej som jag kom alldeles för bra överens med - blev m.a.o. mer engelska än spanska på fritiden...

Quito är också en fantastiskt vacker stad där man garanterat kan plugga spanska, och där finns superfina omgivningar att upptäcka :)
Citera
2017-02-21, 12:00
  #5
Medlem
Kaustis avatar
Vi besökte Ecuador, Peru, Bolivia och Brasilien i höstas. Jag tycker personligen att Rio, trots magnifika stränder, var rätt otrevligt. Knarkare på gatorna som löper längs med Copacabana, försäljare överallt, folk som vill blåsa en hela tiden och enormt mycket dyrare än resten av Sydamerika.

Vi gillade Ecuador och Bolivia mest av allt under resan.
Citera
2017-02-27, 09:16
  #6
Medlem
storytellers avatar
Jag tänker spontant Yucatanhalvön samt Oaxaca/Chiapas i Mexiko kombinerat med Guatemala. Billigt som attan på de två sistnämnda ställena och väldigt mycket att se/göra på liten yta. Det mesta som finns i Peru/Colombia finns också på dessa ställen. Billigare och ofta bättre - och framförallt utan de aplånga bussresor som krävs för att komma någon vart, särskilt i Peru.
Vill du stanna tre veckor på ett ställe i Mexiko hade jag rekommenderat Oaxaca vid kusten eller om du har lite mer pengar Tulum på karibiska kusten. I Guatemala är Antigua ett fantastiskt ställe att vara på en lite längre tid.

Problemet om du vill hinna resa runt något på en vecka i Colombia eller Peru är att du då förmodligen måste använda flyg för att ta dig från punkt A till B vilket kraftigt ökar din budget. Jag reste runt tre veckor i Peru och avstånd som såg jättekorta ut på kartan tog ibland uppåt 22 timmar i buss. Det är ofta minst 10 timmar i buss mellan attraktionerna i Colombia. I Guatemala kan du åka från regnskog till stillahavskust på ett par timmar eller från vulkan till karibiska kusten på samma tid.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2813078

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback