Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-17, 15:14
  #13
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lexem
För att det ska kunna tillföra något speciellt måste det finnas någon rekreativ baktanke - ex. ett tema på själva gården. Men då faller hela principen med "gör vad du vill".

Hade man istället kunna hyra små uthus som typ är inplastade där man kan göra vad fan som helst så hade man kanske kunnat trademarka det.

Däremot känns det mer som något ställe där folk hade mördat andra.

Är det inplastade Attefallshus för fisting och sånt du tänker på? Ja, kanske skulle funka. Ett romantiskt ställe för nygifta med lite mer avancerad smak. Helkaklat och golvbrunn i alla rum, nära till djur och natur.

Norrtälje?
Citera
2017-02-17, 15:17
  #14
Medlem
herrcarlssons avatar
Haha det här var en skön trådstart.

Låter ju toppen faktiskt. Problemet som jag ser det är att det måste finnas en klar idé om vad som ska locka folket till din gård. Att "vara sig själv" fast inom ramarna för din värdegrund känns ju väldigt luddigt. Tror inte att folk kommer vallfärda till gården för att leka tittut eller peka på en uggla. Känns lite som att du beskriver ett vårdhem för folk med grava hjärnskador.

Tycker dock att du ska köpa en gård och göra slag i sak. Jag ska besöka bara för att kika på vad det är för klientel jag lovar.
Citera
2017-02-17, 15:28
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Tror ni det finns en framtid för att köpa en gård och bedriva en verksamhet som går ut på att folk får komma och vara lite som dom vill?
Typ betala 5000 kr för en vecka och man får vara sig själv. Frukost och lunch ingår i boendet.

Vad bör man tänka på, vilken del av landet lämpar sig bäst för verksamheten?
Ni har säkert bra idéer så hit me!

Skulle se ut det. Hur lång tid tror du det tar innan den gården är nerknarkad?
Folk kommer ligga passiva överallt och röka eller helt däckade.

Jag växte upp med släktingar som var hippie-wannabes, de hade lite samma ide, ett ställe där folk får vara som de är och förverkliga sig själva.
Det var vin, röka, politiska "diskussioner" som alltid urartade till bråk. De blev dödligt osams trots att alla var v. Folk däckade. Sen nästa dag, repeat.
Ingen diskade, ingen städade, ingen handlade mat. Inte så kul för oss barn. Frukosten var att man fick leta i köket efter nåt bröd som inte var mögligt. Bland tre veckors disk och använda blöjor. Lunch samma sak. Middag, nä, vid den tiden hade man gått och gömt sig i nån garderob eller nåt för att slippa fulla konstiga vuxna.

Tänkte du styra upp verksamheten på gården själv, eller hur många anställda tänkte du ha?
Räkna med att ha sjukvårdspersonal eller socialarbetare inkopplade, med tanke på vilket klientel stället kommer locka till sig.
Citera
2017-02-17, 15:33
  #16
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buranshe
Skulle se ut det. Hur lång tid tror du det tar innan den gården är nerknarkad?
Folk kommer ligga passiva överallt och röka eller helt däckade.

Jag växte upp med släktingar som var hippie-wannabes, de hade lite samma ide, ett ställe där folk får vara som de är och förverkliga sig själva.
Det var vin, röka, politiska "diskussioner" som alltid urartade till bråk. De blev dödligt osams trots att alla var v. Folk däckade. Sen nästa dag, repeat.
Ingen diskade, ingen städade, ingen handlade mat. Inte så kul för oss barn. Frukosten var att man fick leta i köket efter nåt bröd som inte var mögligt. Bland tre veckors disk och använda blöjor. Lunch samma sak. Middag, nä, vid den tiden hade man gått och gömt sig i nån garderob eller nåt för att slippa fulla konstiga vuxna.

Tänkte du styra upp verksamheten på gården själv, eller hur många anställda tänkte du ha?
Räkna med att ha sjukvårdspersonal eller socialarbetare inkopplade, med tanke på vilket klientel stället kommer locka till sig.

Tror du inte att fem papp i veckan håller röset borta?
U gots to pay me, U gots to pay me in paper och man betalar vid bokning.

Bör man ha en hemsida eller är det överdrivet när världen ser ut som den gör?
Citera
2017-02-17, 15:45
  #17
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Men det är på en gård! En gård, fatta hur fri och mysig en medelsnittssödermalmare kan känna sig på en gård. Ta på ett löv, leka titt-ut, insupa en värdegrund som låter bra på papper. På en gård!

Har du startat företag förr?
Tror det finns flis här.
Ja det har jag.

Tror att de kan göra sånt där på Södermalm, det finns träd där faktiskt. Men kör på du.
Citera
2017-02-17, 16:19
  #18
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Ja det har jag.

Tror att de kan göra sånt där på Södermalm, det finns träd där faktiskt. Men kör på du.

Bor själv på Söder så jag känner till trädsituationen här. Men folk är inte sig själva här.
Citera
2017-02-17, 21:25
  #19
Medlem
Dofternas avatar
Tittar på en gård i Dalsland nu, hoppas den levererar.
Citera
2017-02-17, 22:52
  #20
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Tittar på en gård i Dalsland nu, hoppas den levererar.
1. Varför ska folk betala 1000 kr per natt för att bo med en massa annat folk (behövs ju rätt många gäster om det ska gå runt) på din gård istället för att betala hälften för en stuga där dom får vara ifred?

2. Vad skiljer din gård från andra anläggningar där folk kan bo? Du har inte skrivit att du ska locka med aktiviteter av något slag, bara att du ska införskaffa en väldigt dyr anläggning (dyr i jämförelse med andra boendeformer som man syftar till att hyra ut eftersom det är så mycket mer än bara boningshus som vanligtvis finns på en gård) där du ska hyra ut rum.

3 Om det nu vore så, att det finns en stor efterfrågan på den här typen av boende som du vill erbjuda - varför finns det då inte en omfattande privat uthyrningsverksamhet av boende på gårdar från de som äger gårdar?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback