Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-17, 12:56
  #1
Medlem
Jag är medveten om att Laplace-transform är ett väldigt kraftfullt sätt att lösa differentialekvationer på, men vilka begränsningar har den?
Kan man exempelvis lösa differentialekvationer där de initiala t-värdena för en given funktion y(t) inte är lika med noll, alltså där minst en n-derivata y⁾(a) = b har villkoret a ≠ 0?
Och finns det några andra möjliga begränsningar?

Låt oss säga att vi pratar om "normala" differentialekvationer, alltså någonting som är av tillräckligt liten grad för att det ska gå att lösa dem "för hand".
En ekvation av tjugonde eller hundrade ordningen skulle nog bli lite långtråkig.
__________________
Senast redigerad av Mikael861 2017-02-17 kl. 13:01.
Citera
2017-02-18, 09:52
  #2
Medlem
Ja, initialvillkoren behöver inte vara 0 för att Laplacetransformen ska gå att tillämpa. Laplacetransformen av f'(t) är ju t.ex. sF(s) - sf(0-) så du får ersätta derivatan f'(t) med detta i stället för sF(s) (som man endast brukar göra då initialvillkoret är 0).
Citera
2017-02-18, 10:17
  #3
Medlem
Man borde väl kunna utföra ett variabel byte från t till T så att derivatan har argumentet 0 och använda laplace transformen?
Citera
2017-02-18, 20:12
  #4
Medlem
Tack för svaren.

Ja, det visade sig mycket riktigt att man bara behövde göra ett variabelbyte, och det var till och med en ganska enkel procedur.
Det var i stort sett bara att byta ut a mot X = t - a, definiera om funktionerna en aning och sen derivera lite grand, det var bra det.
__________________
Senast redigerad av Mikael861 2017-02-18 kl. 20:15.
Citera
2017-02-18, 21:18
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael861
Tack för svaren.
Du borde inte tacka mig då jag inte ens svarade på frågan, läste uppenbarligen inte ordentligt haha. Får skylla på bakfyllan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback