Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-08, 05:37
  #13
Medlem
Europes avatar
TS verkar få ett visst stöd här:

Citat:
Det är det största sedel- och myntutbytet i svensk historia. Över 300 miljoner sedlar och runt två miljarder mynt ska bytas ut. Men valet av material för de nya mynten tycks inte ha tänkts igenom allt för mycket. KTH-forskaren Peter Szakálos varnar nämligen för att de nya mynten kan rosta och bli obrukbara, skriver Metro.

Det är de nya en- och tvåkronorna som är tillverkade av kopparpläterat stål, vilket innebär att de har en kärna av stål, men ett tunt yttre skikt av koppar.

– Järnet under kopparskiktet kommer att rosta kraftigt och myntet kommer att bli mer eller mindre obrukbart, förklarar han till tidningen.

http://24blekinge.se/2017/05/07/stor...bli-vardelosa/
Citera
2017-05-11, 10:17
  #14
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
TS verkar få ett visst stöd här:



http://24blekinge.se/2017/05/07/stor...bli-vardelosa/

Intressant, tack för länken

Då kan man ju undra hur Riksbanken har gjort sin uppskattning på 25-30 år. Var det några speciella förhållanden i min plånbok som skyndade på korrosionen? Visst, jag kan eventuellt ha svettats lite, men plånboken är fortfarande av läder och borde därför inte få in så mycket saltvatten pga det. Vad som dock är lustigare är att jag även hade euro-cent i plånboken samtidigt, som också består av kopparpläterat stål, men som inte har korroderat. Själv tyckerj ag dock att färgen är väldigt annorlunda på de svenska kronorna och euro-centen, så kanske används olika tjocklekar på pläteringen?
Citera
2021-10-14, 15:26
  #15
Medlem
Hej.
Jag stör mig något så fruktansvärt mycket på de nya en- och tvåkronorsmynten. Man luktar skit om händerna om man hanterat mynten. Är det någon här som har tips på hur man tvättar mynten? Jag har provat med diskmedel utan framgång. Skulle en ultraljudstvätt fungera?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback