Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-17, 10:29
  #1
Medlem
Läste en artikel på svd.se där polisen gör någon slags inbrytning i en bostad.
Man använde stege för att ta sig upp på en balkong och det jag undrar är om inte arbetsmiljöreglerna gäller för polisen
Vanligt folk får inte springa på stegar över två meter utan att vara säkrade i sele.
Hur kommer det sig att polisen kan springa runt utan detta?

Mig veterligen så gäller fysikens lagar även polisen och om de skulle tappa fotfästet så påverkas de av gravitationen som vilken annan kropp som helst.

Artikeln: https://www.svd.se/razzia-runt-stock.../om/anvandarna



Är det inte lika viktigt att polisens arbetsmiljö är säker?
Har de något slags undantag/dispens?
Har jag missat att de bär sele?
__________________
Senast redigerad av nilserikkk 2017-02-17 kl. 10:32.
Citera
2017-02-17, 10:55
  #2
Medlem
Butch.Cassidys avatar
Världen är inte gjord av rosa fluffiga moln, i vissa yrken så innebär vissa moment en kalkylerad risk som har tagits med hänsyn till den vinsten som uppnås.

Hur hade du tänkt att våra poliser, brandmän och personal inom Försvarsmakten ska agera i skarpa situationer?
Citera
2017-02-17, 12:53
  #3
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Det är klart att det är viktigt att de har en säker arbetsmiljö men det måste vara förenligt med uppdraget också. De har skyddsombud och liknande precis som alla andra men det är en annan omfattning och andra regler som gäller.
Citera
2017-02-17, 16:57
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butch.Cassidy
Världen är inte gjord av rosa fluffiga moln, i vissa yrken så innebär vissa moment en kalkylerad risk som har tagits med hänsyn till den vinsten som uppnås.

Hur hade du tänkt att våra poliser, brandmän och personal inom Försvarsmakten ska agera i skarpa situationer?

Nej, jag förstår att det innebär fara att bli beskjuten med vapen i händelse av krig osv.
Det jag funderar över är om polisen har undantag från dessa regler som finns till för arbetstagarens säkerhet.
Många företag gör en kalkylerad risk. Frågan är om den är till fördel för den anställde eller inte.
Att man räknar med att 1 av 100 poliser trillar ner och att det är en godtagbar risk är inte till glädje för den polis som är den där 1 av 100.

Hade det varit så jättemycket extrajobb att tillverka en stege där du kan vara säkrad hela vägen medans man klättrar upp? Det går oftast att lösa skyddsfrågan om man tänker till lite.
Här verkar man dock inte bry sig så mycket.
Citera
2017-02-17, 17:01
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImMcGyverLOL
Det är klart att det är viktigt att de har en säker arbetsmiljö men det måste vara förenligt med uppdraget också. De har skyddsombud och liknande precis som alla andra men det är en annan omfattning och andra regler som gäller.

Det verkar vara upp till den enskilde polismannen ifall denne vill använda skydd, vilket jag finner är konstigt.
Ta bara det där med att polisen inte alltid bär varselväst när de vistas på vägen.
Citera
2017-02-17, 17:30
  #6
Medlem
Butch.Cassidys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Nej, jag förstår att det innebär fara att bli beskjuten med vapen i händelse av krig osv.
Det jag funderar över är om polisen har undantag från dessa regler som finns till för arbetstagarens säkerhet.
Många företag gör en kalkylerad risk. Frågan är om den är till fördel för den anställde eller inte.
Att man räknar med att 1 av 100 poliser trillar ner och att det är en godtagbar risk är inte till glädje för den polis som är den där 1 av 100.

Hade det varit så jättemycket extrajobb att tillverka en stege där du kan vara säkrad hela vägen medans man klättrar upp? Det går oftast att lösa skyddsfrågan om man tänker till lite.
Här verkar man dock inte bry sig så mycket.

Hur stor är risken att polisens säkerhetssele fastnar och insatsen försenas eller att polisen som nu har fastnat i sin sele i en utsatt position blir bekämpad.

Polisen har helt uppenbart övat på detta och kommit fram till att sättet man arbetar på är det optimala.

Allt är en avvägning mellan den enskilda polisens säkerhet och enhetens förmåga att fullgöra sin uppgift, det absolut säkraste är ju att ligga kvar i sängen.
Citera
2017-02-17, 19:26
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butch.Cassidy
Hur stor är risken att polisens säkerhetssele fastnar och insatsen försenas eller att polisen som nu har fastnat i sin sele i en utsatt position blir bekämpad.

Polisen har helt uppenbart övat på detta och kommit fram till att sättet man arbetar på är det optimala.

Allt är en avvägning mellan den enskilda polisens säkerhet och enhetens förmåga att fullgöra sin uppgift, det absolut säkraste är ju att ligga kvar i sängen.

Det kanske är som du påstår att detta är det mest optimala man kommit fram till. Personligen ställer jag mig tveksam till att man provat med selar eller andra anordningar som gör det säkrare för polisen. Man har troligen bara fokuserat på att snabbt komma upp på balkongen och inte lagt något tänk alls på vad som händer ifall någon faller ner.

Nu är det inte speciellt farligt statistiskt sett att arbeta som polis. Det är mycket farligare att vara byggnadsarbetare eller lagerarbetare, olycksmässigt.
Men som byggnadsarbetare och annan arbetare så har man massa lagar o regler att följa.
Är det någon som känner till om polisen är befriad från detta eller är det bara gissningar?
Citera
2017-02-17, 22:02
  #8
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Det kanske är som du påstår att detta är det mest optimala man kommit fram till. Personligen ställer jag mig tveksam till att man provat med selar eller andra anordningar som gör det säkrare för polisen. Man har troligen bara fokuserat på att snabbt komma upp på balkongen och inte lagt något tänk alls på vad som händer ifall någon faller ner.

Nu är det inte speciellt farligt statistiskt sett att arbeta som polis. Det är mycket farligare att vara byggnadsarbetare eller lagerarbetare, olycksmässigt.


Men som byggnadsarbetare och annan arbetare så har man massa lagar o regler att följa.
Är det någon som känner till om polisen är befriad från detta eller är det bara gissningar?

Det första fetade är sant.

Det tror jag inte på längre, vad hände här ex?

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/va...ljo-fick-sluta
Citera
2017-02-19, 09:26
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askenar
Det första fetade är sant.

Det tror jag inte på längre, vad hände här ex?

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/va...ljo-fick-sluta

Jag kan inte riktigt ha någon åsikt om den historia du hänvisar till, eftersom jag inte känner till mer än vad som gick att läsa. OM det är som det står att det är så är det upp åt väggarna fel. Jag antar att det kommer processas om det hela.
Tyvärr så fuskas det på alla arbetsplatser med säkerheten och det visar sig när någon trillar ner hur mycket man struntat i reglerna.

Angående bilden där poliserna bryter sig in via balkongen så hittar jag ingen bild som visar hur högt upp det är.
Det lär vara mer än två meter upp och jag har för mig att polisen brukar ha dessa stegar på bilar dessutom.

Varför gick man inte in via trappuppgången istället?
Är det för att man vill se häftig ut när Aftonbladet hänger med ut?

Polisen kan väl lika väl använda sig av en upphissbar plattform med räcken runt om som en stege anser jag.
Då kan dessutom fler än en polis komma in samtidigt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback