Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-17, 08:38
  #1
Medlem
David Lagercrantz andra och näst sista bok om Lisbeth Salander är färdigskriven.


Mannen som sökte sin skugga


Från Norstedt

Citat:
Lisbeth Salander gör upp med sin barndom i den femte Millenniumboken

David Lagercrantz fortsättning på Millenniumserien släpps 7 september 2017. Idag kan vi avslöja titeln och det svenska omslaget. (...)

I Mannen som sökte sin skugga, den femte boken i Millenniumserien, har David Lagercrantz tvinnat en spännande historia om statliga övergrepp, hedersproblematik och de mörka skuggor från barndomen som fortfarande jagar Lisbeth Salander

I Norstedts artikel nämns namn som Benito och Leo Mannheimer och miljöer som kvinnofängelse och fondkommissionärsbolag och förlaget ställer några tankeväckande frågor

Citat:
Hur hänger en välartad finanskilles bakgrund ihop med Lisbeths? Och hur ska Lisbeth hantera hoten från Benito och hennes gäng som trappas upp alltmer?

som kan tjäna som underlag för fortsatt diskussion och analys.

I DN-artikeln nedan säger Lagercrantz att det bara blir en bok till om Lisbeth Salander efter denna.



David Lagercrantz om den femte Milleniumboken: Jag har Lisbeth Salander i mitt blodomlopp

Citat:
Men efter ”Mannen som sökte sin skugga” blir det bara en bok till i serien, säger David Lagercrantz bestämt.

– Definitivt inte fler. Jag vill gå vidare, stå på egna ben. Många författare skriver samma bok gång på gång. All respekt åt dem, men jag vill göra nya saker nu.
__________________
Senast redigerad av Utredaren 2017-02-17 kl. 08:44.
Citera
2017-02-17, 16:21
  #2
Medlem
Cohibas avatar
En ny David Lagercrantz! Så kolossalt intressant! När släpps den? Sanna mina ord en litterär händelse av format. Det blir väl till att köa i sovsäck natten före framför bokhandeln. Kommer nog att köpa den tyska översättningen också bara för att...

Citera
2017-02-17, 17:11
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
David Lagercrantz andra och näst sista bok om Lisbeth Salander är färdigskriven.


Mannen som sökte sin skugga


Från Norstedt



I Norstedts artikel nämns namn som Benito och Leo Mannheimer och miljöer som kvinnofängelse och fondkommissionärsbolag och förlaget ställer några tankeväckande frågor



som kan tjäna som underlag för fortsatt diskussion och analys.

I DN-artikeln nedan säger Lagercrantz att det bara blir en bok till om Lisbeth Salander efter denna.



David Lagercrantz om den femte Milleniumboken: Jag har Lisbeth Salander i mitt blodomlopp


Att ni inte skäms! Skulle ALDRIG ALDRIG läsa Lagercrantz fortsättning på Stieg Larssons underbart begåvade, smarta, intelligenta trilogi!!!
Citera
2017-02-17, 17:18
  #4
Medlem
Hoppsan. David Lagercrantz måste ju ha något mycket viktigt att säga med tanke på hur man försöker tysta honom. Särskilt att han står upp för kvinnor är väl det som främst väcker hatet mot honom. Det är en berömvärd insats David Lagercrantz gör i Stieg Larssons anda.
Citera
2017-02-25, 18:32
  #5
Medlem
M 5 – Mannen som sökte sin skugga

Lisbeth Salander gör upp med sin barndom i den femte Millenniumboken
fredag 17 februari 2017


Citat:
Precis som i de tidigare böckerna är det Lisbeth Salander som är huvudkaraktär i nya Mannen som sökte sin skugga. När den nya boken tar sin början avtjänar hon ett kortare straff på kvinnofängelset Flodberga (…) Lisbeth får besök av Holger Palmgren som fått tag i dokument som kastar nytt ljus över myndigheternas övergrepp i hennes barndom. Hon ber Mikael Blomkvist om hjälp att göra några efterforskningar. Spåren leder dem till en viss Leo Mannheimer, delägare i Alfred Ögrens Fondkommissionär.

Hur hänger en välartad finanskilles bakgrund ihop med Lisbeths?

I Mannen som sökte sin skugga, den femte boken i Millenniumserien, har David Lagercrantz tvinnat en spännande historia om statliga övergrepp, hedersproblematik och de mörka skuggor från barndomen som fortfarande jagar Lisbeth Salander.

– Denna gång har David lyckats väva fram en historia som dels bygger vidare från den förra boken och dels låter läsaren få veta mer om händelser i Lisbeths barndom, berättar Eva Gedin, förläggare och förlagschef på Norstedts förlag.

Frågan som Norstedts ställer oss är hur Leo Mannheimer bakgrund hänger ihop med Lisbeth?

Lisbeths barndom, när?

Genom dokument om myndighetsövergrepp (ett svenskt peddogate) mot henne i hennes barndom som Lisbeth fått av Palmgren finner Mikael Blomkvist spår till en Leo Mannheimer.

Lisbeth föddes 30 april 1978 så tidsperioden är 1980-talet.

Lisbeths barndom utspelas mitt under kalla kriget med skarpa ideologiska motsättningar mellan öst och väst och en svensk underrättelsetjänst infiltrerad av extremister från ”Demokratisk Allians” som Stieg Larsson beskrivit Luftslottet som sprängdes.

Den största svenska händelsen under Lisbeths barndom var mordet på Sveriges statsminister Olof Palme 28 februari 1986. Då var Lisbeth nästan sju år.

Leo Mannheimer?

Någon Leo Mannheimer verksam vid något fondkommissionärsbolag finns inte vid denna tid i släkten Mannheimer

Så Leo har en annan betydelse men med koppling till Mannheimer.

Leo-affären

År 1985 så exploderar Leo-affären Ett 30-tal företagsledare i AB Volvo, Wilh. Sonesson AB och Leo Läkemedel AB berikar sig på aktieägarnas bekostnad.

Olof Palme och Leo-affären

Leo-affären väckte starka känslor

Citat:
Den så kallade Leo-affären briserade hösten 1985. Den är döpt efter läkemedelsbolaget Leo, som avknoppades från Sonesson (i sin tur kontrollerat av Volvo) och börsnoterades. (…) Debatten var så hård att dåvarande statsministern Olof Palme personligen ringde upp Högsta domstolens ordförande och lät honom leda en kommission.

Vem är han då, den där Mannheimer?

1986 tog Gyllenhammars barndomsvän Sören Mannheimer plats i Volvos styrelse. 1987 kom Leo-lagen och som senare togs in i ABL och fortfarande är ämne för diskussion.


Ja, nu vet vi vilken Mannheimer som avses och i nästa inlägg skall vi titta lite på hans bakgrund och härkomst.

Men innan dess väcks ju naturligtvis frågan om detta har något med Palmemordet att göra och i så fall hur?

Boken har alla förutsättningar för att bli avslöjande om David Lagercrantz tar bladet från munnen och bekräftar karaktärernas identitet i det verkliga livet.
Citera
2017-02-27, 19:50
  #6
Medlem
Sqeptisks avatar
Ser fram emot hans kommande. Gav konceptet Salander en väl behövlig nytändning efter upphovsmannens klart dalande kvalitet.
Citera
2017-02-28, 22:48
  #7
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmeraldC
Att ni inte skäms! Skulle ALDRIG ALDRIG läsa Lagercrantz fortsättning på Stieg Larssons underbart begåvade, smarta, intelligenta trilogi!!!

& vad är det för fel i din hjärna?? Lagercrantz skriver riktigt briljant & lever värkligen upp till en efterföljare med värdighet, du missar nått tro mig. Principer kan du gräva ner någonstans.
Citera
2017-03-02, 12:36
  #8
Medlem
Sören Mannheimers bakgrund och härkomst

Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
M 5 – Mannen som sökte sin skugga

Ja, nu vet vi vilken Mannheimer som avses och i nästa inlägg skall vi titta lite på hans bakgrund och härkomst.



MANNHEIMERSLÄKTEN OCH BANKVÄSENDET

Sören Mannheimers släkthistoria är nära förknippat med bankväsendets framväxt i Sverige och därmed också med Wallenbergfamiljen. Bara att göra en jämförande beskrivning hur de två familjerna representerar två intressen, Göteborgsintresset med företag som Volvo och Wallenbergsfärens med SAAB visar på konkurrenssituation. Vem har väl inte sett något i massmedia om hur Volvo och SAAB sålts till utländska intressen och i Volvos fall till kinesiska intressen och för SAABs del slutar det med konkurs med holländare och en mystisk rysk oligark.

RYSSLAND
Vi får inte glömma att Lisbeth på sin fars sida är ryska och högintressant för både SÄPO som ryska och amerikanska underrättelsintressen med kopplingar till globala affärsintressen som Blackstone. Hon är mångmiljardär nu och inriktad på att avslöja hemligheterna om sitt ursprung.
Att Sveriges relationer till Ryssland alltid varit känsliga alltsedan Knut Wallenberg, Sveriges utrikesminister, under första världskriget är väl känt och kan finnas med i bilden. Men mer om det i nästa inlägg.

Ytterligare en ryss dök upp i Lagercrantz förra bok ”Det som inte dödar oss”, Jan Holtser, en yrkesmördare som på till synes amerikanska intressen med kopplingar till den ryska maffian dödar Frans och senare även försöker att mörda dennes son och Lisbeth. I slutet av boken får vi reda på att Jan Holtser är död.

Men nu tror jag inte på denna teknik från Gudfaderserien där alla onda och en del goda dör i Gudfadern III och att korruption inom Vatikanen och Costa Nostra inte finns längre. Både Frans Balder och Jan Holtser kommer säkert tillbaka som andra karaktärer men fortfarande antagonister. Frans Balder är naturligtvis mannen som sökte sin skugga.

Här kanske vi också finner ett subtilt pekfinger till den kommande boken då den unge mannen Jakob som räddar Lisbeth kör en Volvo. Att sedan Volvos första bil också hette Jakob och att namnet är judiskt precis som Sören Mannheimer som satt i Volvos styrelse är från en judisk familj öppnar för en megakonspiration med Lisbeth Salander i centrum. Ett kul grepp i den kommande boken vore naturligtvis att skurkbilen blir en begagnad SAAB eftersom någon nyproduktion inte förekommit hos det konkursade SAAB sedan 2011. Just nu aktuell i SAAB-rättegången i Vänersborgs tingsrätt.

Men nu har jag kommit så långt i mina nyfikna reflektioner att Sören Mannheimers bakgrund blir riktigt intressant.

Sören Mannheimers bakgrund och härkomst.
Först vill jag säga att det jag vet om Sören Mannheimer från offentliga uppgifter inte är av den art att jag placerar in honom i en Lisbeth Salander konspiration. Därför blir Norstedts fråga inte retorisk utan tankeväckande.

Sören Mannheimer, Göteborg och Volvo.

Släkten Mannheimer är välkänd i Göteborgs näringsliv och kommun. Sören har haft framstående poster inom såväl kommunen som Volvo bla.

Från Wikipedias artikel hämtar jag följande information.

Citat:
I Göteborg arbetade han som jurist på Mannheimer & Zetterlöfs advokatbyrå, 1961–1970. Dessutom var han fritidspolitiker, med uppdrag i kommunfullmäktige och i styrelsen för arbetarkommunen. År 1970 startade han egen advokatbyrå, men efter två års verksamhet blev han istället förbundsjurist hos Metall. Mannheimer satt i Göteborgs kommunstyrelse från 1971 till 1988, i fullmäktige från 1971 till 1991 och i partistyrelsen 1969 till 1991. Åren 1982 till 1985 var han kommunalråd med ansvar för bolagssektor och näringspolitik och därefter fram till 1988 finanskommunalråd och kommunstyrelsens ordförande.

För att komplettera bilden av Sören Mannheimer runt de aktuella åren på 1980-talet hämtar jag ytterligare information från Dagens industri. De skriver följande i samband med att


Sören Gyll lämnar AB Volvos styrelse


Citat:
De två som lämnar är de som suttit längst i AB Volvos styrelse - Sören Mannheimer har suttit i två omgångar.
I första vändan 1986 till den extra bolagsstämman i januari 1994. Därefter återigen från den ordinarie bolagsstämman i april 1994. Sören Mannheimer, (..), har uppfattats som den siste representanten i Volvostyrelsen för "Göteborgsintresset". Det var bland annat med det motivet han återvaldes vid ordinarie bolagsstämman 1994. Ett val som ifrågasattes av Aktiespararna eftersom Sören Mannheimer stöttade Pehr G Gyllenhammar och de dåvarande planerna på en fusion med Renault.

Utifrån sett kan man bara notera de vanliga intressekonflikter som biläggs genom den faktiska händelseutvecklingen utan att någon part ansett sig ha tillräckligt på fötterna för att ta till rättsliga medel. Hårda bud i några förhandlingar kanske men inte mycket mer.
Om vi vänder oss till Zaramis blogg av Anders Svensson

så finner vi under artikeln Mannheimer – Skandinaviska Kredit namnet Sören Mannheimer länkat till samma wikipedia artikel som jag länkat till och inga uppseendeväckande uppgifter om honom där heller.

Men genom att artikeln diskuterar Skandinaviska Kredit historik är den intressant.

Citat:
Initiativtagare till Skandinaviska Kredit var en grupp göteborgsköpmän, Oscar Ekman, Oscar Dickson, Olof Wijk och C.Fr. Waern samt stockholmaren A.O. Wallenberg (…)

Till VD i den nybildade banken utsågs Theodor Mannheimer (1833-1900), (…)

Banken startade 1865 ett kontor i Stockholm under ledning av Henrik Davidson (chef i firman L. Meyerson) och Herman Meyerson. Wallenberg avgick då ur styrelsen för banken. 1868 startades ett avdelningskontor i Norrköping under ledning av John Philipson. Under Theodor Mannheimer utvecklades Skandinaviska Kredit snabbt till att bli Sveriges ledande bank och deltog i en mäng obligationsemissioner som finansierade investeringar i industri. redan på 1870-talet var banken den största i Sverige näst efter Skånes Enskild bank. (…)

Theodor Mannheimer dog år 1900 och ersattes av sonen Herman Mannheimer (1867-1942) och A. Andréen. Den senare var chef och den förstnämnde vice. (…)

Under ledning av Herman Mannheimer blev det ett intimt samarbete mellan banken och den framväxande göteborgska verkstadsindustrin. Han kvarstod i bolaget som chef för göteborgskontoret till 1930 då han ersattes av Åke Belfrage, tidigare chef i Malmö. I styrelsen var han kvar intill sin död, därav som styrelseordförande från år 1942.

Enligt Wikipediartikeln om Love Mannheimer så var Sörens far Love sonson till Theodor som ju var Skandinaviska Kredits förste VD.

Citat:
Mannheimer var son till praktiserande läkaren Carl Mannheimer och Maria de Maré. Han var brorson till advokaten Otto Mannheimer och finansmannen Herman Mannheimer samt sonson till finansmannen Theodor Mannheimer.

Nu har vi alltså lite om Sören Mannerheims härkomst och kan som har nämnts tidigare placera in honom som en av företrädare för Göteborgsintresset visavi Stockholmsintresset med namn som Wallenberg. A O Wallenberg var ju en av initiativtagarna till Skandinaviska Kredit.

Men fortfarande finns ingen klar indikation på någon konspiration värdig Lisbeth Salander. Men misströsta inte, det kommer. Tro mig. Det är nu det börjar.

Från Wikipedia hämtar jag delar av en intressant tidslinje för

Skandinaviska Banken

Citat:
Det tidiga 1900-talet utgjorde en mycket expansiv fas med flertalet fusioner:

 1918 förvärvades Örebro enskilda bank

 1919 övertas Skånska Handelsbanken

Kreditaktiebolaget var Ivar Kreugers husbank, och drabbades hårt av 1930-talskrisen och Kreugerkraschen och fick ta över aktier i flera svenska företag som betalning för förfallna lån. För att klara sig fick banken statsbidrag på drygt 200 miljoner, vilket var återbetalt redan 1936. De övertagna företagen överfördes 1937 till det för ändamålet nybildade investmentbolaget AB Custos 1937.

 1939 bytte banken namn till Skandinaviska Banken.

 1942 övertogs Borås bank och Dalslands Bank
 1944 förvärvades Bankirfirman C G Cervin
 1945 övertogs Södermanlands Enskilda Bank
 1949 förvärvas Göteborgs handelsbank.
 1965 flyttade banken in i det nybyggda centralkontoret i fastigheten Hästskon 12 vid Sergels Torg i Stockholm.
 1969 bildas Scandinavian Bank in London Ltd. tillsammans med ett antal norska och danska banker.[6]
1972 assimilerades banken med Stockholms Enskilda Bank till Skandinaviska Enskilda Banken.

Bara att vara Kreugers husbank är tillräckligt för att platsa i vilken konspirationsteori som helst. Vi får se om David Lagercrantz har haft tillgång till hittills opublicerat material om det den 7 september 2017.

Men det som främst intresserar mig är relationen till Wallenbergsfären. 1972 assimilerades, vad det nu betyder juridiskt, Skandinaviska Banken med Stockholm Enskilda Bank. Under namnet Skandinaviska Enskilda Banken var det Wallenbergsfärens husbank och också den bank där Raoul Wallenbergs kvarlåtenskap under extrem sekretess förvaltades av dennes gode man.

Mot denna bakgrund av släkten Mannheimers intressen i bank och industri så skissar jag i nästa inlägg några relevanta observationer om Wallenberg och deras ambitioner inom utrikespolitik, bank och industri som på något sätt är kopplat till Mannheimer som person eller företagskopplingar.
__________________
Senast redigerad av Utredaren 2017-03-02 kl. 12:48.
Citera
2017-03-12, 00:39
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
& vad är det för fel i din hjärna?? Lagercrantz skriver riktigt briljant & lever värkligen upp till en efterföljare med värdighet, du missar nått tro mig. Principer kan du gräva ner någonstans.

Och du borde skämmas. Att inte kunna stava till verkligen

Vadå lever upp till? Han och du har ju ingen aning om vad som drev Stieg Larsson, hans inställning till livet. det är så ... vet inte vad jag ska säga. Hopplöst alltihop.
Citera
2017-04-17, 11:34
  #10
Medlem
M 5 – Mannen som sökte sin skugga fortsättning

WALLENBERGSFAMILJEN – BANK, DIPLOMATI OCH INDUSTRI

Men var skall vi börja, nutid eller dåtid? Varför inte med båda två med början hos Knut Wallenberg i dåtid och Raoul Wallenberg i nutid. Som utgångspunkt för Knut Wallenberg vill jag först nämna släkten Ekman vilket beror på att medlemmar ur denna släkt spelat en stor roll som handelsmän och bankmän i Sveriges industriella och finansiella utveckling samt hade internationella kontakter i såväl Ryssland som USA.

Man kan säga att Ekman var 1800-talets Wallenberg och några familjenamn som nämns i samband denna familj känner vi idag som företagsnamn, tex Carnegie, eller berömdheter i andra sammanhang. Det är alltså inget märkligt att samarbeten i styrelser och affärsprojekt förekommit mellan familjerna Ekman, Mannheimer och Wallenberg när det ansetts lönsamt för att också upphöra när intressena konkurrerat med varandra.

Den kanske tydligaste bilden av detta finner vi omkring 1865 i Skandinaviska Kreditaktiebolaget, senare Skandinaviska banken, då Johan Oscar Ekman var förste ordförande (1863-1896) med Theodor Mannheimer som VD (1864-1899). AO Wallenberg var styrelsemedlem samtidigt som han var direktör i Stockholms Enskilda Bank i Stockholm. A O Wallenberg hade förordat att Skandinaviska Kreditaktiebolaget skulle ha huvudsäte i Göteborg vilket den också fick. Wallenberg hade därmed Stockholm och dess företag inom sin ”sfär” av inflytande genom Stockholms Enskilda Bank. Men styrelsen ville annorlunda.

Citat:
Skandinaviska kreditaktiebolagets tillkomst är en av 1860-talets mest betydande händelser på bankväsendets område. Tietgen var upphovsman, Wallenberg den som främst gav företaget en svensk karaktär, »men själen i det hela var utan tvivel Ekman». Han utgjorde under brytningstiden »den enande, sammanhållande kraften genom sin personlighet, sitt inflytande och framför allt genom sitt varma intresse». Redan kort efter det banken börjat sin rörelse, förklarade styrelsen, att den ansåg Stockholm »vara det egentliga fältet, åtminstone för introducerande av emissioner». E. reste därför i början av 1865 till Stockholm och organiserade kontoret där; Wallenberg avgick nu ur styrelsen, då han icke kunde vara styrelseledamot i en bank, när han var bankdirektör på samma plats.

Så Mannheimer och Wallenbergs intressen växte fram ur ”samarbeten” med Ekman och genom hans initiativ och drivkraft men då intressena kolliderade gick de skilda vägar. Sedan dess skulle Skandinaviska kreditaktiebolaget/Skandinaviska Banken i Göteborg och Stockholms Enskilda Bank omväxlande konkurrera och samarbeta och försöka att både dominera och överta varandras verksamheter och 1972 slutar det med att Skandinaviska Enskilda Banken bildas.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/André_Oscar_Wallenberg

Citat:
Makten i Wallenbergsfären utövas numera genom SEB (som bildades genom sammanslagning av Enskilda Banken och Skandinaviska Banken 1972), investmentbolaget Investor (1916) och den stiftelse som A O Wallenbergs barnlöse son, Knut Wallenberg, grundade.

Men, en genomgång av Sveriges storbanker intriger skulle fullständigt förstöra en Lisbeth Salander konspiration bland maktmänniskor. Vem vill veta något om kostymnissar på marmorgolven i bankpalatsen? Vare sig de heter Marcus eller Jakob.

Däremot är den unge mannen som heter Jakob och kör Volvo och räddar Lisbeth och August undan ett attentat av en rysk yrkesmördare intressant.

Volvos husbank var ju just Skandinaviska Banken där Sören Mannheimer var styrelseledamot. Så David Lagercrantz väver finurligt in dessa urtråkiga seriösa affärssamband från bankvärlden i en spännande berättelse. I stället för Mannheimer kan vi därmed säga Skandinaviska Banken och dess intressesfär i Göteborg med Volvo och SKF.

Men så har vi då den ryske yrkesmördaren. Var kommer det in?

Ja, Lisbeth Salander är ju ryska på sin fars sida och har ett arv att få ut från honom. Av tidigare Millenniumböcker och av David Lagercrantz lär vi oss att bakom böckernas till synes alldagliga men naturligtvis ofta kriminella karaktärer döljer sig verkliga personer inom eliten vare sig det gäller finans, regeringar eller underrättelse ärende. Så att Lisbeths far och hennes arv med ursprung i Ryssland resulterar i en girig kamp mellan rysk maffia och korrupt svensk överförmyndarenhet som tillsatte en s.k. god man som utöver att snylta på Lisbeths arv också utsatte henne för sexuella övergrepp.

Att sen politiker inom kommun, riksdag och regering är inblandade för att personligen snylta på Lisbeths arv och andra övergrepp är ganska uppenbart och antyds i lanseringen av de nya boken.

Mannen som sökte sin skugga.

Citat:
Lisbeth får besök av Holger Palmgren som fått tag i dokument som kastar nytt ljus över myndigheternas övergrepp i hennes barndom. Hon ber Mikael Blomkvist om hjälp att göra några efterforskningar. Spåren leder dem till en viss Leo Mannheimer, delägare i Alfred Ögrens Fondkommissionär.

Om vi då lämnar bankernas styrelserum och frågar oss varifrån pengarna ursprungligen kommer ifrån är vi tillbaka till Knut Wallenberg?

Hur kunde en bankdirektör i den konkursfärdiga Stockholms Enskilda Banken som räddades av staten bli så rik att han 1917 donerade 20 miljoner till en stiftelse som än idag bär hans namn och nu är värd 90 miljarder svenska kronor? Ja, du läste rätt, 90 miljarder svenska kronor.


Knut Agathon Wallenberg (1853-1938)

Citat:
I samband med den stora finanskrisen i Sverige och andra länder 1878-79 började Knut Agathon Wallenberg arbeta i Stockholms Enskilda Bank, som grundats 1856 av hans far A O Wallenberg. (…) Vid faderns död 1886 övertog Wallenberg ansvaret för banken. (…) K A Wallenberg skapade en mycket stor förmögenhet och en ledande ställning i svenskt samhällsliv.

Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse (KAW) är en svensk allmännyttig stiftelse som grundades av Knut Agathon Wallenberg år 1917.


I samband med sitt 100 års jubileum förra året skriver stiftelsen

Stiftelsen grundades 1917
excellent svensk forskning och utbildning

Citat:
Genom åren byggde Knut och Alice Wallenberg upp en ansenlig förmögenhet och redan före Stiftelsens grundande 1917 hade de via donationer bland annat finansierat olika byggnads- och utvecklingsprojekt i det svenska samhället. Genom bildandet av Stiftelsen ville makarna organisera stödet.
Stiftelsens grundplåt bestod av aktier i SEB och Investor till ett värde av 20 miljoner kronor, 593 miljoner kronor i dagens penningvärde. Trots att Stiftelsen beviljat anslag om 24 miljarder kronor, har tillgångarna efter 100 år, genom framgångsrik kapitalförvaltning, växt till 90 miljarder kronor.
Knut och Alice Wallenberg var angelägna om att stödja det ”landsgagneliga” – det som gör att Sverige kan utvecklas till en forsknings- och utbildningsnation av hög klass. En princip Styrelsen fortsatt leva efter.

"Om förmöget folk visste vilken glädje det är att kunna understödja för vårt land och folk nyttiga företag, skulle de ej dröja att i testamenten förordna gåvor som andra får tillfredsställelsen och nöjet av. Det är kanske egoistiskt att giva medan man lever men roligt är det."
K. A. Wallenberg i ett brev till kronprins Gustaf Adolf 1937

Jag skulle gärna vilja veta varifrån KA Wallenbergs förmögenhet kom Ifrån?

Nästa inlägg skall handla om Ryssland, Raoul Wallenberg och Tsarens guld. Då blir det en riktig Lisbeth Salander historia.
Citera
2017-04-25, 08:15
  #11
Medlem
M 5 -Mannen som sökte sin skugga fortsättning: Lisbeth Salander, vem är hon?

Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
M 5 – Mannen som sökte sin skugga fortsättning

WALLENBERGSFAMILJEN – BANK, DIPLOMATI OCH INDUSTRI
(..text..)
Nästa inlägg skall handla om Ryssland, Raoul Wallenberg och Tsarens guld. Då blir det en riktig Lisbeth Salander historia.

M 5 – Mannen som sökte sin skugga fortsättning: Lisbeth Salander, vem är hon?

Innan jag fortsätter analysen av den ännu inte utgivna romanen “Mannen som sökte sin skugga” kan det vara på sin plats att undersöka vilken relation Lisbeth Salander har till Ryssland.

En fråga som säkert många undrar över är, vem är hon egentligen i det verkliga livet?

Vem Lisbeth Salander är som karaktär i Millenniumtrilogin av Stieg Larsson och i David Lagercrantz uppföljare “Det som inte dödar oss” vet vi, eller vet vi det egentligen?

Om karaktärerna

Shmoop: The Girl With the Dragon Tattoo. / Män som hatar kvinnor.

Shmoop: The Girl Who Played With Fire. / Flickan som lekte med elden.


Shmoop: The Girl Who Kicked the Hornet's Nest. / Luftslottet som sprängdes.


Vi har också en Wiki sida att gå till för ytterligare detaljer.

Millennium WIKI A, 57 karaktärer

Vi skall inte glömma Lisbeths tvillingsyster Camilla Sigrid Salander.

The Other Salander Girl.

Och slutligen har vi Ronald Niedermann, Lisbeths halvbror på sin “faders” sida.


Av dessa förstår vi att Lisbeth Salander är dotter till Alexander Zalachenko och Agneta Sofia (Sjölander) Salander. Båda anges som döda av Stieg Larsson.

I David Lagercrantz roman finns de naturligtvis inte med, de är ju döda som karaktärer, men är de döda som verkliga personer? Huvudkaraktären “Det som inte dödar oss” är naturligtvis Lisbeth Salander men berättelsen kretsar kring Frans Balder och hans exfru Hanna Lindh och deras son August, varav karaktären Frans Balder dör.

Nyckelromaner

Stieg Larssons briljanta Millenniumserie och David Lagercrantz romaner är så kallade nyckelromaner.

Wikipedia: Nyckelroman

Citat:
Nyckelroman
En nyckelroman är en berättelse där verkliga personer och händelser figurerar i lätt maskerad form. Detta kan exempelvis ske genom fiktiva person-, företags-, organisations- och ortnamn. En samtida händelse kan även förläggas till en gången tidsepok.


Två eller flera personers ageranden kan i romanen slås samman till en enda persons agerande. Andra förändringar kan förekomma, som gör det svårare för läsaren, att upptäcka överensstämmelsen mellan romanens händelser och verklighetens händelser.

Lisbeth Salander skulle då vara en karaktär sammansatt av två eller flera verkliga karaktärer, varför vi tex inte vet om Lisbeths “far” var både ryss och skurk eller om "Lisbeth 1s" “biologiske far” var ryss och "Lisbeth 2s" “far” var skurk och våldtäktsman men inte ryss.

Skulle detta förstöra Millenniumtrilogin? Nej, inte alls, det skulle bara ge läsarna större frihet att tolka det de läser.

Vad gör man med döda karaktärer i en uppföljare?

Men vad gör man när man skall skriva en uppföljare som David Lagercrantz har gjort och en del av karaktärerna redan har dött i romanen men inte i verkligheten?

Det är inte som Fantomen som dör och Fantomens son tar över kostymen för att göra karaktären odödlig.

Karaktären Alexander Zalachenko dör i “Luftslottet som sprängdes”, men dog verkligen Lisbeths biologiske far? Ja, det kan man fråga sig.

Det öppnar i alla fall för en ny karaktär, Frans Balder, som kommer in i Lisbeths liv i hennes sökande på sitt förflutna och sitt ursprung som är hemligstämplat av korrupta svenska myndigheter. Men även han dör, mördad av en rysk yrkesmördare och i slutet av “Det som inte dödar oss” introduceras en ny karaktär, Karl-Gustaf Matzon. Kommer han att dyka upp i nästa bok som Lisbeths far eller kommer “Mannen som sökte sin skugga” att axla denna roll? Och vem är i så fall denne man?

Visst är det intressant?

Lika intressant är Lisbeths mor Agneta Sofia Sjölander aka Salander och som i så fall i David Lagercrantz roman heter Hanna Lind och överlever som karaktär. Skall bli intressant att se hur David Lagercrantz löser detta.

Ja, att undersöka karaktärerna kan vara intressant men hur hänger detta ihop med Ryssland?

Detta blir nästa inlägg som börjar redan här.

Lisbeth Salander och Ryssland.

I “Män som hatar kvinnor” TGWTDT är det inte uppenbart att en av de röda trådarna är Ryssland. Den handlar om kvinnoförtryck, korrupta myndigheter som kontrollerar Lisbeths tillgångar genom den svenska lagstiftningen om förvaltarskap och en superrik industri- och finansfamilj. Men om du läst de två tidigare inläggen om svenska industri- och finansmäns affärer med Tsarryssland/Sovjetunionen/Ryssland och kopplar dessa till familjen Vanger så är du på rätt spår.

I “Flickan som lekte med elden” TGWPWF möter vi Alexander Zalachenko och hans son Ronald Niedermann. Zalachenko är född i Stalingrad 1940 under WWII och 1976 överlämnar han sig till SÄPO som han arbetar för under kalla kriget. När hans tjänster inte behövs längre ser SÄPO mellan ögonen medan Zala bygger upp sitt nätverk för trafficking och knarkhandel. Hans son Ronald Niedermann är Zalas länk till MC-gänget “Hells Angel” lätt maskerad som Svavelsjö MC som bedriver knarkhandel, hallickverksamhet och genomför andra smutsiga uppdrag de får från Zala/Niedermann. Huvudtemat i TGWPWF är trafficking från Baltstaterna över Östersjön till Sverige av sexslavar för den svenska eliten som Vanger och deras likar.

I “Luftslottet som sprängdes” TGWKTHN får vi stifta bekantskap med den hemliga och korrupta delen av SÄPO kallad Sektionen. En av dess medlemmar mördar Zalachenko på Sahlgrenska Sjukhuset och Sektionen är djupt involverad i att kontrollera Lisbeth och hennes tillgångar genom sina hantlangare Burman och Teleborian.

Vid sidan av övergreppen, trafficking och knarkhandel är frågorna om Lisbeths ursprung, arv och tillgångar obesvarade.

Inte heller i David Lagercrantz “Det som inte dödar oss” TGITSN får vi svar på dessa utan presenteras en berättelse om hur “rysk maffia” försöker mörda Lisbeth och som har koppling till mäktiga finansintressen i USA och NSA som är den amerikanska motsvarigheten till FRA Försvarets RadioAnstalt. Som att peka med hela handen vore det att visa på karaktären FRANS vars namn kan bildas av FRA och NSA.

Ja, nu har historien om Lisbeth utvecklat sig till en Rysslandshistoria med flera gåtor.

Lisbeths draktatuering, den stora gåtan.

Den största gåtan om Lisbeth är hennes tatuering av en drake. Vad symboliserar den och vilken relation har den till Ryssland?

När vi har alla svaren till draktatueringen så förstår vi Lisbeth, inte bara som karaktärsfigur utan också som medmänniska.

I rysk mytologi står draken för satan och det står då för alla som skadat Lisbeth på något sätt. Bitarna börjar falla på plats med rysk maffia och Zalachenko som har skadat Lisbeth och försöker mörda henne. Samtidigt stämmer det inte med Frans Balder som mördades som karaktär av den ryske yrkesmördaren.

Vi måste gå vidare och se vilka kända ryska drakar som finns.

Tsar Nikolaus II:s draktatuering.

Den mest kända ryska draktatueringen är naturligtvis Tsar Nikolaus II draktatuering, men den är en österländsk drake han skaffade sig i Japan. Draken har i Kina och Japan en positiv laddning och förknippas med mod. I Japan är draken också förknippad med vatten.

Denna tatuering skaffade Tsetsarevich Nikolaus II sig 1891 i Japan och den nämns i samband med den så kallade Ōtsu incidenten då ett misslyckat attentat gav honom ett 9 cm långt ärr på den högra sidan av pannan.

Ōtsu incidenten

Om tatueringen: Background

Citat:
Nicholas showed interest in the Japanese traditional crafts, got a dragon tattoo on his right arm,[1] and bought an ornamental hairpin for a Japanese girl who happened to be near him.

[1] Keene, Emperor of Japan, Meiji and His World, pp.446. Nikolai had read Pierre Loti's Madame Butterfly before arriving in Nagasaki, and in imitation of Loti had a dragon tattooed on his right arm on May 4 in a painful operation that took 7 hours, from 9 PM to 4 AM.

Bilder på Tsarens tatuering

http://www.theromanovfamily.com/wp-c...2015/10/27.jpg

http://www.theromanovfamily.com/wp-c...2015/10/18.jpg

Kan det vara denna tatuering som Stieg Larsson alluderar till med Lisbeths draktatuering?


Kan det vara så att Lisbeth är ättling till de ryska imperiets siste Tsar Nikolaus II?


Nästa inlägg skall handla om Tsarens guld och “Raoul Wallenberg”.
__________________
Senast redigerad av Utredaren 2017-04-25 kl. 08:22. Anledning: Rubriksättning, stavning
Citera
2017-06-25, 09:48
  #12
Medlem
Jag slutade mitt förra inlägg med två frågor som handlar om Ryssland. Detta inlägg om Tsarens guld handlar också om Ryssland.

SVERIGES FÖRHÅLLANDE TILL RYSSLAND
Sedan århundranden har Sverige haft handelsförbindelser med Ryssland men för att återknyta till tidigare nämnda familjer som handlat med Ryssland så nämner jag Johan Oscar Ekman (1812-1907) som blev rysk vice konsul i Göteborg 1834 genom att hans styvfar Conrad Friedrich Lang (f. 1775, d. 1850) av tysk börd från Lubeck var rysk generalkonsul i Göteborg.

Även krig har varit ett återkommande inslag och Sveriges sista krig benämnt Sveriges finska krig (1808-1809) hade slutat med att Finland blev en autonom del av Ryssland.

De fortsatta krigen i Europa mellan Tsarryssland, Tysk-romerska riket, Frankrike och Det Brittiska imperiet har kommit att prägla Sveriges förhållande till omvärlden sedan dess. Särskilt relationen Tyskland/Ryssland som varandras fiender i båda världskrigen, under kalla kriget och i dagens relationer återverkade på svenska ställningstagande som inte alltid betraktades som hederssamma.

Numera presenteras Sveriges förhållande till Ryssland som ett slagträ i den offentliga debatten. Men kan det som följer nedan vara ett inslag som eliten i Sverige inte gärna vill tala om.

ÖPPENHET
Meeting of the Pobeda (Victory) Organising Committee April 20, 2017.

I sin inledning sa Vladimir Putin följande
Citat:
At the same time, we pursue open discussion of even the most controversial aspects of history, not only from the World War II period, but from other eras too. We take the view that no matter how difficult and contradictory history may be, it is there not to make us quarrel, but to warn us against mistakes and help us to strengthen our good neighbourly ties. (..text..)

I (Vladimir Putin) think it particularly important to ensure broad access to archival materials, facilitate their publication and give people the possibility of turning to the original sources. This is an effective means of combating all kinds of inventions and myths.

Det vore bra om det ryska stadsarkivetsin hemsida och online visade detta i handling genom att öppna arkiv över omständigheterna kring personer vars öde idag har utvecklat sig till pågående konspirationsteorier på internet, inklusive det ryska imperiets sista tsarfamilj.

Ett stort steg vore att
The Investigative Committee of the Russian Federation publicerade DNA analyser för medlemmar av tsarfamiljen och andra prominenta personers vars död kommit att utvecklas till konspirationsteorier. Särskilt viktigt är då att säkerställa kvarlevornas identitet och ålder vid död.

Att bara publicera foton av eller ställa ut kvarlevor av vem det än vara må för en intressedriven agenda känns respektlöst för släktingar.

DET RYSKA IMPERIETS TSAR NIKOLAUS II OCH HANS GULD
Och nu över till en av dessa pågående a konspirationsteorier och som skymtar som “Lisbeths Salanders arv” i Stieg Larssons och David Lagercrantz romaner.

Vid första världskrigets början år 28 juli 1914 var Nikolaus II ( f. 1869) Tsar i Ryssland och medlem av Ententen; Storbritannien, Frankrike och Ryssland och i konflikt med Centralmakterna; Tyskland, Österrike-Ungern och Italien.
När kriget slutade den 11 november 1918 hade stora kejsardömen upplösts och den ryska tsarfamiljen och den ryske Tsarens “guld” på något mystiskt sätt försvunnit.

Nikolaus II var en världens rikaste män genom tiderna och hans förmögenhet beräknas till omkring $ 300 miljarder dollar.
Nikolai Alexandrovich Romanov Net Worth

Ja, hur mycket som fanns i rent guld och andra tillgångar vet vi inte men en källa menar att 500 ton guld (värt omkring US $ 21 miljarder med dagens guldpris 2017-04-21 på 41,293.13 USD/KG fördes ut ur Ryssland mellan 1914-1922 och ännu finns ingen offentlig redogörelse för vart det tog vägen även om tidningsartiklar finns.

Russia raises the stakes in quest for Tsar's gold
Citat:
Between 1914 and 1922 about 500 tonnes of Russia’s imperial gold reserves are thought to have been whisked abroad as security to buy weapons. Of the total amount sent overseas, an estimated 200 tonnes ended up in Japan, while five-and-a-half tonnes from the personal coffers of Tsar Nicholas was allegedly intercepted and stolen by the Japanese in 1917 en route to England.

Även ett svenskt namn virvlar runt i konspirationskarusellen, Olof Aschberg.

Aschberg sympatiserade med den kommunistiska rörelsen och hjälpte till att förmedla ekonomiska medel till bolsjevikerna i Ryssland. Han fick av den anledningen smeknamnet Den röde bankiren. Genom kontakterna tog han emot runt 500 ton konfiskerat guld under åren 1917-1921. Det smältes om i Stockholm varvid de tsarryska insignierna ersattes med svenska, vilket omöjliggjorde spårning.

SVERIGES UTRIKESMINISTER, KNUT WALLENBERG
Under den tiden var Hjalmar Hammarskjöld statsminister (1914-1917) och Knut Wallenberg utrikesminister (1914-1917)
Politiska uppdrag

Citat:
Han var också riksdagsledamot i första kammaren i mer än ett årtionde, 1907–1919, och utrikesminister under krigsåren 1914–1917. I sin position som utrikesminister sågs han, framför allt av vänstern, som en motvikt till de tyskorienterade krafterna i regeringen.

Det var också då 1917 som han startade en stiftelse nu värd 90 miljarder svenska kronor. Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse

Han följdes som utrikesminister av Arvid Lindman, Johannes Hellner,
Erik Palmstierna och Hjalmar Branting vilkas namn återfinns i dokument som knyter an till det ryska imperiets diplomat Gulkevich vars arkiv innehåller brev om ryskt guld som förts till Sverige och som Göteborgs Bank vidaretransporterade till USA.

Var det förresten inte i Göteborg som Lisbeths Salanders pappa bodde? Ja, han som Lisbeth fick ärva.


DE OLÖSTA GÅTORNA OM TSARENS GULD

Många konspirationsteorier om detta finns. Flera med den ryske militären Kolchak som huvudfigur.
http://siberiantimes.com/other/other...-missing-gold/

http://russiasgreatwar.org/media/int...kolchaks.shtml

http://www.nytimes.com/1995/08/06/bo...with-them.html

Men låt oss återvända till verkligheten.

Att en del av Tsarens guld fortfarande finns i Japan är ett faktum liksom att en del skeppades till England och USA, men dessutom kom en del till Sverige före oktoberrevolutionen i en transaktion mellan Sverige och Tsarryssland, dvs när Knut Wallenberg var utrikesminister.

Hur mycket guld som kom till Sverige och på vilket sätt vet vi inte men ett namn som återkommer är Konstantin Nikolaevich Gulkevich. Константин Николаевич Гулькевич (1865-1935).


Vad hände med detta guld?

1921 förmedlades 2-3 ton guld av Göteborgs Bank via Norge till USA, guld som redan fanns i Sverige, men då var första världskriget slut och ryska inbördeskriget nästan slut.

Följande är en google översättningen.

TEXTEN DET VETENSKAPLIGA ARBETET
Den vetenskapliga artikeln på en specialitet "History. Historiska vetenskaper "
"ryska guld i Sverige: olästa sidor av historien."

Anglo-sovjetiska handelsavtalet slöts i mars 1921 som var det första steget mot ett fullständigt erkännande av den sovjetiska regeringen de facto. (...)
Detta kontor, i samarbete med Göteborgs bank tvungen att utföra en känslig uppgift - att genomföra en stor sats av guld i USA. Totalt, enligt de handlingar, från april till juni 1921 kunde ta från två till tre ton guld i Bergen, där den syditalienska över havet. För att dölja ursprunget av guld, var ryska Imperials försiktigt smält till göt, som utsätts för det svenska märket. Det verkar som om denna mycket känslig operation knappast skulle kunna utföras utan deltagande av inte bara de lokala bankerna, men också svenska och norska myndigheter. (…)

Gulkevichi gynnades (bland annat) av hans erkända auktoritet i diplomatiska kretsar och en enastående förmåga att framkalla förtroende och sympati hos lokala politiker, offentliga personer och företrädare för näringslivet. Bland dem fanns Karl Hjalmar Branting känd för att spela en framträdande roll i inhemsk och utrikespolitik och Sveriges utrikesministrar Johannes Hellner och Erik Kule Palmstierna - i den diplomatiska kåren kolleger.

Kan det vara så att Tsarens guld och andra tillgångar är Lisbeths Salanders arv efter sin ryske far men som kontrolleras av svenska myndigheter för att finansiera Wallenbergs imperium genom stiftelser. Var det därför som Lisbeth tvångsintogs och förföljdes genom åren?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback