Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-16, 22:20
  #1
Medlem
Har googlat och sökt i forumet utan framgång. Ber om ursäkt om jag misslyckats och svaret på min fråga redan finns.


Fråga:

Jag körde om en EU-moped som låg i 40km/h på 80-väg. Längs samma väg finns en enda raksträcka, sen är den krokig och det är rent livsfarligt att köra om.
Så, jag väljer att köra om där det är säkert, trots kamera, och blir såklart fotograferad.
Jag får 1500 i böter för att ha kört 89 på 80väg.

Jag vet att det inte är lagligt att bryta mot hastighetsreglerna för att köra om ett fordon som kör i tex. 80 på 80-väg. Men ett lgf på en kolsvart, krokig väg i rusningstrafik är farligt i min mening.
Gjorde jag rätt eller fel?
Jag har testat att skicka en överklagan med samma förklaring som ovan.
Tror ni det håller?
Citera
2017-02-16, 22:24
  #2
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bepost
Har googlat och sökt i forumet utan framgång. Ber om ursäkt om jag misslyckats och svaret på min fråga redan finns.


Fråga:

Jag körde om en EU-moped som låg i 40km/h på 80-väg. Längs samma väg finns en enda raksträcka, sen är den krokig och det är rent livsfarligt att köra om.
Så, jag väljer att köra om där det är säkert, trots kamera, och blir såklart fotograferad.
Jag får 1500 i böter för att ha kört 89 på 80väg.

Jag vet att det inte är lagligt att bryta mot hastighetsreglerna för att köra om ett fordon som kör i tex. 80 på 80-väg. Men ett lgf på en kolsvart, krokig väg i rusningstrafik är farligt i min mening.
Gjorde jag rätt eller fel?
Jag har testat att skicka en överklagan med samma förklaring som ovan.
Tror ni det håller?
Du gjorde fel. Man får inte köra för fort. Punkt slut
Citera
2017-02-16, 22:25
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Du gjorde fel. Man får inte köra för fort. Punkt slut

Men får man ens köra så långsamt? Det är en ren trafikfara.
Citera
2017-02-16, 22:27
  #4
Medlem
Baalzamons avatar
Du får till och med gå längs vägrenen och bilar skall inte köra om för fort eller i skymd kurva. Det är bara att acceptera boten och se det som lärpengar.
Citera
2017-02-16, 22:27
  #5
Medlem
Du ursäktar alltså din fortkörning med att det var en krokig väg? Vad lärde du dig på körskolan egentligen?
Citera
2017-02-16, 22:32
  #6
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bepost
Men får man ens köra så långsamt? Det är en ren trafikfara.

Ja, man får köra i 40 km/h när hastighetsbegränsningen är 80 km/h. Du körde för fort och blev fotad. Betala boten och lär av misstaget.
Citera
2017-02-16, 22:35
  #7
Medlem
Z2361s avatar
Det kommer inte funka. Bara att se glad ut och betala
Citera
2017-02-16, 22:47
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bepost
Men får man ens köra så långsamt? Det är en ren trafikfara.
Nej. Inte den frågan. Snart är de andra igång om hindrande igen.
Citera
2017-02-16, 22:54
  #9
Medlem
GravtPsykisktStords avatar
Fast man får gasa på för att säkerställa en säker omkörning, däremot kan ju inte en fartkamera avgöra situationer utan har ju givetvis trott att du har kört för snabbt bara sådär utan vidare... vilket resulterar i att du får betala boten!
Citera
2017-02-16, 22:58
  #10
Medlem
Braxarens avatar
kommer inte hålla, men jag undrar varför du var tvungen att köra i 89 km/h förbi en moped som håller 40 km/h?
Citera
2017-02-16, 23:06
  #11
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braxaren
kommer inte hålla, men jag undrar varför du var tvungen att köra i 89 km/h förbi en moped som håller 40 km/h?
Precis, 40km/h är ändå en rätt hög hastighet att köra om med så det tar inte många sekunder.
Citera
2017-02-16, 23:27
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GravtPsykisktStord
Fast man får gasa på för att säkerställa en säker omkörning, däremot kan ju inte en fartkamera avgöra situationer utan har ju givetvis trott att du har kört för snabbt bara sådär utan vidare... vilket resulterar i att du får betala boten!

Detta gäller endast med iakttagande av på platsen gällande hastighetsbegränsning.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback