Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-16, 20:05
  #1
Medlem
Undrar lite då jag arbetar på ett café som bytte ägare vid årsskiftet. enskilda verksamheten stängde helt och sen vart det nytt aktiebolag med ny ägare. ska man då inte skriva på ett nytt anställningsbevis på direkten?
Jag har jobbat snart i två månader utan ett nytt anställningsbevis, får man göra så? om inte vem ska man kontakta då? akassan? Jag har försökt pratat med min arbetsgivare om det men får oklara svar och ett tomt anställningsbevis på hur det ser ut men det gällde dock inte mig. så jag är lite förvirrad. Tacksam om någon kunde förklara lite bättre hur det funkar då jag inte har någon att fråga. Jag är tyvärr inte med i facket, tycker ni att det är en bra ide att gå med i ett fack?
Citera
2017-02-16, 20:12
  #2
Medlem
Jernmaskens avatar
Skulle vara intressant att få reda på hur dina lönespecifikationer ser ut? Förmodligen är cafét en svart affär för ägaren och vill dölja antalet anställda för myndigheterna. Ett anställningbevis skickar man in en kopia på till facket men du är ju inte med där... så liksom, vad ska du ha det till?
Officiellt jobbar du nog inte ens där.
Citera
2017-02-16, 20:40
  #3
Medlem
Nicke08s avatar
En anställning är en överenskommelse mellan dig och din arbetsgivare. När din gamla arbetsgivare sålde cafét skulle du blivit uppsagd. En annan lösning var att den nya ägaren tog över de anställda i köpet.

Oavsett så måste du göra en ny överenskommelse med din nya arbetsgivare. Dvs skriva ett anställningsavtal. I avtalet skall det stå att anställningen började det första datumet som den nya tog över.

Kräv det direkt i morgon. Får du inget avtal innan din arbetsdag är slut, förklara att du anmäler detta omedelbart.
Sen söker du nytt jobb.
Citera
2017-02-16, 20:52
  #4
Medlem
Jag är lite korkad men ser inte vart jag lägger in en bild.


Det är nog så att jag inte ens vill jobba kvar då chefen stöter på mig och känner mega obehag. Dock har jag fått en lön för januari månad då han tog över.
Vart och till vem anmäler jag det här med anställningsavtalet till i så fall?
Citera
2017-02-16, 23:33
  #5
Medlem
Z2361s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carr087
Jag är lite korkad men ser inte vart jag lägger in en bild.


Det är nog så att jag inte ens vill jobba kvar då chefen stöter på mig och känner mega obehag. Dock har jag fått en lön för januari månad då han tog över.
Vart och till vem anmäler jag det här med anställningsavtalet till i så fall?

Du får helt enkelt lägga bilden på en annan sida och länka. T ex www.minfil.org

Jag vet inte var du skulle anmäla det men hota med att ring facket Det kan vara bra att vara med i facket, speciellt om man själv har dålig koll på sina rättigheter och skyldigheter.
Citera
2017-02-17, 18:35
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jernmasken
Skulle vara intressant att få reda på hur dina lönespecifikationer ser ut? Förmodligen är cafét en svart affär för ägaren och vill dölja antalet anställda för myndigheterna. Ett anställningbevis skickar man in en kopia på till facket men du är ju inte med där... så liksom, vad ska du ha det till?
Officiellt jobbar du nog inte ens där.

https://minfil.org/w33cv6b2b7/lllll.JPG

nu när jag kikar närmare står det utbetalt 2015 12 23 :/ skumt...
Citera
2017-02-17, 19:13
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carr087
Undrar lite då jag arbetar på ett café som bytte ägare vid årsskiftet. enskilda verksamheten stängde helt och sen vart det nytt aktiebolag med ny ägare. ska man då inte skriva på ett nytt anställningsbevis på direkten?
Jag har jobbat snart i två månader utan ett nytt anställningsbevis, får man göra så? om inte vem ska man kontakta då? akassan? Jag har försökt pratat med min arbetsgivare om det men får oklara svar och ett tomt anställningsbevis på hur det ser ut men det gällde dock inte mig. så jag är lite förvirrad. Tacksam om någon kunde förklara lite bättre hur det funkar då jag inte har någon att fråga. Jag är tyvärr inte med i facket, tycker ni att det är en bra ide att gå med i ett fack?
Företaget jag jobbade på bytte ägare i måndags. I köpeavtalet så tog de över alla anställda vilket resulterade att vissa köptes ut. Några nya anställningsavtal lär inte skrivas då de gamla fortfarande gäller och detta är viktigt när och om en turordningsprincip ska gälla.

Vad gäller facket så är frågan om din arbetsgivare har kollektivavtal eller inte samt hur stridslysten du är.
Har de inte kollektivavtal så kommer inte facket kunna hjälp dig i några konflikter ändå. Allt de kan göra är om en av deras medlemmar kräver kollektivavtal. Då kan de sätta företaget i blockad.
Självklart kommer du kunna använda dem som bollplank.
Citera
2017-02-19, 13:56
  #8
Medlem
Jernmaskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carr087
https://minfil.org/w33cv6b2b7/lllll.JPG

nu när jag kikar närmare står det utbetalt 2015 12 23 :/ skumt...
OK, men det är för att den 25:e infaller på en helgdag. Då kan arbetsgivaren, om dom är snälla, betala ut lönen närmaste arbetsdag före.
Ser OK ut för övrigt, spara alla för det är ett kvitto på att du betalat in skatt på inkomsten. Då går du fri om arbetsgivaren torskar i en skatterazzia.
Citera
2017-02-22, 15:59
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jernmasken
OK, men det är för att den 25:e infaller på en helgdag. Då kan arbetsgivaren, om dom är snälla, betala ut lönen närmaste arbetsdag före.
Ser OK ut för övrigt, spara alla för det är ett kvitto på att du betalat in skatt på inkomsten. Då går du fri om arbetsgivaren torskar i en skatterazzia.

okej tack, det var bra att veta
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback