Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-16, 17:03
  #1
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Häpp häpp!
Här kommer eder Tangent med ett löst påstående, skjutet höften. Jag tänkte att det är helt öppet för sågning eller alternativt enl. min förhoppning vidareutveckling.

Jag ögnade lite snabbt igenom en artikel som glatt informerade att 800000 Indier, tillsammans under ett dygn; har planterat 50000000 träd.
https://www.weforum.org/agenda/2017/...-world-record/

Detta för att styra upp sin egen miljö, egen luft mm.
Som bekant har lite grönytor en enorm verkan mot luftföroreningar mm. i form av bl.a. partiklar.

När jag drar mig till minnes, har jag för mig att bl.a. Indiens vattenbrist till stor del är självorsakad medelst massavskogning. Vattnet både dunstar och rinner ur de tidigare skogsklädda dalarna, direkt efter nederbörd.

Målet enl. artikeln är att åter nå ca 33% tät skog på Indisk terräng igen...
Vilket inte låter allt för avlägset i mina öron, sett till ett värdigt(hållbart) förvaltande av sina träd i sin skog.

När jag sitter och försöker greppa potentialen i dessa tämligen enkla och mycket resurseffektiva lösningar, tycker jag mig inse att västerländsk miljömaffia än en gång helt krävt fokus på fel åtgärder och låtits driva en miljöindoktrinering på falska grunder.

Har jag rätt eller fel i mitt påstående?
Når vi större altruistisk klimatnytta om vi hjälper t.ex. Indier förbättra sin mark med enkla medel, än att byta kärnkraft mot vindkraft här???


Ge t.ex. mig en planta och jag kan dela den massor av gånger på ett år. Det är busenkelt och kräver bara några minuters arbete.
Citera
2017-02-16, 18:31
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens
Ge t.ex. mig en planta och jag kan dela den massor av gånger på ett år. Det är busenkelt och kräver bara några minuters arbete.
Men kan du få 800.000 indier att gå ut och plantera dem, eller är det något som indierna måste övertyga sig själva om att göra medan vi löser våra problem på hemmaplan? Ibland lyckas det, men ofta får utländska påtryckningar för sådana här projekt närmast motsatt effekt.
Citera
2017-02-17, 08:57
  #3
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Men kan du få 800.000 indier att gå ut och plantera dem, eller är det något som indierna måste övertyga sig själva om att göra medan vi löser våra problem på hemmaplan? Ibland lyckas det, men ofta får utländska påtryckningar för sådana här projekt närmast motsatt effekt.

Ja... Ber du mig vara marxistiskt solidarisk kommer det absolut att få motsatt effekt.
Indier vet bättre.

Vill Indier dricka gratis och rent vatten?
Vill Indier leva i en öken?
Vill Indier andas renare luft?
Vill Indier kunna driva självhushåll?
Vill fattiga Indier ha mer gratis bränsle, värme???

Jag tror att jag använde ordet "förvalta" i min trådstart. Äga och vårda som ett sparande.
Tidigare fanns mycket mer skog bl.a. i Indien... Skogen blev bränsle.

800000 Indier är för övrigt en liten statistisk piss, med tanke på deras demografi. Tänk om dessa fortsätter genom att klippa och plantera de klippta grenarna.

Edit:
Som högerman har jag inga som helst issues med att man skulle kunna åberopa en traditionalistiskt lummig bild av deras forna praktfulla Indien.
Hinduer är otroligt less på det moderna och billiga "horeriet". Använd deras regionella tillhörighet mm. Förvaltande av sin kultur... eller bli ett tynande ökenfolk. Det räcker för mig i alla fall.

För mig råder det ingen tvekan om att en höger skulle styra upp sådana projekt bättre, medan Svenska miljömarxister a la Åsa Romson står perpetuellt kränkta.

Själva frågan i denna tråden är om den effektiva förändringen blir mycket större av mycket enkla och resurssnåla förändringar på "emerging markets", än otroligt kostsamma marxistprojekt här?
__________________
Senast redigerad av Tangentinkontinens 2017-02-17 kl. 09:27.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback