Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-19, 13:23
  #13
Medlem
Behöver mer hjälp nu från alla IT gurus därute!!

Hyresgästen har kommit hem och min klocka har ännu inte ändrat sig. Jag tänker intge ändra den heller utan är mycket nyfiken på vilket nätverk den lyder under....
Internet som inte funkade överhuvutaget utan tappade kontakten varje minut börjaed fungera fläckfritt efter mitt samtal med honom. Igår när han var tillbaks sa han att en expert hade loggat in remote från USA i nätverket och ställt om IP-range. Detta skulle tydligen vara orsaken till att den fungerade.

Finns det någon logik i detta?
Citera
2017-02-19, 13:37
  #14
Medlem
om jag nu får nån IT guru på tråden så undrar jag hur detta är möjligt?

Min förbrukning på mitt tele2 konto finns bara fram till 12 feb? Jag har ju ringt o messat massor o även om nu tiden är ändrad så borde loggarna till o hos tele2 fungera??

Dessutom är jag hyfsat säker på att loggen i mobilen ändrades den 13 februari, så hur den 12:e kunde försvinna är ändå en gåta?

Vidare ringde en annan vän mig igår, precis när jag sett att jag fått ett sms från telsvararen om att någon lämnat ett meddelande, o när jag ringer 222 så säger en röst Välkommen till Tele2 att jag skall spela in en hälsningsfras och ange ett lösenord? Varför min gamla fras o lösen tagits bort fattar jag inte?

Jag har dokumenterat detta med att filma när jag loggade in på tele2.
Citera
2017-02-19, 15:46
  #15
Medlem
capmacs avatar
Du dillar om massor av olika, helt icke-relaterade grejer så det är svårt att hjälpa dig. Din voicemail, eller vad grannarna har för namn på sina Wifi, har inget att göra med dina nätverksproblem.

Citat:
Ursprungligen postat av nikki1971
Jag delar nätverk i mitt hus med en annan familj som hyr övervåningen av mig där inkommande ADSL sitter o en zyxel o en Dlink. "

Du skall antingen be dem teckna eget abonnemeng, eller se till att flytta ner nätverksgrejerna till dig, sätta en router som skiljer ditt från deras, med en nätverkskabel upp till dem, så de får ha en "under-router" till din huvudrouter. Du bör alltså se till att ni på inga villkor delar samma subnät.

Problemet är troligen att han kör något VPN som dels delar ut egna DHCP (och då får dina enheter lite slumpvis IP från hans IP-range), dels routar trafiken ut via hans VPN.

Om du inte förstår hur detta skall göras, återstår bara att sluta dela uppkoppling. Du kan uppenbart inte förlita dig på att han skall lösa problemet.

/capmac
Citera
2017-02-19, 17:24
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Du dillar om massor av olika, helt icke-relaterade grejer så det är svårt att hjälpa dig. Din voicemail, eller vad grannarna har för namn på sina Wifi, har inget att göra med dina nätverksproblem.



Du skall antingen be dem teckna eget abonnemeng, eller se till att flytta ner nätverksgrejerna till dig, sätta en router som skiljer ditt från deras, med en nätverkskabel upp till dem, så de får ha en "under-router" till din huvudrouter. Du bör alltså se till att ni på inga villkor delar samma subnät.

Problemet är troligen att han kör något VPN som dels delar ut egna DHCP (och då får dina enheter lite slumpvis IP från hans IP-range), dels routar trafiken ut via hans VPN.

Om du inte förstår hur detta skall göras, återstår bara att sluta dela uppkoppling. Du kan uppenbart inte förlita dig på att han skall lösa problemet.

/capmac

Ok. Tack för svar.
Citera
2017-02-19, 18:05
  #17
Medlem
lighten-ups avatar
Vore inte lösningen att öppna ett gästnätverk i routern och låta hyresgästen använda det nätverket?
Citera
2017-02-19, 18:51
  #18
Medlem
Fleptuts avatar
Lösningen när man har den typen av hyresgäst är att aldrig dela sitt internet.
Det blir jobbigt när det visar sig att bredbandet använts till sånt som är olagligt.

Be dom skaffa ett eget bredband och flytta ner ditt. Eller skaffa ett nytt hos dig och låt dom ta över ditt gamla då allt redan är på plats.

/Flep
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback