Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-16, 10:31
  #1
Medlem
undeads avatar
Jag undrar lite över hur jag ska gå tillväga om jag vill peka en LOOPIA domän till min WAMP-server om jag har flera projekt?

Om jag t.ex. har en hemsida i rotmappen så kan jag gå in på den via mitt IP i webbläsaren. Så då kan jag göra en (A) DNS pekning -> www.exempel.com och det fungerar ju strålande.

Men om jag nu har en till hemsida på "root\hemsida2" så kan jag ju inte göra en DNS pekning med www.exempel2.com. Det enda alternativet jag hittar är ju att man länkar med IFRAMES och det är ju fruktansvärt tråkigt.

Samtidigt funderar jag på hur det fungerar när man har webbhotell? För webbhotellen kan ju inte ha ett unikt IP för varje kund?
Citera
2017-02-16, 13:59
  #2
Medlem
I webbservern så konfigurerar man vilket domännamn som ska gå till vilken folder.

Här kan du läsa om hur man sätter upp det för Apache:
https://httpd.apache.org/docs/2.4/vhosts/examples.html
Citera
2017-02-19, 02:27
  #3
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undead
Jag undrar lite över hur jag ska gå tillväga om jag vill peka en LOOPIA domän till min WAMP-server om jag har flera projekt?

Antag att din domän heter yourdomain.se
Menar du att du vill peka
yourdomain.se
eller
www.yourdomain.se
eller
somethingelse.yourdomain.se
till någonting?

Citat:
Ursprungligen postat av undead
Om jag t.ex. har en hemsida i rotmappen så kan jag gå in på den via mitt IP i webbläsaren. Så då kan jag göra en (A) DNS pekning -> www.exempel.com och det fungerar ju strålande.

OK, så du har testat att peka www.yourdomain.se på loopia till www.exempel.com.
Vi vet inget om hur eller i vilken DNS www.exempel.com är definierad, men det pekar på din linuxburk. Eller?

Citat:
Ursprungligen postat av undead
Men om jag nu har en till hemsida på "root\hemsida2" så kan jag ju inte göra en DNS pekning med www.exempel2.com. Det enda alternativet jag hittar är ju att man länkar med IFRAMES och det är ju fruktansvärt tråkigt.

När du skriver pekning med, menar du då peka från eller peka till?
I vilken DNS är www.exempel2.com definierad och vad pekar den till?
Vad skulle du vinna på att blanda in iframes?

Citat:
Ursprungligen postat av undead
Samtidigt funderar jag på hur det fungerar när man har webbhotell? För webbhotellen kan ju inte ha ett unikt IP för varje kund?

De flesta webbservrar kan hantera att en ip-adress har hur många URLer som helst.
Webbservern på hotellet kan hantera t.ex. 1000 URLer på samma ip-adress.
Om alla domäner heter t.ex. www.domain000.se, www.domain001.se eller något annat, 1000 olika, så har var och en av dessa domäner ett A-record som pekar på den ip-adress som servern har.

Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback