• 1
  • 2
2017-02-16, 09:55
Medlem
Belavias avatar
Frågan är kort och koncis! Om vi aldrig hade infört kvinnlig rösträtt för drygt 90 år sedan, hade Sveriges situation idag varit bättre eller sämre?

Hade vi haft en ännu bättre sjukvård, skola, polis och äldrevård utan den kvinnliga rösträtten?

Eller hade vi tvärtom haft en sämre fungerande polis och andra ovan nämnda samhällsfunktioner om vi aldrig infört kvinnlig rösträtt?

Frågan är öppen och avhandlar om Sverige 2017 hade varit ett tryggare, trevligare, gladare och bättre land att leva i utan den kvinnliga rösträtten, eller om det hade varit ett mycket sämre Sverige.

Många säger att ett harmoniskt samhälle skapar glädje, lycka och trevligt beteende mot varandra. Och det är intressant att fundera kring om vi hade varit mer eller mindre harmoniska idag om vi aldrig infört rösträtten för kvinnor
Senast redigerad av Belavia 2017-02-16 kl. 09:59.
Citera
2017-02-16, 09:58
Medlem
Då hade du och dina kompisar inte fått chansen att ta offerkoftan på sig för att kunna berätta om varför ni inte får något kvinnligt i Sverige. Så, va tacksam för det.

Min fråga till dig, hur mycket bättre har sjukvården, äldrevården, polisen.... varit för 90 år sedan?
Senast redigerad av Granny-Smith 2017-02-16 kl. 10:05.
Citera
2017-02-16, 10:03
Medlem
japanskbruds avatar
det hade varit betydligt enklare för fula och konstiga personer att få flickvänner osv om kvinnlig rösträtt inte hade funnits.. Färre enstöringar med psykiska sjukdomar, social fobi och pedofili.
Samt om dom stängts ute från arbetsmarknaden så dom måste ha en man för att försörja sig.
Citera
2017-02-16, 10:06
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granny-Smith
Då hade du och dina kompisar inte fått chansen att ta offerkoftan på sig för att kunna berätta om varför ni inte får något kvinnligt i Sverige. Så, vad tacksam för det.

Jag önskar inga svar av typen ironiska eller personliga!

Frågeställningen handlar bara om hur Sverige som land hade varit i för kondition utan kvinnlig rösträtt!
Jag är själv neutral inför frågeställningen.

Det kan mycket väl vara så att Sverige är mycket mer harmoniskt idag, med suveränt fungerande samhällsinstanser, jämfört med hur det hade varit om bara män hade fått rösta som tidigare i historien.
Citera
2017-02-16, 10:09
Medlem
Många samhällsfunktioner du tar upp hade nog inte funnits ö.h.t. skulle jag tro.
Citera
2017-02-16, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
det hade varit betydligt enklare för fula och konstiga personer att få flickvänner osv om kvinnlig rösträtt inte hade funnits.. Färre enstöringar med psykiska sjukdomar, social fobi och pedofili.
Samt om dom stängts ute från arbetsmarknaden så dom måste ha en man för att försörja sig.

Givet att de fula konstiga enstöringarna hade kunnat försörja sig själva och en maka ja. Fast kvinnor fick ju arbeta även förr, skillnaden då var att hennes inkomst tillföll hennes make.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2017-02-16 kl. 10:17.
Citera
2017-02-16, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Jag önskar inga svar av typen ironiska eller personliga!

Frågeställningen handlar bara om hur Sverige som land hade varit i för kondition utan kvinnlig rösträtt!
Jag är själv neutral inför frågeställningen.

Det kan mycket väl vara så att Sverige är mycket mer harmoniskt idag, med suveränt fungerande samhällsinstanser, jämfört med hur det hade varit om bara män hade fått rösta som tidigare i historien.

Börja med att svara på min fråga, är du snäll.
Citera
2017-02-16, 10:23
Medlem
japanskbruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Givet att de fula konstiga enstöringarna hade kunnat försörja sig själva och en maka ja. Fast kvinnor fick ju arbeta även förr, skillnaden då var att hennes inkomst tillföll hennes make.
dom fick väl stanna hemma och passa barnen , innan det fanns daghem och förskolor.
Om dom inte hade råd med barnflickor. Samt att vanartiga barn lättare blev omhändertagna av staten , och hamnade på barnhem/uppfostringsanstalter där dom blev formade till goda samhällsmedborgare. Mindre kriminalitet? ,
Respekt för äldre och magistern i skolan fanns dessutom, som inte existerar idag. Allt är rösträttens fel
Senast redigerad av japanskbrud 2017-02-16 kl. 10:26.
Citera
2017-02-16, 10:27
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Då hade du och dina kompisar inte fått chansen att ta offerkoftan på sig för att kunna berätta om varför ni inte får något kvinnligt i Sverige. Så, va tacksam för det.

Min fråga till dig, hur mycket bättre har sjukvården, äldrevården, polisen.... varit för 90 år sedan?

Jag vill veta vad den ackumulerade kvinnliga rösträtten har lett till. Med tanke på att denna tidsperiod om 90 år har varit extremt gynnsam, då landet har hjälps otroligt mycket på traven genom den tekniska utveckling som världen har upplevt.

Har vi förvaltat dessa 90 år på bästa sätt?

Sverige har tidigare alltid legat i topp i välståndsundersökningar och lyckobarometrar!

Vi är kanske fortfarande världens lyckligaste land, kanske tack vare just den kvinnliga rösträtten. Eller så hade vi varit lyckligare utan KR

Hursomhelst, det är era tankar här som är intressanta, vill inte ha trollsvar, även om det är lätt att ta till om man inte har argument, men försök!

Tack!
Senast redigerad av Belavia 2017-02-16 kl. 11:05.
Citera
2017-02-16, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
dom fick väl stanna hemma och passa barnen , innan det fanns daghem och förskolor.
Om dom inte hade råd med barnflickor. Samt att vanartiga barn lättare blev omhändertagna av staten , och hamnade på barnhem/uppfostringsanstalter där dom blev formade till goda samhällsmedborgare. Mindre kriminalitet? ,
Respekt för äldre och magistern i skolan fanns dessutom, som inte existerar idag. Allt är rösträttens fel

Hemmafrun är/var ett modernt påfund som var standard i cirka 40 år ungefär. Innan dess var det inte alltför ovanligt att både barn och vuxna arbetade.
Citera
2017-02-16, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Jag vill veta vad ackumulerade kvinnliga rösträtten har lett till. Men tanke på att de här 90 åren har hjälpt landet väldigt mycket på traven genom den tekniska utveckligen världen har upplevt.

Sverige har tidigare alltid legat i topp i välståndsundersökningar och lyckobarometrar!

Vi är kanske fortfarande världens lyckligaste land, kanske tack vare just den kvinnliga rösträtten. Eller så hade vi varit lyckligare utan KR

Hursomhelst, det är era tankar här som är intressanta, vill inte ha trollsvar, även om det är lätt att ta till om man inte har argument, men försök!

Tack!

Är jag troll för att jag ifrågasätta dig?
Låt mig säga så här. Nu är det inte ovanligt för de som läser här i femi forumet, att vissa män kan komma på de märkligaste tankegånger när det gäller kvinnor resp sina egna tillkortakommanden, när det gäller kvinnor. Det bara är så.

Nu ställer jag frågan till dig personligen ts. Vad vill du ha ut av den här tråden 2017? Tror du allvarligt att Sverige skulle vara mer harmoniska, om mer än hälften av dess befolkning borde underkasta sig det andra könet? Typ, kyrka - kök - barn? Hur tänker du då?
Citera
2017-02-16, 10:34
Medlem
Citat:
Börja med att svara på min fråga, är du snäll.

Din fråga är konstig. Klart sjukvården och allt blivit bättre, men för det vet du väl inte hur det sett ut utan kvinnlig rösträtt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in