Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-22, 18:56
  #13
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
Mig veterligt flyger vi bara sex sådana idag.

Vänner i flygvapnet med väldigt god insikt, har grymtat över ett projekt som syftade till att ge Tp 84 glass cockpit. Det avbröts av budgetskäl när projekteringen gått ganska långt. Inga detaljer. Bara att det ”kostat mycket”.

I en presentation från FMV (2016):

-  Säkerställa drift av Tp 84-systemet till minst år 2030. Omfattning:
-  Uppgradering av transpondrar och navigationssystem för att möta kommande civila luftrumskrav.
-  Ersätta föråldrade system för att förbättra tillgängligheten, innefattande bl.a. uppgradering till ”glass cockpit”.
-  Höja den taktiska förmågan och öka omvärldsuppfattningen genom bl.a. införande av taktiska länkar.

Om det är NÅGOT vi behöver mer av, så är det logistisk kapacitet för att undsätta landsändar som fått påhälsning av gröna gubbjävlar av fel sort. Inte minst Gotland.

Ett knippe C-130J som vi kunde underhålla och fixa med ihop med Norge vore jävligt mums.
I min bok vore det en utmärkt grej att ha på inköpslistan. Och för att återknyta till trådens ämne - C130J kostar i princip på tusenlappen när, lika mycket som en V-22 Osprey.

V22 är för dyr i förhållande till nyttan. En stormakt/supermakt kan möjligen vara betjänta av dylika tingestar, men inte vi.

Om detta ska användas inom Sverige, kan man inte lika gärna åka bil istället? Mercedes Sprint, t ex?
Citera
2017-02-23, 17:50
  #14
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
V22 är för dyr i förhållande till nyttan. En stormakt/supermakt kan möjligen vara betjänta av dylika tingestar, men inte vi.

Om detta ska användas inom Sverige, kan man inte lika gärna åka bil istället? Mercedes Sprint, t ex?
Vi har rätt gott om hkp kontra det nästan obefintliga antal soldater som behöver transporteras.
Återinför vi mobilisering och krigsplacerar civil utrustning, fordon och flyg så lär vi ha luftburen transportkapacitet i överkant.
Citera
2020-05-23, 22:07
  #15
Medlem
4yoonlys avatar
Något jag funderade på lite snabbt...

VTOL är ett måste för dessa för deras stora propeller?

Om nu bägge motorer (bränsle problem, skadade eller vad som helst) så innebär det alltid en krash landning (för propellrarna kommer ta mark före landningshjul) eller går planet att "flyga" med propellrarna i vertikal riktning?

Eller går det att göra en auto rotation landning?

Antar att den har någon form av APU samt batteri.

Någon som vet?

Visst det är en helikopter som kan flyga snabbare, men undrar om inte en helikopter trots allt är säkrare?


---edit

Skulle den kunna göra en "semi" normal start med 45 graders "tilt" typ på en landningsbana?
__________________
Senast redigerad av 4yoonly 2020-05-23 kl. 22:10.
Citera
2020-05-23, 22:42
  #16
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Något jag funderade på lite snabbt...

VTOL är ett måste för dessa för deras stora propeller?

Om nu bägge motorer (bränsle problem, skadade eller vad som helst) så innebär det alltid en krash landning (för propellrarna kommer ta mark före landningshjul) eller går planet att "flyga" med propellrarna i vertikal riktning?

Eller går det att göra en auto rotation landning?

Antar att den har någon form av APU samt batteri.

Någon som vet?

Visst det är en helikopter som kan flyga snabbare, men undrar om inte en helikopter trots allt är säkrare?


---edit

Som jag förstått det, så är V-22 i det läget beroende av att glidflyga, vilket den gör mycket dåligt (glidtal i nivå med en F-104, fast i lägre hastighet). Å andra sidan så ska kärran vara bra byggd för att personalen ska överleva en mycket hård glidlandning.

Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Skulle den kunna göra en "semi" normal start med 45 graders "tilt" typ på en landningsbana?

Ja- V-22 kan starta med motorerna i ett mellanläge. Ungefär 60 grader uppåtvinklade skulle jag påstå, från de bilder och filmer, som jag har sett.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback