Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-16, 06:09
  #1
Medlem
Höj, har alltid undrat en sak, är det som jag har trott och påstått för mina vänner att en SSD fyller ingen som helst (om knappt märkbar) funktion vad gäller fps i själva spelen?
Det är väll bara loadingscreens som påverkas dvs om det är World Of Warcraft t.ex så laddar det bara fortare mellan om man ska joina en dungeon eller gå in i en battleground? Inte när man väl lirar?

Har funderat på en sak till, eftersom jag har window installerat på min SSD, påverkar det prestandan i spelen pga att jag då har drivrutiner och sådant installerat där? Jag vet ju faktiskt vad alla windows filerna gör:P

Skulle vara fint om någon kompetent person inom detta område förklarade hur det ligger till då jag läst på internet och folk säger både och.

Tack på förhand
Koxn
Citera
2017-02-16, 06:44
  #2
Medlem
Det beror på vad du spelar och hur mycket ram du har. Har du, låt säga 2 GB ram totalt, kommer du inte kunna ladda in allt ett krävande spel behöver i ramet och kommer därför behöva hämta från hårddisken.


Har du +8 GB ram så kommer en SSD generellt inte att påverka fps:en. I vissa "open world" spel som kontinuerligt laddar in nya delar av banan kan det dock påverka.

Men som sagt generellt nej. Att ha windows på SSD:n bör inte heller ge dig högre fps, däremot otrolig skillnad i annat än spelande.
Citera
2017-02-16, 06:47
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av surri
Det beror på vad du spelar och hur mycket ram du har. Har du, låt säga 2 GB ram totalt, kommer du inte kunna ladda in allt ett krävande spel behöver i ramet och kommer därför behöva hämta från hårddisken.


Har du +8 GB ram så kommer en SSD generellt inte att påverka fps:en. I vissa "open world" spel som kontinuerligt laddar in nya delar av banan kan det dock påverka.

Men som sagt generellt nej. Att ha windows på SSD:n bör inte heller ge dig högre fps, däremot otrolig skillnad i annat än spelande.


Okej så eftersom jag har 32gb ramminne så har min ssd till större del den funktionen att den starta
datorn snabbare osv?
Citera
2017-02-16, 06:48
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av surri
Det beror på vad du spelar och hur mycket ram du har. Har du, låt säga 2 GB ram totalt, kommer du inte kunna ladda in allt ett krävande spel behöver i ramet och kommer därför behöva hämta från hårddisken.


Har du +8 GB ram så kommer en SSD generellt inte att påverka fps:en. I vissa "open world" spel som kontinuerligt laddar in nya delar av banan kan det dock påverka.

Men som sagt generellt nej. Att ha windows på SSD:n bör inte heller ge dig högre fps, däremot otrolig skillnad i annat än spelande.


Du sade beror på vad jag spelar, jag har hört att en ssd kan hjälpa till med fpsn på Dayz, är det någonting som kan stämma? Fast har jag tillräckligt med ram som du sade i open-world spel så att det spelar ingen roll?
Citera
2017-02-16, 07:02
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koxbox
Du sade beror på vad jag spelar, jag har hört att en ssd kan hjälpa till med fpsn på Dayz, är det någonting som kan stämma? Fast har jag tillräckligt med ram som du sade i open-world spel så att det spelar ingen roll?

Ja det beror på hur spelet läser in nya delar av banan. Om spelet inte har loading screens när man passerar in i nya områden kommer resurserna behöva läsas in i bakgrunden allt eftersom, då kan en ssd bidra till bättre prestanda. Visst om du jämför en gammal 5400 rpm IDE disk mot en ssd kan det nog vara en märkbar skillnad men överlag är det nog i storleksordningen +-5 fps.

Citat:
Ursprungligen postat av Koxbox
Okej så eftersom jag har 32gb ramminne så har min ssd till större del den funktionen att den starta
datorn snabbare osv?

Japp och i princip allt du gör på datorn går snabbare.
Citera
2017-02-16, 07:02
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av surri
Ja det beror på hur spelet läser in nya delar av banan. Om spelet inte har loading screens när man passerar in i nya områden kommer resurserna behöva läsas in i bakgrunden allt eftersom, då kan en ssd bidra till bättre prestanda. Visst om du jämför en gammal 5400 rpm IDE disk mot en ssd kan det nog vara en märkbar skillnad men överlag är det nog i storleksordningen +-5 fps.



Japp och i princip allt du gör på datorn går snabbare.


Aight tack för hjälpen och tack för snabb respons.
koxn
Citera
2017-02-16, 09:27
  #7
Medlem
annanmedlems avatar
Nej du får nog inte högre FPS och inte utifrån att drivrutinerna ligger på den heller. Programkoden som behövs/körs ligger förhoppningsvis redan i register, cache och RAM. För det utswappat på SSD däremot kan det ju göra skillnad men en annan ännu bättre lösning där är ju att bara ha mycket RAM.
Citera
2017-02-16, 09:28
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Nej du får nog inte högre FPS och inte utifrån att drivrutinerna ligger på den heller. Programkoden som behövs/körs ligger förhoppningsvis redan i register, cache och RAM. För det utswappat på SSD däremot kan det ju göra skillnad men en annan ännu bättre lösning där är ju att bara ha mycket RAM.


Okej tack för svaret Blir mer å mer vis nu. Så slipper jag fundera över dedär.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback