Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-02-17, 06:40
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
Människor kan sägas bestå av två grupper. Den första ser livet som meningslöst och kan karakteriseras som varandes determinister. Den andra ser en mening med livet och anser att man har fri vilja. Nu till min frågeställning.

Blir man determinist p.g.a. att ens liv inte har någon mening eller blir livet meningslöst för att man inte anser sig ha fri vilja?

Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Jag anser att frågorna om determinism och fri vilja är för vagt definierade för att gå att ha en åsikt om. Även meningen med livet är vagt definierad.

Jag trivs med att leva och tycker att vardagen känns meningsfull. Att jag känner så torde bero på att jag är en evolutionär varelse som har större chans att överleva om jag värdesätter min egen existens.

Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
Du är så full med skit att hälften kunde vara nog. Nu till ditt svar eller skall man kalla det ett icke-svar på min fråga. Du säger att du är en evolutionär varelse, det är vi nog alla, med större chans att överleva om du värdesätter din existens. Detta innebär att du ser livet som en ständig kamp för överlevnad, den bäst anpassades överlevnad. Jag tycker det är ett antisocialt sätt att se på livet, men tydligen är detta meningen med ditt liv, en ständig kamp. I mina ögon ter sig ditt liv rätt meningslöst.

Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
Låt mig nu visa hur jag tänkte mig diskussionen och låt mig ta WbZV som ett typ exempel. Hen växer upp och ser livet som en kamp att överleva och allt går ut på att nå toppen (läkare). Livet saknar alltså mening för livets mening är knappast att bli läkare. Efter hen blivit läkare börjar hen intressera sig för filosofi (kanske för att finna meningen med livet). Hen kommer då i kontakt med materialism och determinism (fri vilja existerar inte) vilka råkar stödja hens ståndpunkt om livets meningslöshet. Hen har alltså blivit hård determinist p.g.a. att livet var meningslöst.

Varför är livet meningslöst för vissa personer, typ WbZV? Jo, för dom vet inte vad det innebär att älska. Dom saknar den förmågan.

Slutligen vill jag tala om för WbZV att du har rätt, du har ingen fri vilja, för det krävs att livet har en mening.

Någon som har något att tillägga?

Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Nu tolkar du in saker jag aldrig påstått. Personligen lever jag gott och kämpar inte för att överleva, men jag är en produkt av mina förfäder som levde under krassare levnadsvillkor. In på minsta detalj är kroppens alla parametrar hårt optimerade för att maximera överlevnadsförmågan, det gäller alltifrån bentjocklek till immunsystem. Det vore naivt att tro annat än att hjärnan genomgått samma urvalsprocess, så att vi har medfödda mentala egenskaper som hjälper oss att överleva. Jag kan tycka att det är otäckt att gå fram till kanten av ett stup. Gör inte du det? Varför tror du att de flesta människor känner så?

Någon objektiv mening med livet tror jag inte på. Däremot trivs jag själv med att leva och tycker att livet är meningsfullt. Men det handlar snarare om medfödda känslor. Jag kan inte logiskt resonera mig fram till varför det skulle vara mer meningsfullt att leva än att aldrig vara född. Men det är inget som bekymrar mig eller på annat sätt får mig att må sämre.

I övrigt anser jag att det är oväsentligt om universum är deterministiskt eller inte. Vår egen framtid är inte förutsägbar, vilket Turing bevisade genom haltproblemet. Om sedan universum är deterministiskt är en tolkningsfråga. Vi vet inte ens om tiden är en fundamental dimension. Är den inte det så blir frågeställningen meningslös.
Man skulle kunna säga utifrån ovanstående resonemang att det finns människor med förmåga att känna kärlek och en grupp som saknar denna förmåga. Till WbZV vill jag bara säga att jag älskar ditt försök att försöka framstå som en normal människa med förmåga att känna kärlek. Patetiskt men beundransvärt.
Citera
2017-02-17, 14:42
  #26
Medlem
rootswallers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
Frågeställningen i tråden har sin grund i studiet av trådar i ämnena filosofi och psykologi här på FB. Studiet av dessa två forum har gett vid handen att determinism (fri vilja existerar inte) är PK och betraktas som den mer intellektuella ståndpunkten. Dessutom tycks en majoritet av användarna i dessa båda forum anse att livet saknar mening.
Dessa studier rättfärdigar dock inte den dikotomi du utgår ifrån i trådstarten. För övrigt är en ganska spridd teori att fri vilja existerar i kombination med att livet är meningslöst.
Citera
2017-02-18, 02:43
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
Människor kan sägas bestå av två grupper. Den första ser livet som meningslöst och kan karakteriseras som varandes determinister. Den andra ser en mening med livet och anser att man har fri vilja. Nu till min frågeställning.

Blir man determinist p.g.a. att ens liv inte har någon mening eller blir livet meningslöst för att man inte anser sig ha fri vilja?

Om man läst lite om filosofi så är detta ett av det mest värdefullaste ämne för sig själv att förstå meningen för det betydelselösa faktorn att leva i evighet, vi människor har en tendens att försöka vara "gudomliga" just p.g.a idén att vara en "gud" (odödlig) som på ett sätt får en mening i en infinit tid som man skulle kunna spendera på denna planet, men det som många glömmer är att det är bortom våra sinnen att fatta att det finns mer än det vi ser/känner/smakar/hör för vi är bara människor och inte är odödliga och inte kan spendera en längre tid för att förstå tiden i sig.

Meningen med livet existerar inte bara för att vi är människor, planeten Tellus skulle fortfarande florera oavsett vår bortgång av existens och vad säger det om oss människor utifrån detta?

Lev och ställ massor med frågor med din inre röst, samtala med den, många räds av att betraktas som galen, men vad är galen i en galen värld?

När du slutar att fråga så förlorar du meningen med livet. Det behöver inte betyda att du måste ha alla svar, men att ständigt sträva efter något som får dig att tänka utanför boxen får dig att värdesätta tiden som du har kvar i din kemiska kropp.
__________________
Senast redigerad av Locho 2017-02-18 kl. 02:53.
Citera
2017-02-18, 03:18
  #28
Medlem
There are 10 kinds of people. Those who understand binary and those who doesn't.

Det är ju i alla fall en evig sanning!
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback