Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-28, 09:13
  #49
Medlem
3G eller fake news?
http://www.news.com.au/technology/ga...f5703db87942bc
Citera
2017-09-28, 12:44
  #50
Medlem
https://www.nokia.com/sv_se/phones/nokia-3310-3g
Citera
2017-09-29, 16:55
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag tror att detta är ett extrem hypad marknadsföring från HMD som köpt rättigheterna att använda namnet Nokia. Det är alltså ingen Nokia man köper.

Vidare så blir jag rätt tveksam till luren över huvud taget. Den verkar endast kommunicera via 2G, jag kan ju tycka att den borde klara 3G. Vidare så är ju inte det äkta Snake-spelet heller, utan ett derivat på det. Många kommer bli besvikna.

Vad jag fattar det som så går det inte att bara gå in och köpa en lur i nuläget. Företaget som tillverkar påstår att det är stor efterfrågan, vilket jag har svårt att tro. Sen tycker jag den är för dyr. Max 300 kr anser jag hade varit ett okej pris. Idag så får du en väl fungerande smartphone för 1000 kr. Jag köpte min på ICA Maxi för 690 kr för tre år sen och den funkar utmärkt, en GT-S-7580. Har inte haft några som helst bekymmer med den. Dessutom har den allt man behöver, väl fungerande webbläsare, kamera, alla nedladdade appar funkar som de ska osv.

Jag tror vidare att det är ett marknadsföringstrick från HMD att det är stor efterfrågan på telefonen. Har mycket svårt att se att en smartphonetillvand person gå över till en 3310:a. Jag är ingen som använder Facebook eller andra sociala medier, men tycker det är extremt praktiskt med en Smartphone med GPS, Swish, BankID, bra webbläsare, Spotify mm. Allt detta är bara att glömma på den "nya" 3310:an.

Den är heller inte särskilt bra för äldre p g a små knappar och liten skärm, så vilka köper den?

Ni som ändå köpt den, vad tycker ni? Är ni nöjda? Saknar ni något på den? Hade ni smartphone innan? Skäms inte om ni "gått på" nostalgitricket, utan dela med er om era erfarenheter!

EDIT: En länk om 3310:an: http://m3.idg.se/2.1022/1.675954/nok...n-och-sim-kort


Jag är mycket nöjd med köpet av 3310 (2017) men det är ganska personligt baserat. Jag har sedan en bra tid tröttnat på smart phones o alla problem kring dom. När denna telefon kom ut så kändes det som ett självklart val att välja denna med en ''touch of nostalgi'' liksom istället för någon charmlös basic variant som Nokia 150. Jag gillar snake spelet bättre än orginalet då jag älskade dessa gameloftspel för ca 10 år sen så jag får alltså ytterligare nostalgi på köpet (finns mer spel (trials gratis) tillgängliga). GPRS duger utmärkt till att använda facebookappen (ladda upp bilder tar tid dock) och kolla nyheter och gmail. Den låga dataförbrukningen gjorde att jag direkt kunde minska mitt abonnemang till halva kostnaden också. Att luren endast, precis som orginalet har dualband (GSM900/1800 endast) är inget problem för mig då jag ännu aldrig varit utanför Europa och för tillfället inget sånt på gång.
Sifferknapparna gillar jag sprecielt då dom är väldigt lika orginalet och det var något jag gillade med den.


Vidare lär det vara en mardröm för operatörerna som skulle få mindre intäkter för minskade dataintäkter om trenden blir tillräckligt stor. Vad tror ni?
Citera
2017-09-29, 18:31
  #52
Medlem
bog11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulk
3G eller fake news?
http://www.news.com.au/technology/ga...f5703db87942bc

3G-versionen lanseras 10 oktober 2017.
Citera
2017-09-30, 08:52
  #53
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MDF89
Jag är mycket nöjd med köpet av 3310 (2017) men det är ganska personligt baserat. Jag har sedan en bra tid tröttnat på smart phones o alla problem kring dom. När denna telefon kom ut så kändes det som ett självklart val att välja denna med en ''touch of nostalgi'' liksom istället för någon charmlös basic variant som Nokia 150. Jag gillar snake spelet bättre än orginalet då jag älskade dessa gameloftspel för ca 10 år sen så jag får alltså ytterligare nostalgi på köpet (finns mer spel (trials gratis) tillgängliga). GPRS duger utmärkt till att använda facebookappen (ladda upp bilder tar tid dock) och kolla nyheter och gmail. Den låga dataförbrukningen gjorde att jag direkt kunde minska mitt abonnemang till halva kostnaden också. Att luren endast, precis som orginalet har dualband (GSM900/1800 endast) är inget problem för mig då jag ännu aldrig varit utanför Europa och för tillfället inget sånt på gång.
Sifferknapparna gillar jag sprecielt då dom är väldigt lika orginalet och det var något jag gillade med den.


Vidare lär det vara en mardröm för operatörerna som skulle få mindre intäkter för minskade dataintäkter om trenden blir tillräckligt stor. Vad tror ni?

Hej!

Vad kul att du är nöjd! Var av en händelse inne på Elgiganten igår. Kollade för skoj skull på dessa "enkla" telefoner. Frugan har Iphone och jag en Android. I alla fall så har frugan pratat om att hon vill ha en vanlig enkel telefon igen. Och hon har pratat om just den nya 3310:an. När jag väl dock kollade en specifikationen för den så blev jag ju inte imponerad. Den är ju i princip likadan som Nokia 150. Sen så finns ju inte Nokia längre utan det är ju ett annat företag som köpt rättigheten att använda namnet Nokia.

Dock så tycker jag att nya 3310:an är duktigt överprissatt med tanke på att Nokia 150 är väldigt lik i sina specifikationer. Känns som de bara försöker sälja på retro-designen, som jag inte tycker det lyckats helt med. Klämde lite på de två utställningsexemplaren och upplevde dem som mer plastiga och sköra än det gamla (oförstörbara) originalet.

När det gäller abonnemangskostnader så skulle det inte medföra någon större skillnad för mig och frugan. Vi kör faktiskt kontantkort från Halebop. Betalar 169 för 1000 SMS, 100 fria samtal, och två gig data. Vi klarar oss gott på detta. Ändå surfar jag vi en hel del på våra telefoner när vi inte är i WIFI område.

Funderar själv på att pensionera min fyra-fem år gamla Samsung GT S 7580 som jag köpte för 690 kr på MAXI. Den har varit jättebra, men är lite trött i batteriet och lite seg emellanåt. Dock får det nog bli en ny Android igen, har svårt att se mig utan en smart telefon idag då jag använder den dagligen till allt möjligt.

Sen vad det gäller operatörernas intäkter så finner nog alltid de en lösning på den saken, de anpassar utbudet till vad köparna vill ha. Vidare så kommer nog väldigt få lägga ifrån sig sina "smarta" lurar då de verkar ha dem fastlimmande i handen.
Citera
2017-11-26, 16:30
  #54
Medlem
Vargfars avatar
Hej hur är det med appar på den hära telefonen går det att använda Kik,Snapchat osv?
Citera
2017-11-27, 00:48
  #55
Medlem
AntonSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vargfar
Hej hur är det med appar på den hära telefonen går det att använda Kik,Snapchat osv?

Kik - nej
Snapchat - nej
osv - ja
Citera
2017-11-27, 02:05
  #56
Medlem
Vargfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntonS
Kik - nej
Snapchat - nej
osv - ja
Okej. Det var ju lite av en besvikelse. Utan appar att vara social på idag blir man tyvärr lite av en enstöring. Annars verkar den ju bra och så.
Citera
2017-11-27, 09:01
  #57
Medlem
servalacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vargfar
Okej. Det var ju lite av en besvikelse. Utan appar att vara social på idag blir man tyvärr lite av en enstöring. Annars verkar den ju bra och så.

Världens, utan konkurrens, vanligaste sätt att vara social på stöds ju! Prata och sms. Det är dessutom de enda standardiserade metoderna, som stöds av alla mobiler. Dessa är helt oslagbara.
Citera
2017-11-27, 09:23
  #58
Medlem
winINCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av servalack
Världens, utan konkurrens, vanligaste sätt att vara social på stöds ju! Prata och sms. Det är dessutom de enda standardiserade metoderna, som stöds av alla mobiler. Dessa är helt oslagbara.
Källa på att det är vanligaste sättet att vara social på? Bara FBM och WhatsApp hanterade över 60 miljarder meddelanden per dag för 1,5 år sedan... Så att inte ha med denna funktionalitet är ju lite som att skjuta sig själv i foten. Även extremt nedbantade versioner hade varit bättre än inget.
Citera
2018-03-17, 14:30
  #59
Medlem
Nu har jag köpt en Nokia 3310 3g.
När jag har den i gsm-läge har den betydligt bättre mottagning än Nokia 3310 2017.

Dessutom kan man skicka mms till e-postadresser, vilket är ett krav som jag har.

Men säg den lycka som varar.
Dels så har man tagit bort "profiler", vilket jag brukar använda varje natt. Jag växlar till en ljudlös profil och ställer in en tid hur länge den ska gälla, så jag slipper bli störd för tidigt på dagen.

Dels har man ändrat t9, så det är mycket krångligare att skriva sms. Man växlar inte längre ord med *-knappen. Och av nån anledning är det omöjligt att få den att börja med stor bokstav i varje ny mening.

Förut kom man alltid till kalender med höger 4-vägsknapp, sms med vänster 4-vägsknapp.
Det är också borta.

I Nokia 3310 2017 så var det mesta som det alltid har varit.

Nokia 3310 3g är mer ändrad. Till det sämre.

Dock så var det lätt att få av bakstycket
Citera
2018-12-02, 12:27
  #60
Medlem
zebra121s avatar
Är det någon som vet om det går att blockera dolt nummer på dessa 3310r?

Tack på förhand.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback