Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-04-03, 21:50
  #37
Medlem
DDRTVs avatar
Några gamla Alpha science fiction från 1979, postapokalyps.

”Där fåglar en gång sjöng”-kate Wilhem

”Den långa tystnaden”-Wilson Tucker

Länge sedan jag läste dessa men kommer ihåg de än idag. Kanske inte så mycket skräck men postapokalyps
Citera
2018-04-07, 15:38
  #38
Medlem
lakonisklaxs avatar
I Have No Mouth, and I Must Scream
- PDF
- Ljudbok (Författaren Harlan Ellison själv som läser)

Harlan Ellison var, såvitt jag förstår, väldigt stor under 50-70-talet och ska bland annat ha skrivit ett flertal av de första Star Trek-serien. Nuförtiden är han mest känd för att vara en bitterfitta av yttersta rang, men just "I Have No Mouth" är ett klassiskt bidrag till postapokalyps/skräck scifi.

The Things
- Text och ljudversion

En återberättelse av John Carpenters klassiska skräckfilm "The Thing"—fast från monstrets perspektiv. Författaren Peter Watts vann ett flertal priser för denna skräckhistoria, som med ett väldigt kliniskt språk skilldrar en utomjordisk livsforms syn på människosläktet. Kräver att man sett "The Thing" om man ska kunna uppskatta den helt!

Färg Bortom Tid och Rum/Råttorna I Muren
- Ljudböcker här och här. (Lästa av ingen mindre än Ernst-Hugo Järegård!!)

Har inte kollat igenom tråden, men misstänker att Lovecraft har blivit rekommenderad sedan tidigare. Det jag personligen uppskattar mest med dessa är just Järegårds insats. Han bygger upp en tät stämning, och i stunderna där skräcken tar över berättarens sinne så överspelar Järegård något enormt! Sjukt underhållande lyssning, med andra ord.

Ska tilläggas att alla de här berättelserna är i novellform.
__________________
Senast redigerad av lakonisklax 2018-04-07 kl. 15:46.
Citera
2018-07-31, 22:35
  #39
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChocolateWatchband
Vet inte om denna passar in på skräckscifi men definitivt på postapokalyps.

PC Jersild - Efter Floden.

Boken kom 1982 och är en ruggig beskrivning om kamp för överlevnad - på Gotland.
Brutal och utan medlidande beskrivs vår eländig framtid, och en värre katastrof väntar runt hörnet.
Grymt bra bok. Förmodligen det mest deprimerande jag någonsin läst. Jag skulle vilja se en filmatisering av den. Den skulle bli en grymmare version av The Road.
Citera
2018-08-02, 08:43
  #40
Medlem
ChocolateWatchbands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Grymt bra bok. Förmodligen det mest deprimerande jag någonsin läst. Jag skulle vilja se en filmatisering av den. Den skulle bli en grymmare version av The Road.


Den filmen skulle definitivt bli barnförbjuden. Håller med om att det är en "tung" berättelse, lite synd att det inte kom en uppföljare. Vi får nöja oss med epilogen. Har läst den 5 ggr.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback