Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-22, 11:27
  #13
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
På vilket sätt inte bra? -Det funkar ju klockrent här! 100% stabilt och inga bekymmer med något alls.

Kan du inte sluta med dina dåliga råd? Det är uppenbart att du inte vet vad du snackar om.

Att skapa 2 olika subnät med en Wifi på varje är långt ifrån bra, det medför flera nackdelar och inga fördelar. Även om man inte bryr sig om dubbel-NAT och problem med Port-Forward, det gör dessutom att enheter inte hittar varandra via t ex Bonjour, och att trafiken bryts när man byter Wifi-AP, helt i onödan.

Alltså:

Använd AP för WiFi-utökning, eller en BRYGGAD router. Om den inte går att brygga kan man ofta använda den ändå, genom att bara använda LAN-portar och stänga av DHCP.

När man har flera Wifi-punkter skall de ha SAMMA SSID och WEP-lösen, men OLIKA kanal. Då fungerar roaming hyfsat. Bäst är alltid att ha flera likadana enheter för Wifi, då är det störst chans att får roamingen att fungera bra

/capmac
Citera
2017-02-22, 11:57
  #14
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
teliaburken används bara som modem och extra wifi för framförallt gäster.

Om din beskrivning avser hur man sätter upp ett gästnät så är det lämpligt att du talar om det, och inte försöker pracka på den på de som frågar om hur man utökar sin Wifi-räckvidd.

/capmac
Citera
2017-02-22, 18:21
  #15
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Om din beskrivning avser hur man sätter upp ett gästnät så är det lämpligt att du talar om det, och inte försöker pracka på den på de som frågar om hur man utökar sin Wifi-räckvidd.

/capmac

Funkar bra både-och. Trots dina egna eventuella svårigheter, har jag inte upplevt något negativt med metoden jag beskrev. Fungerar som sagt klockrent här, och även teliamodemet funkar som "extender"/utökar wifi-täckningen på fastigheten. Prackar inte på någon något, lille vän!
Citera
2017-02-22, 20:39
  #16
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Funkar bra både-och. Trots dina egna eventuella svårigheter, har jag inte upplevt något negativt med metoden jag beskrev. Fungerar som sagt klockrent här, och även teliamodemet funkar som "extender"/utökar wifi-täckningen på fastigheten. Prackar inte på någon något, lille vän!

Du är så okunnig om detta så mina ögon blöder. Ska man ha fjutt på Wifi skaffar man en eller flera riktiga accesspunkter i första hand och i andra hand routers som bryggas/stänger av DHCP. Det sista man ska göra är att sätta en router och två andra routers (kopplat i WAN) på första routerns LAN. Man ber verkligen om trubbel när man gör så. Ett nät, en IP-serie, en gateway. Tur du inte jobbar med detta professionellt. Otrevligt när kundens anställda inte kommer åt servern när de jobbar bärbart.
Citera
2017-02-22, 22:29
  #17
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Funkar bra både-och. Trots dina egna eventuella svårigheter, har jag inte upplevt något negativt med metoden jag beskrev.

Du är helt enkelt så okunnig så du begriper inte ens vad som fungerar eller inte. Bra vi fick det klarlagt.

/capmac
Citera
2017-02-23, 19:48
  #18
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Du är så okunnig om detta så mina ögon blöder. Ska man ha fjutt på Wifi skaffar man en eller flera riktiga accesspunkter i första hand och i andra hand routers som bryggas/stänger av DHCP. Det sista man ska göra är att sätta en router och två andra routers (kopplat i WAN) på första routerns LAN. Man ber verkligen om trubbel när man gör så. Ett nät, en IP-serie, en gateway. Tur du inte jobbar med detta professionellt. Otrevligt när kundens anställda inte kommer åt servern när de jobbar bärbart.

Har en helt annan lösning på jobbet! Hemma duger det helt utmärkt, har 100% upptid, vilket få andra nätverk har. Den första routern är som sagt teliamodemet, som är "öppet" för telias personal, därför har den inte mer "ansvarsområden", då telia inte får se in i mitt nätverk. Andra routern/AP kan man se som "DMZ" i förhållande till teliamodemet. Givetvis ingen "DMZ" per se, men ändå några snäpp högre säkerhet än ett teliamodem. Som sagt har jag inga problem alls i mitt nätverk, så lösningen är inte fel för fem öre.

Teliamodem: Enbart en LAN-port används. Den till DIR-842. Teliamodemet har också gästnätverk. Inget mer. Den routar mer eller mindre "inget", förutom en koppling på LAN (DIR-842)och ett wifi, gästnätverket.

DIR-842 är på andra våningen, den är knutpunkten för hela nätverket hemma. Både trådat och trådlöst. Där ligger "allt", även wifi. Portabla enheterna har också inlagt teliamodemet på wifi, om signalen från DIR-842 skulle mot förmodan vara för svag.

Funkar som sagt klockrent, och ditt inlägg ger mig inga "aha-upplevelser" om att jag borde göra annorlunda. Något som många borde tänka på mer: För integriteten i nätverket bör man "aldrig" ha en router/modem från ISP som "ansvarig" för mer än just WAN, möjligen också gästnätverk som max. ALDRIG sätta en ISP-pryl (som ISP har admin/root på) i nätverket! Trojanska hästar vill man inte ha!

Har som sagt inte haft någon "downtid" alls på min nätverkslösning, och får bra ping överallt. Nemas problemas!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback