Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-15, 16:44
  #1
Medlem
Fire911s avatar
Hejsan jag skulle vilja ha lite expert hjälp. Detta är min fråga.
Jag skulle vilja dela mitt 250/100 nät med två routrar så man kan fördela internet.
Just nu så kör jag 6 stycken apparater samt 3-5 trådlösa grejer på samma router. Och ibland känner jag att man tex stream Apple TV samt spelar så upplever jag viss lagg lr frysbild på apple tv. Så tänkte om man ev kunde dela upp grejerna med två routrar. Har läst att man kan koppla ihop två routrar men då överbelastar man väl första routern fortf lr gör det skillnad isf. Kan man ev koppla in så här?

Switch port 1 Internet
Switch port 2 ROUTER
Switch port 3 ROUTER

lr fungera

ROUTER 1 med Internet - ROUTER 2

Jag har två routrar samt en switch.

Vad tror ni som vet vad är bäst.
Citera
2017-02-15, 17:02
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fire911
Hejsan jag skulle vilja ha lite expert hjälp. Detta är min fråga.
Jag skulle vilja dela mitt 250/100 nät med två routrar så man kan fördela internet.
Just nu så kör jag 6 stycken apparater samt 3-5 trådlösa grejer på samma router. Och ibland känner jag att man tex stream Apple TV samt spelar så upplever jag viss lagg lr frysbild på apple tv. Så tänkte om man ev kunde dela upp grejerna med två routrar. Har läst att man kan koppla ihop två routrar men då överbelastar man väl första routern fortf lr gör det skillnad isf. Kan man ev koppla in så här?

Switch port 1 Internet
Switch port 2 ROUTER
Switch port 3 ROUTER

lr fungera

ROUTER 1 med Internet - ROUTER 2

Jag har två routrar samt en switch.

Vad tror ni som vet vad är bäst.

Så här gör jag:
Telias "modem" där WAN ("internet") går in, är huvudroutern. Den är också AP för WIFI.
På en LAN-port på "telias modem" går det en CAT-6-kabel till andra våningen till den andra routern/AP
som är betydligt modernare och med mer kapacitet. (Bland annat 5GHz). Den funkar som ett "utökat bredband" då jag kör samma nätverksnamn samt samma lösenord på båda routrarna.
Har fått utmärkt täckning i huset med denna lösning, och är helnöjd.

Var jag än är i huset får jag minst -50dB i signal, långt ute i potatislandet får jag -70dB och fullt fungerande wifi. (Då är jag långt från huset!)
Citera
2017-02-15, 17:30
  #3
Medlem
Fire911s avatar
Tack för ett snabbt svar. Du koppla bara ihop router 2 med router 1 och hur gjorde du med inställningarna på routrarna?


Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Så här gör jag:
Telias "modem" där WAN ("internet") går in, är huvudroutern. Den är också AP för WIFI.
På en LAN-port på "telias modem" går det en CAT-6-kabel till andra våningen till den andra routern/AP
som är betydligt modernare och med mer kapacitet. (Bland annat 5GHz). Den funkar som ett "utökat bredband" då jag kör samma nätverksnamn samt samma lösenord på båda routrarna.
Har fått utmärkt täckning i huset med denna lösning, och är helnöjd.

Var jag än är i huset får jag minst -50dB i signal, långt ute i potatislandet får jag -70dB och fullt fungerande wifi. (Då är jag långt från huset!)
Citera
2017-02-15, 17:37
  #4
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fire911
Tack för ett snabbt svar. Du koppla bara ihop router 2 med router 1 och hur gjorde du med inställningarna på routrarna?

Så här gjorde jag: (på ett ungefär)
"Modemet" funkar som både modem och router/AP.
Den andra routern/AP är kopplat till "modemet" via LAN.

Bara att koppla sladdarna!
-Tilläggsinfo:
Bra att gå in på respektive modems/routers "hemsida" och ändra inställningarna.
Normalt sett ser man inställningarna på exempelvis adressen:
192.168.1.1 (alternativt 0 på slutet).
Citera
2017-02-15, 22:48
  #5
Medlem
Fire911s avatar
Ok. Men vad är det jag ska ändra på inne i routerna?
Förstår inte så många kunniga här inne på sidan, men bara en som verka vilja hjälpa.
Märkligt, men snällt av dig iaf som vill hjälpa mig.
Du ska ha stort tack för din tid iaf.

Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Så här gjorde jag: (på ett ungefär)
"Modemet" funkar som både modem och router/AP.
Den andra routern/AP är kopplat till "modemet" via LAN.

Bara att koppla sladdarna!
-Tilläggsinfo:
Bra att gå in på respektive modems/routers "hemsida" och ändra inställningarna.
Normalt sett ser man inställningarna på exempelvis adressen:
192.168.1.1 (alternativt 0 på slutet).
Citera
2017-02-16, 19:13
  #6
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fire911
Ok. Men vad är det jag ska ändra på inne i routerna?
Förstår inte så många kunniga här inne på sidan, men bara en som verka vilja hjälpa.
Märkligt, men snällt av dig iaf som vill hjälpa mig.
Du ska ha stort tack för din tid iaf.

Teoretiskt behöver du inte ändra ett dugg. Det bör funka bara genom att sätta "sladdarna" på rätt ställe. (Som jag redan har beskrivit tidigare). Du får bättre prestanda om du går in och sätter modemet/routrarna på olika Wifi-kanaler, och aktiverar kryptering i wifi.

Samt så bör du (för bäst wifi) se till att du inte använder samma kanaler som nära grannar.
Tyvärr så är det svårt att köra 100% support via Flashback, du får helt enkelt pröva dig fram.

När det gäller LAN är det betydligt enklare.
Citera
2017-02-17, 03:30
  #7
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fire911
Tack för ett snabbt svar. Du koppla bara ihop router 2 med router 1 och hur gjorde du med inställningarna på routrarna?

Den gode kraftfoder glömde en sak. På den router han har på övervåningen ska han stänga av DHCP på och koppla kabeln till övervåningen från LAN på router 1 till en LAN på router 2.

DHCP är den funktion i routern som delar ut adresser till de enheter man ansluter till LAN-portarna. När han/du nu ansluter LAN till LAN så blir det kaos då båda routrarna delar ut adresser till varandra.

Bara en router ska dela ut adresser från sin DHCP och det är router 1.
Citera
2017-02-17, 18:02
  #8
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Den gode kraftfoder glömde en sak. På den router han har på övervåningen ska han stänga av DHCP på och koppla kabeln till övervåningen från LAN på router 1 till en LAN på router 2.

DHCP är den funktion i routern som delar ut adresser till de enheter man ansluter till LAN-portarna. När han/du nu ansluter LAN till LAN så blir det kaos då båda routrarna delar ut adresser till varandra.

Bara en router ska dela ut adresser från sin DHCP och det är router 1.

Funkar utmärkt att strunta i att stänga av DHCP. I alla fall på min Dlink842 som jag kör på övervåningen. Men teoretiskt har du rätt. Å andra sidan kör de bägge routrarna olika adressområden, fan vet varför det funkar så bra!

Edit: Modemet/routern går från lan till wan till den andra routern/AP (DIR-842).
Så var det när jag tänkte efter en liten stund till.
__________________
Senast redigerad av kraftfoder 2017-02-17 kl. 18:19.
Citera
2017-02-18, 23:44
  #9
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Funkar utmärkt att strunta i att stänga av DHCP. I alla fall på min Dlink842 som jag kör på övervåningen. Men teoretiskt har du rätt. Å andra sidan kör de bägge routrarna olika adressområden, fan vet varför det funkar så bra!

Edit: Modemet/routern går från lan till wan till den andra routern/AP (DIR-842).
Så var det när jag tänkte efter en liten stund till.

Hehe, men då glömde du att stänga av NAT i AP/routern för då blir den en switch och LAN-DHCP stängs av.

Om du inte gjort det så gör det nu annars har du två routrar efter varandra och det är inte bra.
Citera
2017-02-20, 12:58
  #10
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Hehe, men då glömde du att stänga av NAT i AP/routern för då blir den en switch och LAN-DHCP stängs av.

Om du inte gjort det så gör det nu annars har du två routrar efter varandra och det är inte bra.

På vilket sätt inte bra? -Det funkar ju klockrent här! 100% stabilt och inga bekymmer med något alls. Kan ju säga att den privata routern används för trafik som behöver mer säkerhet än vad telias "routermodem" kan erbjuda. Gillar inte burkar som jag inte är admin för, och det är man ju aldrig med telias modem.
Citera
2017-02-20, 15:21
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
På vilket sätt inte bra? -Det funkar ju klockrent här! 100% stabilt och inga bekymmer med något alls. Kan ju säga att den privata routern används för trafik som behöver mer säkerhet än vad telias "routermodem" kan erbjuda. Gillar inte burkar som jag inte är admin för, och det är man ju aldrig med telias modem.

Som vanlig användare spelar det absolut ingen roll så länge de två routrarna arbetar i olika ip-ranges. Och man bara vill åt internet.

Har man däremot tex en Apple TV i den ena routern och ens iPhone är kopplad på WiFI till den andra kan man drömma om att få kontakt med AirPlay, samma sak med ChromeCast.... Ska man ha en server hemma och den står bakom den andra routern, måste man först portpeka i den första routern till denandra routern och sen från den andra routern till rätt maskin.
Kör man diverse andra program med som kräver någonform av direktkontakt med internet(P2P) så kommer det inte heller fungera speciellt bra, då man blir beroende av att den andr aparten har direktkontakt med internet, ett exempel är hemladdning av Torrents som med högsta sannolikhet kommer gå mycket långsammare än annars. Listan kan göras mycket längre på varför det inte är bra.. Men ja som vanlig användare som BARA surfar på diverse hemsidor så kommer det fungera hur bra som hellst.
Citera
2017-02-21, 18:10
  #12
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Som vanlig användare spelar det absolut ingen roll så länge de två routrarna arbetar i olika ip-ranges. Och man bara vill åt internet.

Har man däremot tex en Apple TV i den ena routern och ens iPhone är kopplad på WiFI till den andra kan man drömma om att få kontakt med AirPlay, samma sak med ChromeCast.... Ska man ha en server hemma och den står bakom den andra routern, måste man först portpeka i den första routern till denandra routern och sen från den andra routern till rätt maskin.
Kör man diverse andra program med som kräver någonform av direktkontakt med internet(P2P) så kommer det inte heller fungera speciellt bra, då man blir beroende av att den andr aparten har direktkontakt med internet, ett exempel är hemladdning av Torrents som med högsta sannolikhet kommer gå mycket långsammare än annars. Listan kan göras mycket längre på varför det inte är bra.. Men ja som vanlig användare som BARA surfar på diverse hemsidor så kommer det fungera hur bra som helst.

Jag kommer åt alla enheter i hela mitt nätverk, både datorer, telefoner, surfplattor och chromecast. Dock körs alla enheterna mot DIR-842, teliaburken används bara som modem och extra wifi för framförallt gäster. Fungerar klockrent.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback