Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-15, 14:28
  #1
Medlem
CharlieMartels avatar
Vad anser panelen?

Minskar det våldet eller ökar det antalet dödsfall?
Citat:
Liberalerna vill göra det kriminellt att bära skyddsväst på gator och torg. Enligt försvarsutskottets ordförande Allan Widman (L) ska ett förbud minska det grova våldet. Men för bara några veckor sen räddade skyddsvästen sannolikt livet på en 18-åring i Malmö.

http://www.sydsvenskan.se/2017-02-15...ttsakra-vastar
Citera
2017-02-15, 14:33
  #2
Medlem
Ja men det är väl bra. Det blir svårt för BRÅ att fortsätta hävda att det dödliga våldet minskar.
Kanske man kan sortera det på något annat sätt som gör att det ändå minskar statistiskt sett.

Om man vill ha mindre våld så kanske man kan agera preventivt?
Skjut alla kriminella eller bara stoppa invandringen?
Citera
2017-02-15, 14:37
  #3
Medlem
Vad ska de förbjuda nästa gång? Självförsvar? Fly platsen där ett brott har skett där man är offer?
Citera
2017-02-15, 14:39
  #4
Medlem
NyttAnonymtKontos avatar
Ptja, finns ju inget syfte för en svensson att gå runt med väst.

Jämför med "knivlagen", finns det inget vettigt syfte (typ du behöver den i jobbet) ska du inte ha det.

Självklart skiter kriminella i det och bär det, men då kan man plocka västen och lagföra dem. En ny väst lagligt ligger ju på allt från 3000 och uppåt. Många bäckar små.
Citera
2017-02-15, 14:41
  #5
Medlem
dreggells avatar
men va? Hur ska ett förbud mot väst kunna rädda liv Borde väl för i helvete vara tvärtom!! Att västen räddar liv.. heter väl endå "skyddsväst".....


Dumma politiker
Citera
2017-02-15, 14:44
  #6
Medlem
psflaxs avatar
Hade det inte varit bättre att förbjuda vapen på gator och torg?

Eller, vänta nu lite...
Citera
2017-02-15, 15:00
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dreggell
men va? Hur ska ett förbud mot väst kunna rädda liv Borde väl för i helvete vara tvärtom!! Att västen räddar liv.. heter väl endå "skyddsväst".....


Dumma politiker

Jag gissar att aktuell politiker tänker att har man ingen skyddsväst på sig så kanske man är mindre benägen att söka upp bråk/mer benägen att dra sig undan

Sedan om det stämmer eller ej....
Citera
2017-02-15, 15:13
  #8
Medlem
nerdinsides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lollapalooza
Jag gissar att aktuell politiker tänker att har man ingen skyddsväst på sig så kanske man är mindre benägen att söka upp bråk/mer benägen att dra sig undan

Sedan om det stämmer eller ej....

Som att förbjuda bilbälten. Folk blir mindre benägna att köra för fort.
Citera
2017-02-15, 15:21
  #9
Medlem
Hur ser lagen på skyddsväst idag? Kan det vara en försvårande omständighet att bära det om man begår något brott? Det tycker jag vore rimligt, men att förbjuda skyddsväst vet jag inte om det är rätt väg att gå.

I USA har de begränsningar för de som är fällda för våldsbrott. Är något sådant möjligt i Sverige?
__________________
Senast redigerad av Hominem 2017-02-15 kl. 15:24.
Citera
2017-02-15, 15:25
  #10
Medlem
orrecrists avatar
På sikt minskar det kanske det grova våldet genom att dom dör i stället för att överleva en attack.
Citera
2017-02-15, 15:28
  #11
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdinside
Som att förbjuda bilbälten. Folk blir mindre benägna att köra för fort.

Exakt som jag tänkte. Allt som ökar säkerheten ska förbjudas.

Jag försöker med några exempel:

– Förbjud solglasögon.
Dom kan göra så att vi minskar uppmärksamheten mot vad som händer med ozonet.

– Förbjud flytvästar.
Det är dags att vi får slut på allt ramlande i vattnet i onödan bara för att alla använder flytvästar.

– Förbjud solkräm.
Man ska inte sola för mycket. Risken är överhängande bland de som använder solkräm.

– Förbjud vinterdäck.
Alldeles för många kör alldeles för fort på vintern, bara för att dom har vinterdäck.

– Förbjud all träning.
Vältränade är livsfarliga när dom utövar våld. Vi måste få slut på det brutala våldet.

– Förbjud eldsläckare och brandvarnare
Det är hög tid att alla förstår att man ska vara försiktig så att det inte blir någon eld.


En uppmaning till (L): Se det här som förslag. Hitta gärna några fler. Varför ska man ha 7% när man kan se till att man får mindre än 4%?

Citera
2017-02-15, 15:32
  #12
Medlem
Sittkissares avatar
Va?

Då tycker jag vi förbjuder bilbäten så folk inte vågar köra fort. Vi förbjuder cykelhjälmar så folk inte vågar cykla när det är halt ute, cykla i nedförsbackar, cykla på fyllan eller snabbare än 10km/h. Vi förbjuder även försäkringar så folk är mer försiktiga med sin hälsa och sitt hem. Vi förbjuder även plåster och bandage så folk är extra försiktiga när de skall använda vassa föremål. Tycker även vi drar ner på sjukhusen så folk tänker sig för extra noga innan de skall äta något onyttigt, åka skidor osv, så de vet att de är lång väntetid för vård, så de verkligen tänker sig för innan de gör illa sig. Osv Osv.

Detta kommer rädda liv!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback