Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-18, 01:42
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dejad
Förstår inte varför man bermuda riggar dem dock, en djonk/loggert/råsegel rigg hade varit betydligt bättre för en motorseglare med tanke på att man ändå kommer att ha problem att ta höjd.

Det handlar väl om bekvämlighet, om man jämför en bermuda och en råsegel rigg så är det lättare och inte så mycket vikingaskepp men vindmässigt så hade vikingarna rätt.
Citera
2017-02-18, 01:47
  #14
Medlem
Dejads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeslaDC
Det handlar väl om bekvämlighet, om man jämför en bermuda och en råsegel rigg så är det lättare och inte så mycket vikingaskepp men vindmässigt så hade vikingarna rätt.
Det behöver inte vara obekvämt med en rigg som inte är bermuda. Ofta är det mer jobb att trimma den än vad man skulle behöva för att trimma in en annan riggtyp.
Förmodligen är det att man har en förutfattad mening om hur en "segelbåt" ska se ut.
Många av de andra riggarna kan ju vara ostagade vilket skulle underlätta mycket för de flesta.
Citera
2017-02-18, 10:24
  #15
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dejad
Det behöver inte vara obekvämt med en rigg som inte är bermuda. Ofta är det mer jobb att trimma den än vad man skulle behöva för att trimma in en annan riggtyp.
Förmodligen är det att man har en förutfattad mening om hur en "segelbåt" ska se ut.
Många av de andra riggarna kan ju vara ostagade vilket skulle underlätta mycket för de flesta.

Jag tror ingen som seglar (använder) just denna båttyp stirrar sig blind på några tell tales eller laborerar med olika spänningar på den löpande riggen! Jag drömmer om att segla mer off season - kroka fast sig på en lämplig ö och spendera några dagar där och ägna sig åt fiske, paddla och fika i den ombonade ruffen. Då vill man ju ha ståhöjd. Dessutom skulle de fungera att bo i om det skulle knipa.

Det enda viktiga med seglen är att de sitter på rulle, jag tror jag knappt skulle nyttja storseglet..
Det finns en hel del fina båtar inom det här segmentet, men knappt några som ligger i Sverige.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback