Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-15, 14:05
  #1
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett snart 100 år gammalt olöst mord som har blivit mycket litet omskrivet. Svenska Mordkartan har tagit upp detta:

Skottdrama på Norrlandet 1921.

Citat:

"Så plötsligt hörde Högberg två skarpa skott och Tenggren som ropade ”Oj oj oj”. De två villatjuvarna hade hoppat ut alldeles intill Tenggren, ca 2 meter, från honom. När han försökte gripa den ene av dem blev han dödligt sårad."

Fallet finns omskrivet i Mordkommissionen efterlyser, del två, 1963. Rubriken är "Villatjuvarna" och återfinns på sidorna 360 - 374.

Polisen misstänkte att tjuvarna tillhörde besättningen ombord på något fartyg som låg i hamnen i Fredriksskans i Gävle.

BO kom att ta upp jakten på ett par inbrottstjuvar som hade brutit sig in i en sommarvilla beläget på Norrlandet tillsammans med en annan man. Detta inträffade under söndagskvällen 1921-10-23. Han kom under tjuvjakten att bli skjuten och två dagar senare avled arrendatorn tyvärr.

Misstankarna gick mot framförallt mot två specifika besättningsmän, Fiedler och Rohde, ombord på det tyska fartyget Algieba, liggande i hamnen i Fredriksskans. Ingen kom dock att gripas och 1921-10-26 lämnade fartyget Gävle.

Detta fartyg verkar hellre aldrig mera ha anlöpt någon svensk hamn efter dramat på Norrlandet.

Någon annan som har hört talats om detta och/eller har lyckats få fram ytterligare information?
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-02-15 kl. 14:10.
Citera
2017-02-17, 09:42
  #2
Medlem
Intressant

Konstigt att Norrlandet låg vid nian på den tiden? Är det inte Bönan som ses som det?
Citera
2017-02-17, 21:25
  #3
Medlem
Skaraborg2s avatar
Stadsdelen Norrlandet.

Citat:
Ursprungligen postat av Fernoxe
Intressant

Konstigt att Norrlandet låg vid nian på den tiden? Är det inte Bönan som ses som det?

Jag känner tyvärr inte till Gävle så jag vet inte hur det förhåller sig med det du skriver.

Citat från Mordkartan:

"Detta kom att ske utanför den dåvarande sommarstugan Lindesborg i stadsdelen Norrlandet i Gävle."

Finns den här f. d. sommarstugan fortfarande kvar?
Citera
2017-02-18, 22:53
  #4
Medlem
flaess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag känner tyvärr inte till Gävle så jag vet inte hur det förhåller sig med det du skriver.

Citat från Mordkartan:

"Detta kom att ske utanför den dåvarande sommarstugan Lindesborg i stadsdelen Norrlandet i Gävle."

Finns den här f. d. sommarstugan fortfarande kvar?
Norrlandet är ett område som ligger utefter kusten nordost om Gävle. Mer information finns här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Norrlandet

Hamnen Fredriksskans, som nämns i artikeln, är den allra sydligaste delen av Norrlandet. Sommarstugan revs med största sannolikhet när hamnen utvidgades.
Citera
2022-07-06, 13:35
  #5
Medlem
Skaraborg2s avatar
Arrendatorsmordet i Gävle.

Detta fall finns nu omskrivet i MORD som skakade Sverige, juni 2022, på sidorna 52 - 57.

Illustrerat med ett stort antal foton och teckningar. Precis som i tråden så har detta kapitel fått titeln ARRENDATORSMORDET 1921 med rubriken "Mördarna hann lämna landet".

Citat i början av artikeln:

"En stormpiskad söndagskväll såg grannarna ett mystiskt sken från grosshandlare Mattssons pampiga sommarresidens. Männen tog sina rockar och gick ut för att se vad som stod på - helt ovetande om att tjuvduon var beväpnad med en skarpladdad amerikansk armépistol."

Utredningsledare var var Gustav Holm vid Gävlepolisen. Jag tror att det är första gången sedan 1963 som detta fall har tagits upp i media.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback