Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-15, 11:24
  #1
Medlem
Vet inte om någon sett Chief_Whitetail på instagram men hans videos har sjukt nice kvalle.
Då jag och en polare går i tankarna att starta ett instagramkonto för lägga upp musik så undrar jag nu har vi bör göra för att kunna spela in med samma kvalle?

Har fått fram att han använder en "LUMIX G7" vilket verkar vara en helt vanlig kamera men som kan filma i 4K. Så finns det någon vänlig själ får ni gärna hjälpa mig då jag är helt lost angående sådant här.

1. Om han använder en LUMIX G7, hur får han då videon från kameran in till mobilen? För på Instagram går det väl endast lägga upp klipp som ligger lagrad i mobilen?

2. Räcker det med endast kameran för att få sådant ljudupptag han har eller kopplar han kanske in någon mick eller hur funkar de?

3. Tips på annan bra utrustning för att smidigt kunna överföra videon in till mobilen/Kameran tas gärna emot om ni anser att dessa är bättre än Lumix G7, jag vill helst inte sitta i en dator i en massa program.

Hade vart guld om någon kan hjälpa oss!
Citera
2017-02-15, 11:28
  #2
Medlem
kajus333s avatar
Genom att 3.) flytta ett microSDHCkort från dator till mobil kanske.
Citera
2017-02-15, 11:30
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajus333
Genom att 3.) flytta ett microSDHCkort från dator till mobil kanske.

Har en Iphone 5s, googlade kortet och vettifan men kan inte se vart jag isåfall skulle koppla in kortet i mobilen?

Alltså jag är verkligen sämst kring sånt här så ber om ursäkt på förhand om vissa frågor anses som dumma.
Citera
2017-02-15, 11:38
  #4
Medlem
kajus333s avatar
Nej, kanske inte iPhone har sådana cardslots. I alla fall inte din modell, efter googling. Min Android har det. Galaxy S5. Generellt kan man ju säga att man kan göra mycket mer med en Android om man håller på med skapande verksamhet. Meka mer med själva tfn oxå. Skaffa en sån istället.... ♥
Citera
2017-02-15, 11:50
  #5
Medlem
Tjo! Är varken proffs på kameror/ljud eller gör sådana här filmer själv! Men jag äger en systemkamera och ett lite steg framåt är att använda en sådan här: http://www.elgiganten.se/product/dat...B&gclsrc=aw.ds

Då kan du filma med kameran, lägga över filmen på mobilen och redigera därigenom.

Troligtvis använder han inte kamerans inbyggda mikrofon utan en extern, eller spelar helt enkelt in ljud och film för sig och sen enkelt trycker ihop det

Hoppas det hjälpte något iaf!
Citera
2017-02-15, 13:12
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av keardemumma
Tjo! Är varken proffs på kameror/ljud eller gör sådana här filmer själv! Men jag äger en systemkamera och ett lite steg framåt är att använda en sådan här: http://www.elgiganten.se/product/dat...B&gclsrc=aw.ds

Då kan du filma med kameran, lägga över filmen på mobilen och redigera därigenom.

Troligtvis använder han inte kamerans inbyggda mikrofon utan en extern, eller spelar helt enkelt in ljud och film för sig och sen enkelt trycker ihop det

Hoppas det hjälpte något iaf!

Tack för tipset, ja det är väl det bästa när man kan lägga över ljudfil för sig och video för sig men verkar ganska svårt för en nybörjare.

Men då bör det gå filma med en kamera sen alltså skaffa en sådan kabel du länkade, och därefter kan man enkelt föra över klippet från kameran till mobilen? Mobilen känner av att en sådan kontakt är inkopplad och överföringen är enkel? Eller måste man filma i ett visst format som stöds av Apple/Instagram?
Citera
2017-02-15, 13:14
  #7
Medlem
Så det jag har nu är att

1. Skaffa en kamera för inspelning (ljudet viktigast)
2. Skaffa en kabel för att kunna göra överföringar till mobilen.

Någon som har tips på en kamera som bör vara bra för mina ändamål? Och som vet om man behöver en extern mick (isåfall tips på vilken)?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback