Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-01, 10:17
  #13
Medlem
Big Bosss avatar
Jag åker på egen hand nu i Juni till Boston o New York. 23 jun - 5 juli. Redan varit i båda städerna sommaren 2015 och funderar på vad för saker man kan göra denna gången och som ensamresande denna gång. Blir 4 nätter i Boston, 1 natt på vägen till New York (troligen Bridgeport eller så), 7 nätter i New York. Ska försöka se U2 i Boston och/eller New York också.

I Boston så var man på valsafari, freedom trail, såg MIT o lite sånt. Var bara där 1 eller 2 dagar så hann inte med så mycket. Är lite sugen att se Baseball på Fenway Park, åka ut till Manchester-by-the-sea, se Harvard, JFK presidential library.

I NYC så har jag gått över Brooklyn bridge, vart uppe i nya WTC, top of the rock, ellis island och frihetsgudinnan, nere på Wall Street m.m.
Citera
2017-03-02, 07:56
  #14
Medlem
WLHSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strode
Då jag inte har bil så är det väl bäst att åka till en plats där man lätt kan ta sig runt med taxi eller kollektivtrafik, helst till fots dock.

Är intresserad av mat, dryck, musik och museum. Älskar att strosa runt till olika barer och dricka öl medan jag läser lite böcker och småpratar med lugnt folk, inga nattklubbar alltså.

Har du besökt Washington D.C? Liten stad som faktiskt erbjuder mycket mer än Vita huset. Det mesta ligger inom gångavstånd och antalet intressanta museum kommer hålla dig sysselsatt några dagar. Finns även många kända restauranger, barer etc som är värda ett besök. Nu räcker det förvisso med ett par dagar i stan innan du åker vidare till någon annan stad.

Jag har rest ensam till USA många gånger och det är väldigt enkelt. Även om bil underlättar transport så kan man enkelt ta sig vidare med buss eller flyg. Dock har jag ingen vidare erfarenhet av naturparkerna.
Citera
2017-03-03, 16:57
  #15
Medlem
Utan bil i USA blir det ett antal storstäder man kan utgå från - Boston, NYC, Philadelphia, Washington DC, Chicago, SF, LA, Portland OR, St Paul/Minneapolis, Denver med Boulder CO är de jag kommer att tänka på just nu. Bubblare blir Miami och Floridas storstäder (rätt bilberoende ändå i slutänden om man ska bortanför strandlivet). Dessa städer ligger rätt långt från varandra utom Bos-Wash-området (där tågen konkurrerar med flyget) så det blir ganska långa resdagar.



I många fall går tåg/bussar även till utflyktsmålen om man vill göra dagsutflykter. Från Boston kan man nå i princip hela New England över dagen (Breakers vid Newport RI, Portland ME med skärgårdsutflykter med Amtrak, hummerlandarhamn och matmecka för den delen av New England) - Då tar man även del av Bostons storstadsutbud på kvällen.
Citera
2017-06-07, 14:52
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strode
Så vart i USA skulle ni rekommendera en ung kvinna att åka ensam? Budget spelar ingen större roll.

Jag har åkt själv ett par gånger och drar om några veckor igen (även denna gång helt själv - håller med dig; att resa själv är fantastiskt mycket bättre på alla sätt och vis) och blir då iväg en hel månad. Personligen gillar jag San Francisco enormt mycket. Men det beror ju lite på vad man föredrar (shopping, natur, party?). I södern är (inkl. typ LA o.s.v.) är det så sjukt dålig kollektivtrafik och ALLA (!!!) kör bil. Fått lite bilden av att all kollektivtrafik i USA är sånt som "bara losers åker, och det är där man hittar allt äckligt folk".

Du nämnde New York, och det är nog den stad vars kollektivtrafik jag upplevt som bäst. Har man kort till tunnelbanan så tar man sig ju i princip överallt. Tyvärr gäller inte det samma för andra städer... och kan inte ens säga det samma om San Francisco, även om det är okej där.

Dock är San Francisco överlag sjukt nice. Staden, människorna, upplevelserna, shoppingen, naturen. Visst finns turistfällor även här... men överlag en mer chill stad än t.ex. New York, LA o.s.v. Och jag kände mig väldigt trygg i San Francisco... Downtown LA om natten kändes sisådär, om man ska jämföra.

Den här gången landar jag i LA, bor 1,5 vecka i Vegas, sedan någon/några nätter ute i öknen i Utah och sedan bilar jag upp till San Francisco igen där jag blir i ca 3 veckor! Blir fint!
Citera
2017-06-07, 14:54
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurrit
Utan bil i USA blir det ett antal storstäder man kan utgå från - Boston, NYC, Philadelphia, Washington DC, Chicago, SF, LA, Portland OR, St Paul/Minneapolis, Denver med Boulder CO är de jag kommer att tänka på just nu. Bubblare blir Miami och Floridas storstäder (rätt bilberoende ändå i slutänden om man ska bortanför strandlivet). Dessa städer ligger rätt långt från varandra utom Bos-Wash-området (där tågen konkurrerar med flyget) så det blir ganska långa resdagar.

Fast kollektivtrafiken i LA är väl inte mycket att hänga i granen?
Citera
2017-06-07, 18:01
  #18
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Jag har åkt själv ett par gånger och drar om några veckor igen (även denna gång helt själv - håller med dig; att resa själv är fantastiskt mycket bättre på alla sätt och vis) och blir då iväg en hel månad. Personligen gillar jag San Francisco enormt mycket. Men det beror ju lite på vad man föredrar (shopping, natur, party?). I södern är (inkl. typ LA o.s.v.) är det så sjukt dålig kollektivtrafik och ALLA (!!!) kör bil. Fått lite bilden av att all kollektivtrafik i USA är sånt som "bara losers åker, och det är där man hittar allt äckligt folk".

Du nämnde New York, och det är nog den stad vars kollektivtrafik jag upplevt som bäst. Har man kort till tunnelbanan så tar man sig ju i princip överallt. Tyvärr gäller inte det samma för andra städer... och kan inte ens säga det samma om San Francisco, även om det är okej där.

Dock är San Francisco överlag sjukt nice. Staden, människorna, upplevelserna, shoppingen, naturen. Visst finns turistfällor även här... men överlag en mer chill stad än t.ex. New York, LA o.s.v. Och jag kände mig väldigt trygg i San Francisco... Downtown LA om natten kändes sisådär, om man ska jämföra.

Den här gången landar jag i LA, bor 1,5 vecka i Vegas, sedan någon/några nätter ute i öknen i Utah och sedan bilar jag upp till San Francisco igen där jag blir i ca 3 veckor! Blir fint!

Vad skulle du rekommendera i SF? Kommer vara där i 3 dagar, reser också själv förutom att jag ska hälsa på en polare där. Enda jag har i tanken där är Muir woods och Golden gate. Sen vetefan. Alcatraz skiter jag i.
Citera
2017-06-07, 18:22
  #19
Medlem
Strodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Jag har åkt själv ett par gånger och drar om några veckor igen (även denna gång helt själv - håller med dig; att resa själv är fantastiskt mycket bättre på alla sätt och vis) och blir då iväg en hel månad. Personligen gillar jag San Francisco enormt mycket. Men det beror ju lite på vad man föredrar (shopping, natur, party?). I södern är (inkl. typ LA o.s.v.) är det så sjukt dålig kollektivtrafik och ALLA (!!!) kör bil. Fått lite bilden av att all kollektivtrafik i USA är sånt som "bara losers åker, och det är där man hittar allt äckligt folk".

Du nämnde New York, och det är nog den stad vars kollektivtrafik jag upplevt som bäst. Har man kort till tunnelbanan så tar man sig ju i princip överallt. Tyvärr gäller inte det samma för andra städer... och kan inte ens säga det samma om San Francisco, även om det är okej där.

Dock är San Francisco överlag sjukt nice. Staden, människorna, upplevelserna, shoppingen, naturen. Visst finns turistfällor även här... men överlag en mer chill stad än t.ex. New York, LA o.s.v. Och jag kände mig väldigt trygg i San Francisco... Downtown LA om natten kändes sisådär, om man ska jämföra.

Den här gången landar jag i LA, bor 1,5 vecka i Vegas, sedan någon/några nätter ute i öknen i Utah och sedan bilar jag upp till San Francisco igen där jag blir i ca 3 veckor! Blir fint!

Jag kom precis hem från min resa! Det blev Las Vegas och LA!
Kollektivtrafiken i LA funkade skitbra för mig, men det blev en del uber också, svinbilligt.
Citera
2017-06-07, 18:22
  #20
Medlem
Strodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Fast kollektivtrafiken i LA är väl inte mycket att hänga i granen?

Var där nyss och åkte mycket tunnelbana och buss, inget att klaga på där
Citera
2017-06-09, 09:49
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Vad skulle du rekommendera i SF? Kommer vara där i 3 dagar, reser också själv förutom att jag ska hälsa på en polare där. Enda jag har i tanken där är Muir woods och Golden gate. Sen vetefan. Alcatraz skiter jag i.

Varför skita i Alcatraz?? Bästa i SF ju.

Sedan är det en upplevelse i sig att bara promenera i backarna i SF och bara titta på de vackra viktorianska husen. Söder om 16th street är det extra fint!
Citera
2017-06-15, 11:41
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Vad skulle du rekommendera i SF? Kommer vara där i 3 dagar, reser också själv förutom att jag ska hälsa på en polare där. Enda jag har i tanken där är Muir woods och Golden gate. Sen vetefan. Alcatraz skiter jag i.

Muir Woods och Golden Gate är självfallet solklart. Och vi verkar tänka lika; jag tyckte Alcatraz var totalt överhypat. Svinmycket folk, avspärrat mer eller mindre överallt och jag gick igenom allt väldigt snabbt...

Finns ju diverse olika parker som är trevliga, sedan är det ju hur långt man vill och kan ta sig. Fortsätter man från de klassiska utsiktspunkterna emot Golden Gate finns ju t.ex. Marin Headlands som är riktigt fint. Gillas!

Sedan finns ju både Yosemite, Lassen Volcanic National Park och sådana ställen som är sjukt trevliga... men det är ju en bit att köra (20 - 25 mil enkel resa).
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2812258

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback