Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2019-08-07, 16:35
  #25
Avstängd
Daniel501s avatar
Bröd är i grunden slav mat. Enkelt att producera och kan produceras i massor.

Sedan jag tog bort bröd ur min diet så har jag varit betydligt piggare, gäller andra sorters kolhydrater också.
Citera
2019-08-12, 08:38
  #26
Medlem
Sockermunkens avatar
Bröd som är naturligt bakat (utan tillsatser) är bra mat, sålänge man inte lider av någon intolerans eller allergi. Om det ska vara med eller utan fibrer beror bara på hur din mage fungerar: en del människor tål inte fibrer och andra blir förstoppade efter en skiva vitt bröd...

Men naturligt bröd i sig är bra mat!
Lingongrova, liksom de flesta affärsköpta bröd, är rent skräp... Leta efter bröd som bara innehåller de ingredienser som du själv skulle använt om du bakat det själv.
Citera
2019-08-13, 11:48
  #27
Medlem
jpettersson1991s avatar
Kolhydrater är livet. Tekakor och skogaholmslimpa
Citera
2019-08-13, 12:59
  #28
Moderator
Allaballawallas avatar
Det hela är inte så enkelt som att säga att bröd är bra eller dåligt...

Det finns bröd som är extremt bra (Kalljäst surdegsbröd är till exempel extremt nyttigt och "bra". Alltså surdegsbröd som verkligen är surdegsbröd och inte bröd där det bara tillsatts några få procent surdeg av marknadsföringsskäl.), men samtidigt finns det mängder med bröd som är fullständigt nonsens och i princip värdelöst ur närings och hälsosynpunkt (Den absoluta majoriteten av allt bröd som säljs i Sverige 2019.).

Med tanke på att även bröd är en produkt som i dagens läge i första hand fyller funktionen som kassako i det kapitalistiska konsumtionssamhället, ligger fokus hos de flesta producenter på att göra en billig produkt som kan generera god avkastning och inte på att baka bröd som är bra och nyttigt för konsumenterna.

Det bröd som säljs färdigpackat i plastpåsar på ICA, Coop, Willy:s och motsvarande är inte mycket att hänga i granen. Men det bröd som säljs av seriösa surdegsbagerier brukar bättre än allt som hängs i granen...

Men som med mycket annat får man vad man betalar för och smakar det så kostar det.

Bra bröd brukar inte vara billigt, sett till pris kontra enhet, men om man ser till vikt, kvalitet, hantverk, produktionstid, råvaror, näringsvärde och möjligheten för kroppen att ta upp näringen ur det brukar det faktiskt vara betydligt billigare än allt sk*tbrödet i plastpåsarna.

Edit:
Bröd är inte alls i grunden "slavmat" som det var "enkelt att producera och kan produceras i massor". Det mest troliga är att de första bröden på planeten i själva verket var resultatet av misslyckad ölproduktion (Kvarglömd öl som stått och torkat ut och hårdnat.). Och på den tiden det skedde var det inte läge att kasta mat, vilket gjorde att "brödet" åts upp och sedan utvecklades till stapelvara åt de allra flesta långt innan slaveri var särskilt utvecklat (Detta skedde ungefär samtidigt som människan blev bofast [Vilket man blev för att odla spannmål till ölproduktion.] och innan dess fanns det inget större behov av att ha slavar.).
__________________
Senast redigerad av Allaballawalla 2019-08-13 kl. 13:21.
Citera
2019-08-31, 21:39
  #29
Medlem
Bröd är fruktansvärt dåligt för människans metabolism, mage, hälsa... Bröd var mat för slavar förr i tiden. Nu likaså. Kolhydraterna i brödet bryts ner och påverkar din kropp likadant som socker. Påverkar insulinet och kan i långa loppet ge personen i fråga diabetes och andra sjukdomar. Jag äter aldrig bröd, saknar inte det efter att jag slutat. Äter inte något som helst som innehåller spannmål. Det är inte människoföda. Det är frön som mals ner, blandas med vatten till en gegga, och sen bakas i ugn. Finns inget som helst nyttigt med bröd.

Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
Jag vill leva ett långt liv. Har läst man ska äta, fullkorn och surdegsbröd.

1. Ska bröd vara med i kosten för ett långt liv?

2. Jag äter lingongrova, är detta bra eller dåligt bröd?

3. Men vad fyller bröd för funktion i kroppen?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback