Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-14, 23:33
  #1
Medlem
Funderar själv på att ta en liten tripp nån gång under året till bland annat filippinerna, och det slog mig nyss att det ju finns en hel del farliga djur i den regionen. Allt ifrån större djur som pantrar och hajar (kanske rätt sällsynt att stöta på) till ormar och andra giftiga kräldjur och kryp. Är det nåt som man behöver oroa sig för? Eller är det bara att göra som här hemma "gå inte i högt gräs och se dig lite för så är det lugnt"... kanske även gummistövlar om man väl ska vara ute på skogsvägar etc

Hur tänker och gör ni?
Citera
2017-02-14, 23:38
  #2
Medlem
apelsinhimlens avatar
Stoppa inte in händerna i träd som har hål och utforska inte djupa hål i marken.

Vada i träskmark är heller inte att rekommendera.

Ärligt talat, det lär lösa sig på plats. Ormar är inga djur som söker upp dig.
__________________
Senast redigerad av apelsinhimlen 2017-02-14 kl. 23:44.
Citera
2017-02-14, 23:46
  #3
Medlem
Cerrus avatar
Boots och facklor hjälper extremt mycket. Insekterna är det största problemet enl mig då man inte alltid kan gömma sig bakom en brasa. Ormar gömmer sig när de känner vibrationerna från våra fotsteg, och är sällan aggressiva. Främst skulle jag säga att inte utforska för dig själv, och håll dig till exploring orter man kan va utan guide, men samtidigt säker nog att veta att stigen inte fylld av stora katter.
Citera
2017-02-15, 05:55
  #4
Medlem
Plastsallads avatar
Skulle vara mer rädd att bli biten av myggor som sprider denguevirus än hajar. Annars är väl vattnet runt omkring Filippinerna känt för ett par otäckingar såsom stenfisk, drakhuvudfisk samt kubmaneter
Citera
2017-02-15, 06:11
  #5
Avstängd
Virgil.I.Grissoms avatar
Ormar är nog de minst farliga djuren.

Spindlar är lite mer svåra att se, men du lär dig snabbt hantera dessa hoppande sötnosar. Skaka kläder innan du tar på dig dom. Vänd upp och ner på skorna innan du tar på dom.

Lyft på toa ringen innan du sätter dig.

Var observant helt enkelt.

Sen finns det underbara kemiska krigsleksaker där nere i Asien.

Som någon redan varit inne på så är myggen de du ska vara mest orolig för.

Småsår är inte att leka med.

Tja min erfarenhet är att det nästan aldrig händer något om du uppför dig vaket och gör en riskbedömning vid varje situation.

Visst är det lite jobbigt när du hamnar i situationer med djur du inte vet något om. Men de gånger jag hamnat i dessa situationer så har en person i lokalbefolkningen inte varit långt borta. Med andra ord normala människor utan kunskap hoppar inte runt i djungeln ensamma. Om så är fallet brukar dessa inte få möjligheten att fortplanta sig och är därmed inget hot mot genpolen.
__________________
Senast redigerad av Virgil.I.Grissom 2017-02-15 kl. 06:51.
Citera
2017-02-19, 14:59
  #6
Medlem
nittontrettons avatar
Hatar också djur utomlands.

Senast i Thailand såg jag 2 ormar på 3 veckor. Som tur var körde jag moppe så var bara att vrida gasen i botten och försöka inte trilla 😁
Tror spindlar är farlig då dem är svåra att upptäcka.

Hatar ödlor och paddor med även fast dem är ofarliga.

Slår alltid ett getöga i toa stolen innan jag sätter mig. Står alltid och pissar.
Citera
2017-02-28, 11:15
  #7
Medlem
Abolishs avatar
Nej, du behöver inte oroa dig alls.

Djur är sällan aggressiva utan det handlar i så fall att de måste försvara sig. Spindlar, ormar, osv. har inget intresse av dig och flyr hellre än att attackera. Jag har sett massvis med spindlar och ormar och alla har varit livrädda för människor, vilket är helt naturligt.

Inte ens komodovaranerna och bandvaranerna bryr sig om dig så länge du inte kommer för nära.
Citera
2017-03-06, 13:23
  #8
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubiz
Funderar själv på att ta en liten tripp nån gång under året till bland annat filippinerna, och det slog mig nyss att det ju finns en hel del farliga djur i den regionen. Allt ifrån större djur som pantrar och hajar (kanske rätt sällsynt att stöta på) till ormar och andra giftiga kräldjur och kryp. Är det nåt som man behöver oroa sig för? Eller är det bara att göra som här hemma "gå inte i högt gräs och se dig lite för så är det lugnt"... kanske även gummistövlar om man väl ska vara ute på skogsvägar etc

Hur tänker och gör ni?
Kul att läsa detta. Hur vore det att söka lite på nätet om djurlivet i sydostasien och Filippinerna. Har bott här i Filippinerna ett par år nu och har bara sett en enda orm då roadkill. Ormarna och även andra djur har blivit undantryckta av människorna här så de som överlevt drar sig allt djupare och djupare in i djungeln.

Här finns ormar runt huset jag bor och det har hänt att de kommit in i huset men det var innan jag kom hit så jag vet inte sanningshalten i detta. De enda giftiga kräldjuren jag känner till här är just ormar, ödlor här är fredliga och ses som nyttodjur då de tar insekter och andra småkryp i husen.

Har aldrig hört talas om en hajattack här i Filippinska vatten under de 10 år jag haft kontakt med landet så hajar är mer en fisk som dykare gärna letar efter i reven. Det finns många olika typer av hajar här men vet ej om den stora vita finns just här. Bara att googla så vet vi.

Här finns nästintill inga vilda däggdjur så om du möter en panter här så vore det sensation. De enda vilda däggdjuren här är apor såvitt jag vet.

Här kan man just se upp med att gå i högt gräs men gummistövlar vetef.. om man skulle klara en längre stund här i värmen och vet inte om det skulle hjälpa mot en kobra tex.

Som flera redan skrivit så är vi mest rädda för myggen här då tex denguefeber är hemsk att få. Människor kan bli glada om de hittar en fet orm här för det betyder mat för de fattiga på landsbygden men som sagt mygg är bland det värsta här. Myror finns det gott om, de bits men är ofarliga men inte mer trevliga att ha i sängen ändå.

Komodovaraner, bandvaraner? De finns inte här i vilt tillstånd. De största ödlorna här är ett par dm långa och helt harmlösa, kallas Tuko och liknar ja jag vet inte. Spindlar finns det gott om men de stora är harmlösa men kan bitas, det finns mindre spindlar men ingen som reagerat och sagt att de skulle vara farliga. Får insektsbett i stort sett varje dag men klarat mig hittills från att bli sjuk. Det jag är mest rädd för är just denguemyggan, de är ofta så små så de är svåra att se.

De allra farligaste djuren här är de tvåbenta, överdriver inte om jag säger de är 1000 ggr farligare än alla andra djur man kan träffa på här.
Citera
2017-03-07, 21:12
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66
Kul att läsa detta. Hur vore det att söka lite på nätet om djurlivet i sydostasien och Filippinerna. Har bott här i Filippinerna ett par år nu och har bara sett en enda orm då roadkill. Ormarna och även andra djur har blivit undantryckta av människorna här så de som överlevt drar sig allt djupare och djupare in i djungeln.

Här finns ormar runt huset jag bor och det har hänt att de kommit in i huset men det var innan jag kom hit så jag vet inte sanningshalten i detta. De enda giftiga kräldjuren jag känner till här är just ormar, ödlor här är fredliga och ses som nyttodjur då de tar insekter och andra småkryp i husen.

Har aldrig hört talas om en hajattack här i Filippinska vatten under de 10 år jag haft kontakt med landet så hajar är mer en fisk som dykare gärna letar efter i reven. Det finns många olika typer av hajar här men vet ej om den stora vita finns just här. Bara att googla så vet vi.

Här finns nästintill inga vilda däggdjur så om du möter en panter här så vore det sensation. De enda vilda däggdjuren här är apor såvitt jag vet.

Här kan man just se upp med att gå i högt gräs men gummistövlar vetef.. om man skulle klara en längre stund här i värmen och vet inte om det skulle hjälpa mot en kobra tex.

Som flera redan skrivit så är vi mest rädda för myggen här då tex denguefeber är hemsk att få. Människor kan bli glada om de hittar en fet orm här för det betyder mat för de fattiga på landsbygden men som sagt mygg är bland det värsta här. Myror finns det gott om, de bits men är ofarliga men inte mer trevliga att ha i sängen ändå.

Komodovaraner, bandvaraner? De finns inte här i vilt tillstånd. De största ödlorna här är ett par dm långa och helt harmlösa, kallas Tuko och liknar ja jag vet inte. Spindlar finns det gott om men de stora är harmlösa men kan bitas, det finns mindre spindlar men ingen som reagerat och sagt att de skulle vara farliga. Får insektsbett i stort sett varje dag men klarat mig hittills från att bli sjuk. Det jag är mest rädd för är just denguemyggan, de är ofta så små så de är svåra att se.

De allra farligaste djuren här är de tvåbenta, överdriver inte om jag säger de är 1000 ggr farligare än alla andra djur man kan träffa på här.

Såg ett program som utspelade sig i Vietnam där många speciellt vattenlevande ormarter blivit utrotningshotade pga jakt/fiske. Från att ha varit en herpetofobs värsta mardröm måste man nu bege sig djupt in i träsken för se ormar i nåt sånär bestånd. Mitt intryck är att det är större risk att träffa på en huggorm när man är ute på promenad en varm sommardag här hemma (och det är inte direkt nån större oro för mig) än att se de mängder ormar jag först föreställde mig i asien, så tack för svaren. Har man lite sunt förnuft och inte har tänkt sova ute eller trampa runt på stora ängar så verkar det vara chill.

En bonusfråga: är det avsevärt mycket farligare att röra sig ute på kvällarna i sydostasien än t.ex i storgöteborg/stockholm? Lät om att du antydde det. Angående risken att bli rånad/misshandlad eller värre då
Citera
2017-03-08, 06:12
  #10
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubiz
Såg ett program som utspelade sig i Vietnam där många speciellt vattenlevande ormarter blivit utrotningshotade pga jakt/fiske. Från att ha varit en herpetofobs värsta mardröm måste man nu bege sig djupt in i träsken för se ormar i nåt sånär bestånd. Mitt intryck är att det är större risk att träffa på en huggorm när man är ute på promenad en varm sommardag här hemma (och det är inte direkt nån större oro för mig) än att se de mängder ormar jag först föreställde mig i asien, så tack för svaren. Har man lite sunt förnuft och inte har tänkt sova ute eller trampa runt på stora ängar så verkar det vara chill.

En bonusfråga: är det avsevärt mycket farligare att röra sig ute på kvällarna i sydostasien än t.ex i storgöteborg/stockholm? Lät om att du antydde det. Angående risken att bli rånad/misshandlad eller värre då
Ja det är trist att se djurlivet försvinna pga av människan.

Med tvåbenta menade jag nog inte den fysiska risken utan mer att det är en stor risk att bli blåst och lurad av de flesta man har med att göra i affärer. Våldet ser jag aldrig här och hör aldrig talas om det heller förutom i tidningarna. Asiater är ett fredligt folk och man behöver inte känna sig rädd här, inte det minsta. jag som bor nära Göteborg har mycket mer problem med att gå i den stan en kväll än vilken storstad som helst här i Filippinerna.

Att bli rånad är alltid en risk överallt men det gäller att använda förnuftet så klarar man sig långt. Känner ingen här som blivit rånad och då har vi svenskar ett stort nätverk här i Filippinerna. Känner givetvis många andra expats (utlänningar) från de flesta västländer som bor här.

edit. måste säga att Filippinerna är fortfarande ett väldigt billigt land att leva i om man håller sig utanför de traditionella turistfällorna. Jämförde med Thailand och det är som natt och dag. Så ni som inte behöver lyx och är beredda på att offra lite av er tid så tveka inte att testa Filippinerna. Här går att hitta boende för under 100 SEK natten och middag + 2 öl ca 100 SEK och då är det en bra middag. Gäller bara att veta var man ska som sagt. För 1000 php ca 200 SEK får man ett fint rum eller bungalow här med AC om man nu behöver det.
__________________
Senast redigerad av Tajger66 2017-03-08 kl. 06:17.
Citera
2017-03-08, 06:52
  #11
Medlem
En av Burmas provinser har flest dödliga ormbett per capita i världen. Möjligt att jag minns fel men jag tror att det var 16 människor per 100.000 per år som dog p.g.a ormbett där. D.v.s att spenderar du ett år som risfarmare och barfota jungelvandrare i ett avlägset och ovanligt orminfesterat hörn av Burma så är risken 1 på 6250 att du kommer att dö till följd av ormbett.
Citera
2017-05-21, 13:00
  #12
Medlem
Afrolovers avatar
Djuren är räddare för dig än du för dem. Sunt förnuft rekomenderas.

Största risken är trafiken, okontrollerat festande mm.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2812197

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback