Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-02-18, 14:33
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Det säger sig självt. Har du dragit in facket mot din tidigare arbetsgivare kommer inte denna att vara en bra referens senare.

Facket meddelar inte arbetsköparen att de fått en uppgift om lön eller andra villkor från någon, det säger sig självt. Jag skrev ju just att de normalt inte kan göra annat än notera hur läget är, vilket de ofta gör självmant genom anonyma undersökningar till alla medlemmar. Sedan är det inte alls säkert att det behöver ligga någon i fatet att denne pratat med facket, såsom i TS fall. Om det vore så borde facket avskaffas eftersom det är direkt skadligt för sina medlemmar och ersättas av lagstiftning. För någon motvikt till arbetsköparnas maktmonopol måste finnas i ett civiliserat samhälle, det tror jag tom de själva skulle erkänna eftersom de själva säkerligen är eller har varit anställda någon gång.
__________________
Senast redigerad av Stahl1 2017-02-18 kl. 14:44.
Citera
2017-02-21, 11:54
  #50
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Facket bestämmer ju inte, om det är individuell lönesättning. Däremot är det skit med idioter inom facket som inte motsätter sig för låga löner. Så kan det också vara. Gör de inte sitt jobb är det ju ingen vits att vara med.

Facket bestämmer inte lönerna, men med ett kollektivavtal regleras åtminstone lägsta lönen. Via facket kan man sedan få reda på vad som är en rimlig lön, avtalets lägsta lön är ju för de allra flesta inte aktuell.

Ts har väl fått ett bud från arbetsgivaren som understiger fackets syn på lön? Så... Vad menar du med att facket inte "motsätter sig låga löner"?

Mitt råd till Ts är att ta facket på allvar, de vet vilka löner folk har. Erbjuder inte företaget dig en medellön bör du söka vidare förutsatt att du inte behöver jobb desperat.

Att lyssna på idioter likt pudellus som tycks tro att organiserade arbetstagare kräver lägre löner hoppas jag du avfärdar illa kvickt som det trams det är.
Skärp dig. Du kan vara glad att jag inte anmäler ditt inlägg för trams/OT.

Det idiotiska här är när facket inte hjälper sin medlem, som kanske är ung t.ex. Arbetsgivaren föreslår en lön och den är i lägsta laget. Facket godkänner.

Något annat har jag inte skrivit, din barnrumpa.
Citera
2017-02-21, 15:21
  #51
Medlem
Gregory.Houses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulken2010
Hej,

förra veckan blev jag erbjuden en lön över telefon som skiljde sig från det som facket sa att jag borde ligga på.

facket sa ungefär 27000
och chefen erbjöd 23900

jag berättade för chefen att facket sagt att jag ska ligga på 27000, som de bedömde att jag ska ligga på pga av min bakgrund samt erfarenhet.

Jag känner lite att jag blir lite lurad och att jag blir testad på om jag skulle nappa på det låga budet,

Chefen skulle prata med facket och påstod att de inte alltid kommer överrens men att de skulle föra en dialog om detta,

vad hade ni gjort? är jag för girig? hade aldrig sagt som jag gjorde om det inte varit för att jag kollat upp vad jag borde ligga på.

De höjer kanske lönen med åren? Det är brist på jobb och du borde acceptera det.
Citera
2017-02-21, 15:27
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gregory.House
De höjer kanske lönen med åren? Det är brist på jobb och du borde acceptera det.

Ska han be om lönesänkning nu när de har bestämt sig för att ge honom den högre lönen? Du kan väl åtminstone läsa vad han skriver innan du kommer med idiotråd, eller ännu bättre, låt bli att komma med dem alls.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback