Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-18, 00:09
  #85
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Kvinnorna lär sig av sina mammor, och på den tiden när kvinnorna var hemmafruar så fanns det tid för matlagning och hel/halvfabrikat fans det lite av.

Då lärde sig kvinnorna av sina mödrar och det fanns gott om tid i köket att tillreda välsmakande husmanskost till den hårt arbetande maken, och på helgerna så vankades det söndagsstek med brunsås och egengjord svatvinbärsgele.
Dagens kvinnor har växt upp på institution (dagis) och aldrig varit i kontakt med välsmakande hemmagjord mat eller med matkunniga kvinnor, och köket är mest en inrednigspryl som skall vara sååå chick och snygg som möjligt. Om köket är funktionellt kvittar, bara det står en KitchenAid™ som troligen aldrig används där.

Låter som bullshit. Det kanske är så för vissa kvinnor (och män). Men knappast alla. Vi kan ta följande som exempel: En av mina föräldrar hade en mamma som var hemmafru. Hon är verkligen inte bra på att laga mat, men hon kan det grundläggande typ. Fast hon är fortfarande usel. Trots att hon var hemmafru så lärde hon aldrig sina barn att laga mat, och hon brydde sig aldrig om att laga klassisk husmanskost och mycket mat från grunden. Det skulle gå enkelt och snabbt när hon lagade mat. Jag gick på dagis och senare fritids. Var ändå i kontakt med matkunniga kvinnor och fick välsmakande hemmagjord mat. Om de lärde mig att laga mat? Nej, men jag fick ändå ett matintresse. Nu lagar jag så mycket som möjligt från grunden.
Citera
2018-09-01, 10:14
  #86
Medlem
Många svenska flickor är uppväxta på dagis, mamman jobbar heltid. Inte så mycket tid att vara i köket och lära sig laga mat. Inte deras fel, systemets..
ps. ser nu att exakt samma tes skrivits innan. Bara och buga sig för f.bs skribenters fina analysförmågor!
Citera
2018-09-01, 17:41
  #87
Avstängd
Sommarglads avatar
Min erfarenhet är inte att kvinnor i synnerhet är dåliga på att laga mat. I stora delen av världen lever ungdomar hemma tills man gifter sig, och har då mamman som lagar maten. Det och en patrialkal struktur som gör att man kanske inte är så duktig i köket.

Jag vet det mycket väl eftersom jag haft kompisar från både Indien och Pakistan.
__________________
Senast redigerad av Sommarglad 2018-09-01 kl. 17:53.
Citera
2018-09-01, 18:54
  #88
Medlem
TraXzmans avatar
Tror det här med smak, doft och mått är starkare sinnen hos männen helt enkelt. Och män vinner ju oftast koktävlingar liksom
Citera
2018-09-01, 19:03
  #89
Medlem
Kipps avatar
Löjlig generalisering. Mammas mat är den bästa och min sambo är i restaurangbranschen sen evigheter. Lagar fantastisk mat, liksom min svägerska.
Citera
2018-09-01, 19:05
  #90
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kipp
Löjlig generalisering. Mammas mat är den bästa och min sambo är i restaurangbranschen sen evigheter. Lagar fantastisk mat, liksom min svägerska.
Det är bara något du indoktrinerats att tro sedan du nöjde dig med modersmjölken.
Citera
2018-09-01, 19:11
  #91
Medlem
Kipps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Det är bara något du indoktrinerats att tro sedan du nöjde dig med modersmjölken.
Tråkigt att din mor lagade äcklig mat.
Citera
2018-09-01, 19:13
  #92
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kipp
Tråkigt att din mor lagade äcklig mat.
Om du hävdar att min mor lagade äcklig mat håller du alltså med om det TS sagt.
Citera
2018-09-01, 19:22
  #93
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schiklgruber
Precis, varför i helvete är det så? Är det någonting märkligt med kvinnors smaklökar?
För generellt sett finns det så många mer bra manliga kockar än kvinnliga. Har mött manliga, men inte en enda kvinna.

Så varför i helvete är kvinnor så dåliga på att laga mat?

Du är troligen inte värd ansträngningen och omtanken
Du får det du förtjänar
Citera
2018-09-03, 01:26
  #94
Medlem
KnockeSmockes avatar
Finns förstås duktiga kockar bland både män och kvinnor, känns som ett ganska fånigt ämne. Människor som är väldigt viktmedvetna eller bantar (vanligt bland unga kvinnor) tenderar iofs att byta måltidens njutning mot andra värden. Folk som vikthetsar brukar vara nöjda om dom kan ställa fram något som är ätbart trots att det bara innehåller x kalorier/helt saknar fett etc.

För övrigt är inte framgångsrika tv-kockar exempel på det bästa kockarna, de är exempel på människor som passar bra i rutan och som även kan laga mat som ser bra ut eller som inspirerar. Hur det smakar är inte särskilt relevant för framgången, även om det måste röra sig inom acceptabla ramar.
Citera
2018-11-21, 09:58
  #95
Medlem
butofcourses avatar
Det kan tillämpas på frugan min.
Hon kan få ett recept och följa det till punkt och prick, men ändå misslyckas.

Hon gillar dock inte att laga mat lika mycket som jag gör.

Man måste visa kärlek när man lagar mat.

Sen kan man ställa detta mot män också.
Ser jävligt många som kommenterar på recept att de misslyckats av olika anledningar. Vad beror det på?
Ingen kärlek till maten de lagar?
Dåliga råvaror?
Högre tro att "fan slänger jag i detta så blir det nog bra"?

Jag misslyckas ALDRIG med matlagningen, det är ju inte rymdfysik vi pratar om.

Sen frågeställningen är att TS var full när detta skrevs, det finns naturligtvis mängder av kvinnor som lagar god mat, fast kanske den yngre generationen börjat tappa det som våra föräldrar hade, laga god mat från grunden typ?
Citera
2018-11-21, 10:20
  #96
Avstängd
Sommarglads avatar
Ajaj! Det känns lite som du går emot hela #metoo.rörelsen nu.

Dom kommer förmodligen att krossa dig.

Men jag vet ju att min mammas egen mat är det godaste som finns! Utan tvekan!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback