Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-16, 02:21
  #13
Medlem
Hunden007s avatar
de kan ju svenska alla resturanger jag käkat på eller har jag missat nåt?
Citera
2017-03-04, 08:06
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden007
de kan ju svenska alla resturanger jag käkat på eller har jag missat nåt?

Nej de flesta kan , bokstavligt talat inte ett ord svenska, men de har folk i kassan som kan svenska eller några ord svenska.

Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Varför skulle det vara gästarbetare?

Vart skulle annars alla gästarbetare jobba - inte är de på pizzeriorna?

Det finns enligt skatteverket "FLERA hundra tusen gästarbetare på Svenska restauranger" - kan knappast ha undgått någon att kockar och diskare inte kommer från sverige.

källa: http://www.stoppafusket.se/2015/10/1...-gastarbetare/


Kolla även stat för arbetstillstånd de flesta som får arbetstillstånd i EU jobbar med jordbruk och restaurang. I EU snackar vi miljoner gästarbetare från asien på restauranger.
__________________
Senast redigerad av FLASHBACKE 2017-03-04 kl. 08:11.
Citera
2017-03-04, 09:04
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Jag själv är källan då jag har många nära inom branschen. Valfritt att tro på det jag skriver.


Kan bekräfta detta , Sushi-krogarna i stockholm drivs av kineser , Jag skulle uppskatta att 70-80% av restaurangerna har kinesiska ägare.
Citera
2017-03-04, 10:23
  #16
Moderator
Tystnads avatar
Utanför Stockholm ,bonna land... Från en säker källa Kvinna med ursprung i Kina, så är många "kinesresturanger " och dess anställda från Taiwan.
Kines maten är omgjord för passa europer alltså inte riktigt kines mat....
Citera
2017-03-04, 11:02
  #17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
Kan bekräfta detta , Sushi-krogarna i stockholm drivs av kineser , Jag skulle uppskatta att 70-80% av restaurangerna har kinesiska ägare.

Nu handlar ju tråden om gästarbetare, inte nationaliteten på krögarna.
Isåfall så stämmer inte dina siffror, många sushirestauranger drivs av syrianer, turkar, juggar och svenskar.
Citera
2017-03-04, 12:49
  #18
Medlem
Sushi är jävligt populärt i Thailand, så det kan ju vara en ledtråd.
Citera
2017-03-06, 08:26
  #19
Medlem
JerryCottons avatar
På min ort är det en ganska blandad kompott. Kinesiska, thailändska och vietnamesiska sushikockar samt en tvättäkta japan.
Citera
2017-03-06, 10:38
  #20
Medlem
Nihennas avatar
I Göteborg är det främst kineser. Jag har nya kopplingar till branschen via min nya tjej och fått reda på en hel del. Det finns en hel del familjer här som äger flera, och inte bara en, sushirestauranger. Deras släkter är dock väldigt stora, så det är t ex kusiner som äger varsin osv
Citera
2017-03-12, 13:59
  #21
Medlem
Är kockarna från fastlandskina eller hong kong?

Har de arbetstilltånd/gästarbetare eller är de svenskar? Vad har de för lön ungefär?
Citera
2017-03-12, 14:03
  #22
Medlem
GoodnightRobiceaus avatar
Vietnamn
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback