Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-14, 17:28
  #1
Medlem
hej, det var vääääldigt länge sen jag tog bilen ner genom europa men nu när man har barn vill man åka ner till länderna man växte upp och visa lite. Nu undrar jag vad man bör tänka på när man tar bilen ner genom Danmark , Tyskland , Österrike , Slovenien , Kroatien osv, vilka regler som gäller, vilka avgifter jag bör räkna med och vad man bör ha med sig i bilen för att vara så säker som möjligt.

Vi kör nu en Skoda octavia diesel 2014 års modell så jag tror bilen är i ok skick, annars får ni komma med alla tips ni kommer på, allt välkommnas. tack på förhand
Citera
2017-02-14, 17:51
  #2
Medlem
Hade en kroatisk polare... det enda han pratade om var det fina havet så det är väl det jag kan tipsa om.
Citera
2017-02-14, 18:25
  #3
Medlem
Om inte Danmark och Tyskland är en önskvärd del av resan, så rekommenderar jag färjan Nynäsham-Gdansk. Då behöver ni bara köra genom Polen, Slovakien, Ungern, Serbien och Bosnien för att komma ned. Samtliga väldigt angenäma länder att köra genom på sommaren.

Det beror iofs lite på var i Sverige ni bor, nu när jag tänker lite längre.
Men vill minnas att det går en Polen-färja från Ystad med.
Citera
2017-02-14, 19:13
  #4
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truchanov
Om inte Danmark och Tyskland är en önskvärd del av resan, så rekommenderar jag färjan Nynäsham-Gdansk. Då behöver ni bara köra genom Polen, Slovakien, Ungern, Serbien och Bosnien för att komma ned. Samtliga väldigt angenäma länder att köra genom på sommaren.

Det beror iofs lite på var i Sverige ni bor, nu när jag tänker lite längre.
Men vill minnas att det går en Polen-färja från Ystad med.
Finns det något kvar av bilen om man kör genom dom länderna? Mycket stölder på nätterna.
Citera
2017-02-14, 19:18
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
hej, det var vääääldigt länge sen jag tog bilen ner genom europa men nu när man har barn vill man åka ner till länderna man växte upp och visa lite. Nu undrar jag vad man bör tänka på när man tar bilen ner genom Danmark , Tyskland , Österrike , Slovenien , Kroatien osv, vilka regler som gäller, vilka avgifter jag bör räkna med och vad man bör ha med sig i bilen för att vara så säker som möjligt.

Vi kör nu en Skoda octavia diesel 2014 års modell så jag tror bilen är i ok skick, annars får ni komma med alla tips ni kommer på, allt välkommnas. tack på förhand

Vignette avgiften och håll verkligen hastigheten i Kroatien annars kan det bli finfina böter
Citera
2017-02-14, 21:01
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabbi67
Vignette avgiften och håll verkligen hastigheten i Kroatien annars kan det bli finfina böter

Vignette behövs bara genom österrike och slovenien, österrike kostar ca 7€ och gäller 10dagar och slovenien kostar 13€ tror ja.

Kroatien har vägtullar för motorvägen där du plockar ut en biljett när du kör på mötorvägen och betalar när du kör av.

Ja och håll hastigheten i kroatien..
Citera
2017-02-14, 23:00
  #7
Medlem
Österrikes vinjett kostar 7€. Sen kostar deras motorväg 10€. Sloveniens vinjett kommer jag inte ihåg vad den kostade. Men var försiktig i Österrike, de har fartkameror vid varje tunnel. Och där finns många. Hade inte rekommenderat dig att köra genom Polen osv utan håll dig till Tysklandhållet. Bra vägar och det går snabbt att köra igenom. Lycka till!
Citera
2017-02-14, 23:12
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ACM11
Österrikes vinjett kostar 7€. Sen kostar deras motorväg 10€. Sloveniens vinjett kommer jag inte ihåg vad den kostade. Men var försiktig i Österrike, de har fartkameror vid varje tunnel. Och där finns många. Hade inte rekommenderat dig att köra genom Polen osv utan håll dig till Tysklandhållet. Bra vägar och det går snabbt att köra igenom. Lycka till!

Japp kameror i Österrike. Ett tag tror jag vignetten gick på 22 EU men det sänkte dom sen. Rätt inte genom Polen
Citera
2017-02-15, 01:45
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabbi67
Japp kameror i Österrike. Ett tag tror jag vignetten gick på 22 EU men det sänkte dom sen. Rätt inte genom Polen


Vad är en vignett och vart köper man en 😂
Citera
2017-02-15, 10:09
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Vad är en vignett och vart köper man en 😂

Kann du köpa på alla tankställen i österrike och norra Tyskland, kommer du från tyskland så ska zen sitta fastklistrad på framrutan sekunden du kör över gränsen.

Finns en stor rastplats på gränsen där du kan köpa en
Citera
2017-02-15, 13:31
  #11
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Vad är en vignett och vart köper man en 😂
Österrike, Schweiz,
Tjeckien, Slovakien, Slovenien, Ungern

Motorvägskörning kräver ett klistermärke på vindrutan. Märket kallas Autobahn-Vignette. Köp det på större bensinstationer i gränsområdena, eller vid själva gränsen. Priset växlar beroende på land. Polisen bötfäller skoningslöst vignettlösa fordon. Sitter märket fel eller ligger löst kan böter också utdömas. Eller om gamla märken sitter kvar på vindrutan. Vignetterna finns för kortare eller längre perioder.
- See more at: https://www.motormannen.se/resan/bil....RDjJVogf.dpuf
pris österrike 10-dagars-märke 8,50 Euro
dessutom tex Karawanken-motorväg 6,50 Euro (mellan A och SLO)

slovenien: 7-day vignette 2017 15€

Hittade detta:
Går att köpa här:
https://www.tolltickets.com/default....ng=en-GB&mnu=c

I Kroatien ingen vignette, men motorvägstull
priset c:a 1€/mil (grovt räknat)
__________________
Senast redigerad av autostoperka 2017-02-15 kl. 13:45.
Citera
2017-02-15, 17:05
  #12
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truchanov
Om inte Danmark och Tyskland är en önskvärd del av resan, så rekommenderar jag färjan Nynäsham-Gdansk. Då behöver ni bara köra genom Polen, Slovakien, Ungern, Serbien och Bosnien för att komma ned. Samtliga väldigt angenäma länder att köra genom på sommaren.

Det beror iofs lite på var i Sverige ni bor, nu när jag tänker lite längre.
Men vill minnas att det går en Polen-färja från Ystad med.

Angenäma länder att köra i???

Det är ju rena katastrofen! -inte deras vägar, för vägnätet på de större vägarna är helt okej, men deras körkultur skiljer sig extremt jämfört med den vi har i Västeuropa. I öststaterna skiter man i trafikreglerna, man kör om i kurvor, i backkrön, vid möte osv, håller 130 på sliriga landvägar, och helt plötsligt får tvärbromsa för en traktor som är ute och kör på vägen i mörker kvällstid utan ljus osv....

Dessutom är inbrottsrisken mycket hög i dessa länder, parkera på inhägnad bevakad hotelparkering, annars är risken stor att bilen är rensad på morgonen, de riktar in sig på bilar med reg-plåtar från västeuropa.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2812075

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback