Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-14, 16:59
  #1
Medlem
x1ofdewms avatar
Tja!

Osäker på om jag postar i rätt forumdel nu, men vad skulle suga mest för er att bli av med rent psykologiskt?

Hemnycklar pga strul med att byta lås?
Bilnycklar?
Laptop pga känsligt innehåll?
Mobil pga känsligt innehåll?
Plånbok pga av diverse anledningar viktiga kort och grejer?

Det går ju som sagt att byta lås samt spärra mobiler och kort, men måste erkänna att det skulle bli en del panik och ångest för mig av att tappa bort/bli bestulen på ovan nämnda saker...

Vad gör ni för att skydda er?
Citera
2017-02-14, 17:04
  #2
Medlem
Krusensnorres avatar
Mobilen tror jag
Citera
2017-02-14, 17:12
  #3
Medlem
Kaustis avatar
Jag blev av med mobilen på semestern, 5 veckor utan mobil var faktiskt förvånansvärt avslappnande.

Haft inbrott, inte blivit av med nån nyckel men inbrottet var ändå rätt drygt psykiskt sett. Men att bara tappa nyckeln? Nja.

Bilnyckeln är väl värre, den kostar ju skjortan att byta ut. Så det är väl den ekonomiska delen som är värst där.

Laptopen har man ju backup på. En kvart så kan man börja jobba, några timmar så är man up to speed igen.
__________________
Senast redigerad av Kausti 2017-02-14 kl. 17:36.
Citera
2017-02-14, 17:14
  #4
Medlem
yggdrazils avatar
Laptop. Allt mitt arbete. Det mesta har förvisso backup, men det skulle ta tid att ha reda på allt. Inget annat som vore särskilt illa.
Citera
2017-02-14, 17:17
  #5
Medlem
Europes avatar
Laptopen, tror jag, då jag inte har back-up på allt.

Förr i tiden brukade det vara att bli av med legitimationen (i regel samtidigt med plånboken). Helt plötsligt var jag en samhällsparia som inte ens fick ta ut mina egna pengar på flera veckor. Nuförtiden behövs det ju inte tack vare bankkort m.m.

Jag var dessutom finsk medborgare och det blev allt svårare att få ut ID-kort (vilket är rätt komiskt, med tanke på hur svenska myndigheterna det senaste årtiondet har helt världsunikt delat ut tiotals pass per år till personer som säljer dem på svarta marknaden, så att svenska pass helt dominerar bland människosmugglare, terrorister m.fl.). De införde att jag måste visa finskt pass för att få ansöka om ID-kort, men eftersom det hade gått ut, så behövde jag visa svenskt ID-kort för att ansöka om finskt pass. Men lyckligtvis var de finska myndigheterna medgörliga och hjälpsamma, så det blev inget omöjligt Moment 22 av det hela.
Citera
2017-02-14, 17:21
  #6
Medlem
Utan tvekan laptopen. Finns en hel del material på den som tillsammans skulle göra att jag skulle spendera en del år i fängelse och skulle bli lätt att utpressa.
Citera
2017-02-14, 17:33
  #7
Medlem
siddharaapocalypses avatar
En ollonring i judeguld
Laptop och annat skulle mest kännas som en enda stor befrielse från distraktion
Citera
2017-02-14, 17:53
  #8
Medlem
elastikmandens avatar
Hela väskan, eftersom jag förvarar mitt liv i den..
Citera
2017-02-14, 18:01
  #9
Medlem
Blingons avatar
Min internetanslutning. Utan den går världen under. Allt annat kan jag bli av med.
Citera
2017-02-14, 18:27
  #10
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Du kan stjäla vad du vill i min lägenhet, jag har ingen särskild emotionell koppling till prylar i allmänhet. Tolka mig inte fel nu, jag värdesätter saker jag har och tar väl hand om dom, har 30år gammal yamaha förstärkare i drift liksom.. Men om jag förlorar något/några av mina ägodelar så kan dom ju ersättas.

Det som skulle svida är nog min Zippo tändare, varit med överallt i världen och har en koppling till en person som jag ofta tänker på när jag håller i min Zippo.

Datorer/telefoner är ointressant, har offsite backup på flera platser så min data är safe oavsett..
Citera
2017-02-14, 18:40
  #11
Medlem
Thraxxs avatar
Tror mobilen faktiskt inte för att jag ens har någon smarthphone eller liknande men tanken att man inte kan ringa ta emot samtal eller någonting gör en ju ganska isolerad alltså.
Citera
2017-02-14, 19:38
  #12
Medlem
Mobilen
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback