Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-02-19, 05:13
  #37
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymFegis2
+1. En korrigering dock. Staten sköter allting sämre än marknaden. Men syftet med att staten ska sköta det är inte heller effektivitet, det är "jämlikhet" vi ska alla leva i samma djupa skit. Det är bra att påpeka det för kommunisterna som glömmer det, de föredrar att vi alla svälter så länge ingen kan äta sig mer mätt än någon annan.

Det är inte så att jag har några direkta invändningar mot detta. Jag skrev "nästan allt" mest för att jag inte tänkt igenom allt och vill vara försiktig med generaliseringar.
Citera
2017-02-19, 07:13
  #38
Medlem
De flesta offantligt styrda funktionerna t ex vård,skola osv skulle kommuner och stat klara driva minst lika bra som de privata snyltarna om de fick välja ut de lönsamma vinstgivande delarna och välja bort de olönsamma samtidigt som de skatteplanerade och kringgick svenska lagar och regler som gäller företagande i sverige.

I stort sett ALLA exempel man hittar runt om i västvärlden när det gäller privatiseringar bekräftar resultatet efter kisset svalnat i byxan är sämre och dyrare för medborgarna i respektive land.

I landet koppa&klistra väljer våra speciellt begåvade politiker slaviskt följa de anglosaxiska modellerna när det gäller ekonomi och nu senast var där en dokumentär från US/UK där alla konstaterade att studieresultaten i skolorna där på INGETVIS ökat i samma takt som avgifterna och avkastningen för bolaget som ägde skolorna, majoriteten lärare där hade inte heller fått någon större förbättring lönemässigt eller arbetsmässigt. Allt handlar om slå mynt och plundra fåren på stålar skulle det i någon mån innebära en förbättring är det längst ned på agendan för företaget som driver rörelsen.

Här kan ni titta på tv lära er mer än från Fox-News http://www.svtplay.se/video/12301254...unskapens-pris
Citera
2017-02-19, 08:40
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Det är inte så att jag har några direkta invändningar mot detta. Jag skrev "nästan allt" mest för att jag inte tänkt igenom allt och vill vara försiktig med generaliseringar.

Var inte det, generaliseringar är grunden för all vetenskap. I egenskap av statistiker nöjer jag mig så länge det håller i 95 % av fallen. Emellertid känner jag inte till något exempel på en tjänst som erbjuds på ett mer effektivt sätt än marknaden, gör du? Problemet är i grunden alltid detsamma, staten bygger inte på principen om marknadsmässig kostnadseffektivitet vilket leder till interna slukhål och energiförluster. Det är lite som att försöka leda ström med bly istället för att använda koppar, visst det går och det leder - men betydligt mindre effektivt eftersom resistiviteten är betydligt högre.

Citat:
Ursprungligen postat av anonymgolfare
Du anser således att det är fungerar med att den svenska skolutbildningen är olika från skola till skola?

Försöker du på allvar insinuera att svensk skola drivs på marknadsmässiga principer? Men annars ja, friskolor är överlag betydligt bättre och mer attraktiva än kommunala skolor. Att decentraliseringen inte fungerar väl inom svensk skola har mer att göra med att kommuner som institutioner är fullständigt inkapabla att effektivt utföra sitt uppdrag än att decentralisering är fel.
__________________
Senast redigerad av AnonymFegis2 2017-02-19 kl. 08:52.
Citera
2017-02-19, 09:42
  #40
Medlem
TheChains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymgolfare
Du anser således att det är fungerar med att den svenska skolutbildningen är olika från skola till skola?

Ja, varför måste allt likformas och centraliseras? Det är något kommunistiskt över det. Tycker inte ens att alla elever skall gå samma utbildning. Av den simpla orsaken att folk är olika. Idag har vi fått ett hjärntvättat folk som är politiskt korrekt, vilket beror inte minst på ett centraliserat skolsystem med en central läroplan. Varför skall inkompetenta politiker bestämma över utbildningen och vilken skola jag skall sätta mina framtida barn i och lära de vilka värderingar de skall ha? Det är bara sjukt. Hemskoleundervisning är t.o.m. förbjudet i Sverige, vilket är ovanligt i jämförbara länder.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback