Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-14, 08:03
  #1
Medlem
Neptun0s avatar
Hej,

Jag försöker greppa tag i min utbildning då ja konstant lyckas halka efter i studierna efter syntax fel eller logiska fel så som t.ex en kontroll utanför en loop eller diverse.
Men nu börjar jag få nog, mitt tålamod räcker en bra bit men måste bara få veta om den här skiten är värt det och då tänker jag inte ur ekonomiskt perspektiv utan mer åt hur roligt det kan vara.

Hur ser er dag ut, ni som gått ut antingen YH eller universitetet?
Sitter ni och grubblar på errors i dagar eller brukar allt bara rulla på smidigt?

Blir det även tillfällen då ni "måste" ta hem arbetet och försöka lösa det där?

Om någon bara kunde skriva lite om hur er arbetsdag såg ut så skulle jag vara extremt tacksam då det kan spara mig tid och möda då ja tror jag nått mitt breaking point.

Mvh
Citera
2017-02-14, 08:10
  #2
Moderator
Protons avatar
Java --> Personlig utveckling, studier och arbetsliv
/Moderator
Citera
2017-02-14, 08:25
  #3
Medlem
En typisk dag:

09:00 - 09:20 kommer in någon gång
09:20 - 09:30 frukost/kaffe etc..
09:30 - 09:45 standup möte
09:45 - 11:00 kodar / eventuella möten
11:00 - 12:00 gym / eventuella möten
12:00 - 12:30 lunch / eventuella möten
12:30 - 15:00 kodar / eventuella möten
15:00 ~ mellanmål /eventuella möten
15:10 - 18:00 kodar / eventuella möten
18:00 - 19:00 åker hem

95% av kodningen är i mitt fall nya saker, resten buggar eller annat skit som måste uppgraderas/fixas
Citera
2017-02-14, 09:20
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarnet
En typisk dag:

09:00 - 09:20 kommer in någon gång
09:20 - 09:30 frukost/kaffe etc..
09:30 - 09:45 standup möte
09:45 - 11:00 kodar / eventuella möten
11:00 - 12:00 gym / eventuella möten
12:00 - 12:30 lunch / eventuella möten
12:30 - 15:00 kodar / eventuella möten
15:00 ~ mellanmål /eventuella möten
15:10 - 18:00 kodar / eventuella möten
18:00 - 19:00 åker hem

95% av kodningen är i mitt fall nya saker, resten buggar eller annat skit som måste uppgraderas/fixas

Vad har du för titel? Junior/senior?
Citera
2017-02-14, 10:27
  #5
Medlem
Det är nog som de flesta andra kontorsjobb.

Flexibla tider, men oftast något sånt här:
08:00-08:30 På jobbet.
08:30-09:00 Frukost framför datorn, fixa nattliga jobb som gått snett, kolla mail.
09:00-09:15 Standup-möte
09:15-12:00 Jobba
12:00-12:45 Lunch
12:45-17:00 Jobba

Jobba är:
-Arbete med de Jiror (uppgifter i Jira) som ligger i sprinten.
-Möten
-Övrigt som dyker upp. Servrar som inte gör som de ska. Konfa Jenkinsjobb. Svara på mail. Scripta saker. Prata med andra på företaget om sånt som händer.

Just nu sitter jag med maintenance av några gamla applikationer. Då blir det mest att åtgärda de buggar som användare rapporterar. Inte så mycket ny funktionalitet.
Snart börjar ett projekt och då blir det mest nyutveckling. Mycket planering, test och prototyping för att se hur vi ska lösa det vi ska göra.
Jag trivs bäst när det är en lagom mix av nyutveckling och maintenance.

Vad man gör som Javautvecklare skiljer sig enormt mellan varje uppdrag. Varje arbetsgivare har olika metoder för att göra saker. Det är helt olika typer av organisationer som gör saker på olika sätt och strukturerar sina team helt olika.

Jag tar aldrig med mig jobbet hem. Det jag inte hinner på arbetstid hinner jag inte. Då flyttas det till nästa sprint. Hemma kodar jag andra saker för nöjes skull.
Det är sällan man sitter med "errors". De löser man lätt. Det kluriga är att få koden att göra det som den ska.
__________________
Senast redigerad av e7andy 2017-02-14 kl. 10:31.
Citera
2017-02-14, 12:34
  #6
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neptun0
Hej,

Jag försöker greppa tag i min utbildning då ja konstant lyckas halka efter i studierna efter syntax fel eller logiska fel så som t.ex en kontroll utanför en loop eller diverse.
Men nu börjar jag få nog, mitt tålamod räcker en bra bit men måste bara få veta om den här skiten är värt det och då tänker jag inte ur ekonomiskt perspektiv utan mer åt hur roligt det kan vara.

Hur ser er dag ut, ni som gått ut antingen YH eller universitetet?
Sitter ni och grubblar på errors i dagar eller brukar allt bara rulla på smidigt?

Blir det även tillfällen då ni "måste" ta hem arbetet och försöka lösa det där?

Om någon bara kunde skriva lite om hur er arbetsdag såg ut så skulle jag vara extremt tacksam då det kan spara mig tid och möda då ja tror jag nått mitt breaking point.

Mvh
Språket är ju egentligen egalt, det som är relevant i sammanhanget är ju om man jobbar på ett produktbolag eller som konsult, då skiljer det sig en hel del.

Själv sitter jag som C#-konsult, men mina dagar börjar vid 8, sen beror det ju på vad man sitter med för tillfället, men en del 3djelinjens support för de kundsystem jag har hand om blir det (dvs undersöka varför data inte lästes in korrekt under nattens körning, eventuellt svara på frågor som kundens egna support inte klarar att lösa etc.), andra gånger kan det handla om att lägga till en ny feature i de system jag underhåller, sedan är det för tillfället att koda på en ny app bolaget jag för tillfället jobbar på ska försöka sälja till diverse kunder.

Att jag tar med mig jobbet hem sker så gott som aldrig, det kan ju såklart hända att man blir satt på nån slags jour vid någon kritisk tidpunkt, eller att man blir tvungen att gå upp tidigt eller vänta till efter kontorstid om man har en deploy att göra som gör att kunden inte kan jobba i systemen man skruvar på, men i övrigt börjar jag jobba vid 8 och går hem vid 17, eller om jag flexar ut tidigare av nån anledning.

Rena syntaxfel sitter jag aldrig och grubblar över mig veterligen, däremot kanske inte koden gör det man hade avsett med den, men det är ju ett logiskt fel i koden nånstans i sådana fall som man måste fixa. Ännu mer spännande är det när man ska leta rätt på de fel som uppstår under vissa omständigheter, månadsskiften kan få en del lustiga effekter på schemalagda aktiviteter om inte logiken är helt 100 till exempel.

Det där med kodaren som sitter och kodar dygnet runt, det är nåt som förekommer på film för att det ser ballt ut och för att det är stereotypen av kodare utan något socialt umgänge att tala om, men det är bara på film som sagt.

Mitt jobb innehåller med andra ord en hel del kundkontakt, antingen om de vill hitta på något som jag håller med om, eller om jag försöker avråda dem från att införa den nya fantastiska featuren som de inte tänkt igenom ordentligt, samt lägga fram alternativ för vad de borde göra istället.

Så, mitt jobb innehåller både kodning, viss devops(sätta upp miljöer dvs) samt arkitektur och rådgivning. Tror att flertalet som jobbar som konsulter kan känna igen en hel del av ovanstående.
__________________
Senast redigerad av Proton 2017-02-14 kl. 12:39.
Citera
2017-02-14, 21:23
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Vad har du för titel? Junior/senior?

Är något mittemellan, dock så har inte mycket ändrats rent arbetsmässigt.. kanske är med och bestämmer lite mer / har större inflytande / öppnar käften mer
Citera
2017-02-14, 21:39
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Det där med kodaren som sitter och kodar dygnet runt, det är nåt som förekommer på film för att det ser ballt ut och för att det är stereotypen av kodare utan något socialt umgänge att tala om, men det är bara på film som sagt.

Jag kan nog jämföra det med att sitta uppe och koda på egna projekt sent på natten på helger eller som idag på alla hjärtans dag nu när man inte har en flickvän att uppvakta

Det är väldigt sällan jag sitter med något jobbrelaterat när jag är hemma förutom när jag är sjuk eller måste fixa något som brinner.
Citera
2017-02-14, 22:46
  #9
Medlem
Hej,

Jag är systemutvecklare på enterprisenivå och arbetar på följande vis:

Alltid tillgänglig för möten, ibland är det väldigt mycket.

I perioder extremt mycket systemutveckling. Ibland kör man fast flera timmar med logiska fel. Syntaxfel är lätta att lösa med google och stack overflow, men rena logiska fel kan ta tid att fixa.

Dokumentera ska man också göra. Ibland kan det gå 1-3 veckor utan att få skriva kod.

Det kan komma in buggrapporter. Om så är fallet ska dessa prioriteras och fixas.

När man grottat ner sig i kod går tiden ganska snabbt oavsett vad du gör.

I många fall extremt hög tröskel som junior systemutvecklare. Det finns jättemycket att lära sig. Du kommer med andra ord få väldigt mycket fel i koden men det får du lösa steg för steg och lära dig en bit i taget.

Att bli senior systemutvecklare tar väldigt många år. Men med en mentor kan du nå dit på ungefär 3 år. Kommer du dit är yrket extremt mycket enklare på huvudet och det blir mer av ett glidarjobb plus omvärldsbevakning av ny teknik och så vidare.
Citera
2017-02-15, 19:38
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArabiskaPrinsen
Hej,

Dokumentera ska man också göra. Ibland kan det gå 1-3 veckor utan att få skriva kod.


Haha vart jobbar du egentligen? Har aldrig hört om någon som suttit och skrivit så mycket dokumentation
Citera
2017-02-15, 22:46
  #11
Medlem
enowens avatar
Jobbar i en blandad miljö med alla möjliga språk, allt från c++, python, c# till php och javascript.

Kommer in runt 8-9, kör daily, kollar mail och surfar lite. Kodar lite skit, fixar review kommentarer, Jenkins osv, 11:30 så käkar jag.

Sedan blir det en mix av att koda, gå på möten och spela spel. Drar hem runt 16:30 till 17:30.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback