Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-14, 00:42
  #1
Medlem
Har alltid varit nyfiken på subsahariska Afrika. Särskilt Sydafrika, Ekvatorialguinea, Ghana, Kenya och Madagascar. Det vore roligt att få uppleva något helt nytt under några års tid samtidigt som man förhoppningsvis kan bidra lite till landets uppbyggnad. Dock är personlig sökerhet en viktig fråga.

Vilket land i subsahariska Afrika rekommenderas? Hur svårt är det att få jobb på internationella organisationer verksamma lokalt och hur bra är lönesituationen inom dessa i förhållande till lokala levnadskostnader? Hur svårt är det att migrera under några års tid när det gäller arbetstillstånd, byråkrati med mera?
Citera
2017-02-14, 00:50
  #2
Medlem
GormDenGamles avatar
Kolla in "Läkare Utan Gränser" - https://lakareutangranser.se/bli-faltarbetare
Citera
2017-02-14, 01:14
  #3
Medlem
RagingHippies avatar
Det är inget svårt alls.
Skulle rekommendera Botswana över Sydafrika till att börja med, då sydafrika är bra att vara nära men är inte lika stor chans att man behövs.
Ghana kan också vara ett bra förstaval.

Men när det gäller attityder och uppskattning av västerlänningar som jobbar i deras land så är Botswana på topp. Det är ett land i ständig utveckling och med stor respekt för utbildning(vilket är ovanligt i Afrika).
Minus-sidan är dock att c:a 30% av landets befolkning har HIV, så det gäller att tänka sig för.

Madagascar kan vara ett mer äventyrligt alternativ och man kan göra stor skillnad. Problemet är bara den personliga säkerheten, chansen är stor att bli kidnappad.
Citera
2017-02-14, 10:01
  #4
Moderator
tobess avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Long Stay: långtidsvistelser
/Moderator
Citera
2017-02-14, 12:14
  #5
Medlem
CloverLeafs avatar
Botswana och Namibia är nog de lugnaste länderna i Afrika. Jag har varit där och trivdes. Utan att sitta på siffror fick jag intrycket av att det var låg brottslighet relativt övriga Afrika.
Citera
2017-02-14, 14:18
  #6
Medlem
Plastsallads avatar
são tomé och principer, dock är öarna väldigt små och relativt okända för oss svenskar. Trevligt folk, bra mat, semesterparadis, säkert och inte överbefolkat.
Citera
2017-03-02, 00:51
  #7
Medlem
Lånar tråden.

Någon som har erfarenhet från Egypten, Kairo? Fundera på att åka dit och jobba där ett tag men har nog aldrig läst så många motstridande åsikter kring ett land.
Citera
2017-03-10, 19:58
  #8
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dagis-Dropout
Lånar tråden.

Någon som har erfarenhet från Egypten, Kairo? Fundera på att åka dit och jobba där ett tag men har nog aldrig läst så många motstridande åsikter kring ett land.

Kolla den här färska studien: https://inassets1-internationsgmbh.n...ons_survey.pdf (börja med sidan 15, sen kan du gräva djupare).

Det är InterNations, världens kanske största professionella expat-nätverk, som gjort en undersökning hos över 14,000 av sina medlemmar, och utifrån resultaten sammanställt hur bra/dåliga 67 olika länder är att bo och jobba i. Som du ser hamnar Egypten på plats 62 av 67 i den sammantagna bedömningen. Men ta det med en nypa salt, jag bor själv sedan flera år i det land som kommer på platsen precis innan Egypten och har ändå ett väldigt bra liv.
Citera
2017-03-10, 20:38
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe
Kolla den här färska studien: https://inassets1-internationsgmbh.n...ons_survey.pdf (börja med sidan 15, sen kan du gräva djupare).

Det är InterNations, världens kanske största professionella expat-nätverk, som gjort en undersökning hos över 14,000 av sina medlemmar, och utifrån resultaten sammanställt hur bra/dåliga 67 olika länder är att bo och jobba i. Som du ser hamnar Egypten på plats 62 av 67 i den sammantagna bedömningen. Men ta det med en nypa salt, jag bor själv sedan flera år i det land som kommer på platsen precis innan Egypten och har ändå ett väldigt bra liv.
jag tackar ödmjukast

Var precis sånt här jag letade efter.
Citera
2017-03-28, 04:14
  #10
Medlem
Ekvatorialguinea? Hur kom du på den idéen TS? Känner du till att landet hyser en av Afrikas värsta despoter som ledare? Han är så otrevlig så han vågar inte ens har en inhemsk vaktstyrka men har istället anställt marockaner. Fyra dagar var tillräckligt för mig på Malabou. Det finns dock en gated community för amerikanska oljearbetare där du kan bo. Dessa har kinesiska horor som de förlustar sig med på klubbar i centrum av Malabou. Att se dessa low life rednecks med de asiatiska hororna i sleeze barer i detta utfattiga landet gör intryck! Stämningen var ganska absurd. Hela befolkningen gav intryck av att vara väldigt rädda och undertryckta.
__________________
Senast redigerad av Neida 2017-03-28 kl. 04:17.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2811891

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback