• 33 627 online
  • 1 127 809 medlemmar
  • 58 526 302 inlägg
2017-02-13, 23:58
Medlem
Barbapapa93s avatar
Tittar på att köpa en Macbook Pro 13" och tänkte införskaffa mig en begagnad.

Känns som att man får mycket bättre specs för pengarna om man köper en begagnad Macbook Pro av 2012-års modell som uppgraderats till i7, SSD och stort RAM-minne. Alternativet är en 2015-års modell med i5, SSD och 8GB RAM till ett ganska mycket högre pris.

Det som får mig att luta åt att köpa en senare modell är att jag är rädd för att 2012:an kommer ha åldrats inom 2-3 år och inte längre kommer kunna användas för moderna applikationer. Kommer det inte komma en dag relativt snart när den inte längre uppdateras till senaste Mac OS? Har fått för mig att det är så det funkar?

Hur ser ni på saken? När kommer Macbook Pro 2012 bli gammal?
Citera
2017-02-14, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbapapa93
Tittar på att köpa en Macbook Pro 13" och tänkte införskaffa mig en begagnad.

Känns som att man får mycket bättre specs för pengarna om man köper en begagnad Macbook Pro av 2012-års modell som uppgraderats till i7, SSD och stort RAM-minne. Alternativet är en 2015-års modell med i5, SSD och 8GB RAM till ett ganska mycket högre pris.

Det som får mig att luta åt att köpa en senare modell är att jag är rädd för att 2012:an kommer ha åldrats inom 2-3 år och inte längre kommer kunna användas för moderna applikationer. Kommer det inte komma en dag relativt snart när den inte längre uppdateras till senaste Mac OS? Har fått för mig att det är så det funkar?

Hur ser ni på saken? När kommer Macbook Pro 2012 bli gammal?

Att den inte går att uppgradera till nästa OS innebär ju inte att alla program helt plötligt slutar fungera. Visserligen kommer programmen så småningom kräva en nyare version av macOS, men om du kör Sierra i dag lär det ta många år innan det börjar bli för gammalt. Först nu är tex. 10.9 (Yosemite) för gammalt för Office 2016 och Adobe CC 2017. Webläsare som tex. Safari börjar bli oanvändbart på äldre system som 10.7 och bakåt.

Så om man ska tro att utvecklingen fortsätter på ungefär samma sätt kam man nog tryggt köra Sierra i tre-fyra år innan det börjar bli "för gammalt." Och troligen (dock inte säkert) kommer även nästa version av macOS kunna installeras på en Mac från 2012. En sak att tänka på är att nästa version av filsystemet (Apple File System) kanske kommer kräva nyare hårdvara.

En Mac från 2012 med SSD och 8 Gb ram kommer kännas modern ett bra tag till, och om man inte har otur och den går sönder så är det ett prisvärt alternativ.
Citera