Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-13, 22:57
  #1
Medlem
osss avatar
Att svensk narkotikapolitik är ett kopiöst misslyckande torde bevisas av det faktum att den narkotikarelaterade dödligheten är den näst högsta i Europa. Detta trots att det i närmare fyrtio år har drivits en nolltoleranslinje som i praktiken alla politiska partier varit överens om.

http://www.st.nu/opinion/ledare/fora...rkotikapolitik

Hur såg det ut innan då? Såg polisen mellan fingrarna med cannabis eller även annat? Hur var attityden mot cannabis på den tiden? Nån som kommer ihåg? Och varför blev cannabis så jätteolagligt? När kom CB till Sverige f.ö.? 60 talet?
Citera
2017-02-13, 23:51
  #2
Medlem
osss avatar
Ingen som vet?
Citera
2017-02-13, 23:57
  #3
Medlem
Mia-Rovys avatar
Jag levde inte då så jag vet inte hur det var till vardags.

Men du frågar också varför det blev jätteolagligt.

Den förklaringen finner du här på ett lite humoristiskt vis:
https://www.youtube.com/watch?v=CJlqsdezhhk

Och när USA förklarar "Krig mot X", så vill man inte vara associerad med X. Givetvis är Sverige också då emot X. Samma sak gällde under det misslyckade alkoholförbudet (som märkligt nog följdes av cannabisförbud, strax efter att det visade sig att alkoholförbudet inte längre höll), eller alla andra "Krig mot X"
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2017-02-14 kl. 00:05.
Citera
2017-02-14, 11:14
  #4
Medlem
osss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Jag levde inte då så jag vet inte hur det var till vardags.

Men du frågar också varför det blev jätteolagligt.

Den förklaringen finner du här på ett lite humoristiskt vis:
https://www.youtube.com/watch?v=CJlqsdezhhk

Och när USA förklarar "Krig mot X", så vill man inte vara associerad med X. Givetvis är Sverige också då emot X. Samma sak gällde under det misslyckade alkoholförbudet (som märkligt nog följdes av cannabisförbud, strax efter att det visade sig att alkoholförbudet inte längre höll), eller alla andra "Krig mot X"

Där ser man! Förklaras det i klippet varför vissa länder som Holland är så toleranta medans tex. Malaysia och Singapore har dödsstraff? Har inte möjlighet att kolla nu utan det får bli senare.
Citera
2017-02-16, 16:45
  #5
Medlem
osss avatar
Är det ingen som vet??
Citera
2017-02-16, 18:07
  #6
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Knarket och knarkarna var mycket mer synliga på den tiden, man såg ofta heroinisterna sitta i humlegården (park i stockholms innerstad) mitt på dagen och injicera, att de syntes mer beror väl också på att det var något mer stil på befolkningen här i landet på den tiden så de som hade knarkproblem märktes mer!

Hasch röktes i princip på alla ställen där man fick röka och det var många det!
Citera
2017-02-16, 22:13
  #7
Medlem
osss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Knarket och knarkarna var mycket mer synliga på den tiden, man såg ofta heroinisterna sitta i humlegården (park i stockholms innerstad) mitt på dagen och injicera, att de syntes mer beror väl också på att det var något mer stil på befolkningen här i landet på den tiden så de som hade knarkproblem märktes mer!

Hasch röktes i princip på alla ställen där man fick röka och det var många det!

Fy fan! Men var folk verkligen så toleranta mot det då? Tänker om man jämför med tex. Holland. Var det samma sak på 60 talet? Vet du vad straffen för narkotikabrott var innan reformen kom -76? Låter ju som att man bara körde bort narkomanerna från offentliga platser men mer än så kan det ju knappast ha varit. Kan tänka mig dock att polisen slog många med sina batonger.
Citera
2017-02-17, 07:58
  #8
Medlem
osss avatar
När man ändå är inne på droger, var aalkoholkonsumtioen högre på den här tiden?
Citera
2017-02-17, 11:56
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oss
När man ändå är inne på droger, var aalkoholkonsumtioen högre på den här tiden?
Gissningsvis ja med tanke på att man som alkoholpåverkad kunde bli dömd för fylla i domstol fram tills (60 talet?)
Citera
2017-02-17, 16:22
  #10
Medlem
osss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passtb
Gissningsvis ja med tanke på att man som alkoholpåverkad kunde bli dömd för fylla i domstol fram tills (60 talet?)

,den var nog hög men som du säger, knappast som idag. Vet du varför fylleri blev olagligt? Skitdåligt gjort måste jag säga, hade garanterat räddat många från undergång. Är inte det unikt för Sverige?
Citera
2017-02-17, 16:30
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oss
,den var nog hög men som du säger, knappast som idag. Vet du varför fylleri blev olagligt? Skitdåligt gjort måste jag säga, hade garanterat räddat många från undergång. Är inte det unikt för Sverige?
Ja det var ju förödande såklart, på samma vis som med våran kriminaliserande narkotikapolitik som också influerades från Amerika.

Idag vet man bättre och framförallt mer.
Citera
2017-02-17, 16:42
  #12
Medlem
Kolla in Stefan Jarls dokumentärer - dom följer förvisso ett gäng utvalda personer - men du får en viss inblick hur det var under 70-talet rent allmänt. Dom kallar oss Mods och Ett anständigt liv. Kenta och Stoffe är huvudpersoner men du får som sagt en inblick i det hela.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback