Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2017-02-17, 17:12
  #109
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Alltså jag tycker ditt tillstånd låter riktigt allvarligt. Och jag tycker du ska kontakta psykmottagning igen. Det kan lika gärna vara att du är inne i en psykos, eller ett psykosnära tillstånd, och att du kan behöva en anti-psykotisk medicin (kanske bara en låg dos räcker för dig?).
Jag tycker att du beskrivit det bra, om det där att du håller på att tappa greppet om verkligheten, och det skulle bara gagna dig om du fick prata med någon.
Psykvården fungerar inte idag riktigt. Var det en öppenvårdsmottagning du hade kontakt med häromdagen? Om du själv tvekar i vad du behöver för hjälp, kan de nog bara vifta bort dig.
Att du är tvungen att ta någon medicin, behöver bara bli tillfälligt för dig, om du mår så dåligt som du gör, så du behöver inte se det som så allvarligt.
Det viktiga är att du får lugn nu, för du verkar ha varit stissad så länge nu. Man orkar inte för länge att vara uppe i varv, som människa.

Så mitt råd, sök kontakt med psykvården igen. Du har inget att förlora.

DP/DR har inget med psykos att göra. Det är viktigt att understryka. Men rädslan för att få en psykos är vanligt.
Om du har en psykos så är du inte ens medveten om att du har en psykos.
Och just oron för att få en psykos bevisar att man inte har en psykos.

Därmed inte sagt att TS inte skulle kunna tappa greppet om verkligheten fullständigt. Det kan hända om man har en tyngre diagnos, som tex under manier om du är bipolär eller har schizofreni. Många som har DP/DR är bipolära eller har emotionell personlighetsstörning.

Men psykos har i vilket fall som helst inte med DP/DR att göra.

Däremot har det visats att antipsykotiska mediciner kan hjälpa mot DP/DR. Men det är för att dessa, i små doser också är ångestlindrande. Ångest är grunden till DP/DR.
__________________
Senast redigerad av Autobahn76 2017-02-17 kl. 17:26.
Citera
2017-02-17, 17:18
  #110
Medlem
Densomsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SergioB16
Alltså jag har varit i det här tillståndet i 5 dagar utan 1sek paus back to normal.

Jo jag förstår. Du kan lika gärna komma ur chocken och börja bearbeta känslorna du dissocierar från nu inom nån vecks.

Men om du haft svårt m känslor sedan barnsben så tycker jag psyk borde hålla extra öga på dig nu egentligen.. Har du ngn närstående som kan hålla kontakt med dagligen? Ifall du blir sämre eller inte bättre.

Transtillstånd låter det inte riktigt som om jag tolkat rätt. Då sitter man i timmar och stirrar in i väggen och kan inte förstå eller uppfatta annat. Du skulle inte kunna skriva då, så är nog inte det.
__________________
Senast redigerad av Densomsa 2017-02-17 kl. 17:29.
Citera
2017-02-17, 17:42
  #111
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
DP/DR har inget med psykos att göra. Det är viktigt att understryka. Men rädslan för att få en psykos är vanligt.
Om du har en psykos så är du inte ens medveten om att du har en psykos.
Och just oron för att få en psykos bevisar att man inte har en psykos.

Därmed inte sagt att TS inte skulle kunna tappa greppet om verkligheten fullständigt. Det kan hända om man har en tyngre diagnos, som tex under manier om du är bipolär eller har schizofreni. Många som har DP/DR är bipolära eller har emotionell personlighetsstörning.

Men psykos har i vilket fall som helst inte med DP/DR att göra.

Däremot har det visats att antipsykotiska mediciner kan hjälpa mot DP/DR. Men det är för att dessa, i små doser också är ångestlindrande. Ångest är grunden till DP/DR.

Det är klart att det är svårt att sätta både den ena eller andra diagnosen på nätet. Och jag tänker som du säger på slutet, att antipsykotiska i små mängder kan hjälpa mot ångest. Men samtidigt, om man inte har medicinerat alls innan, så kan det ju räcka med anti-depressiva. Bara man får hjälp.
Jag reagerar på att ts hela tiden återkommer och fortsätter att vara på högvarv Det verkar skitjobbigt. Man pallar inte att gå på högvarv non stop, till slut brister det totalt.
Då är det bättre att söka hjälp innan man kollapsar fullständigt. Och vad än hjälpen må vara. Den hjälpen verkar ts inte få.
Citera
2017-02-17, 18:30
  #112
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silberstein
CBD-olja är inte samma sak som cannabis, och inte psykoaktivt, så du missförstod nog vad som menades.

jo stämmer, jag missuppfattade. Tycker ändå det är dumt att experimentera nu.
Citera
2017-02-17, 22:43
  #113
Medlem
Secs avatar
Du har ingen jävla aning om vad ångest är. Trams är vad du håller på med. Ge dig själv en örfil och skärp dig. Usch.... Mår illa av såna som du som får "panikångest" så fort minsta lilla inte går din väg.
Citera
2017-02-17, 23:10
  #114
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sec
Du har ingen jävla aning om vad ångest är. Trams är vad du håller på med. Ge dig själv en örfil och skärp dig. Usch.... Mår illa av såna som du som får "panikångest" så fort minsta lilla inte går din väg.

Inte koll på hela tråden, men riktig panikångest- kan få den mest "stöddige" att bli spak.
Sök hjälp så fort det går. - lycka till.
Citera
2017-02-18, 09:55
  #115
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sec
Du har ingen jävla aning om vad ångest är. Trams är vad du håller på med. Ge dig själv en örfil och skärp dig. Usch.... Mår illa av såna som du som får "panikångest" så fort minsta lilla inte går din väg.

Om du läser tråden, så framgår det ju att TS problematik inte enbart är ångest. Sedan att hålla på och jämföra mående hit och dit och läxa upp TS på det sättet, som du gör: Det hjälper inte. Men tyvärr resonerar nog många på det sättet - ''Ryck upp dig.'' Visst kan det framstå som att TS har relativt milda problem jämfört med många andra - det är möjligt att det är så -, men poängen är att han inte mår bra och vänder sig hit för hjälp. Inlägg av den sorten, som du postade, hjälper inte honom.
Citera
2017-02-22, 20:27
  #116
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SergioB16
Jag har helt tappat verklighetsuppfattningen och är rädd att jag kmr att fastna här för evigt!!

Gjorde slut med min flickvän i början på december efter att ha insätt att hon inte är 100% rätt för mig. Vi har aldrig bråkat och hon är världens finaste tjej. Jag ville inte lämna henne men jag kunde bara inte vara så självisk mot henne. Detta tog VÄLDIGT hårt på oss båda och jag ångrade mig och gjorde slut igen ungefär 4 gånger innan jag tillslut inte kunde ljuga för mig själv längre. Under dessa 2,5 månader har vi dessutom bott tsm under tiden hon skaffat ny lägenhet och vårt förhållande blev bara bättre för varje dag som gick (vilket också gjorde det svårare att säga hejdå). Har varit under konstant smärta under den här tiden och det har verkligen tärt på psyket. Väldigt djup hjärtesorg då hon är den enda personen jag har i mitt liv.

I går var det dock dags för henne att flytta och jag sögs in i nått tillstånd som nu har hållit i sig i över 24 timmar.

- jag har ingen verklighetsuppfattning alls och det känns som att jag inte kan greppa tag i någonting.
- allt känns främmande för mig
- min syn flackar
- det känns som att jag sitter fast i ett fängelse och har ingen aning om hur jag tar mig ut härifrån.

Har haft panikkänslor över detta hela dagen. Skrek även efter hjälp så desperat att jag tappade rösten.

Någon som har varit med om något liknande?

Min sorg var det värsta jag varit med om men måste ändå säga att det här är 100ggr värre.

Väldigt tacksam för svar!

Hur går det för dig, TS?
Citera
2018-10-18, 22:10
  #117
Medlem
Krisreaktion :
http://krisochtraumacentrum.se/kunsk...risreaktioner/
Citera
2018-10-19, 13:10
  #118
Medlem
Akut sorg...och påföljande ångest. Fixa lite benso för en vecka eller två och under tiden rebootar du dig själv och laddar om. Ta en resa till värmen, drick bärs, bada, sola, läs, träna lite...Byt miljö.

Jag vet vilken ångest separation kan framkalla. Min son gick bort i Mars, bara 18 år gammal. Helt oväntat in en olyckshändelse.

Det du upplever är ett resultat av just separation och ångest är en del av det. Alla människor har olika höga trösklar och för vissa kan en närståendes frånfälle orsaka svår ångest och svår depression, för andra kan separationen från sin partner göra det. Hon är iaf inte död, hon finns och ni kan ändå ha kontakt. Tänk så. Jag skulle ändå råda dig att kapsla in det värsta med lite benzo, men nrä det väl börjar verka gör något vettigt av tiden benso köper dig. Tiden läker inga sår. Det du GÖR under den tiden gör det.
__________________
Senast redigerad av Pawel1966 2018-10-19 kl. 13:15.
Citera
2018-10-21, 10:50
  #119
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shazzles
Jag tror det är något helt annat i grunden som utlösts, kanske helt utan koppling till det du tror att det är.

Detta.
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback