Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-07-09, 12:31
  #49
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Dels framstod det som uppenbart att du fiskade efter Bullerbyn år noll. Dels så kräver det en omdefiniering av vad "obefintlig" är. Dels så blandar man gärna ihop invandring med flyktingar (och har i sin tur undergrupperna "politiska" resp "ekonomiska" flyktingar). Och slutligen så lägger jag huvudansvaret på polisen. Man kan helt inte enkelt både anse att de är lallare och att felet är någon annans.

Jag har själv i andra trådar postat diagram som visar att brottsligheten i Sverige var enorm på medeltiden jämfört med idag, i en diskussion där man påstod att hårda straff minskar brottsligheten. Våldsbrottsligheten i Sverige, och all annan brottslighet också, var som lägst mellan världskrigen, eller åtminsone hade man då minst personer per capita fällda för våldsbrott. Exakt varför vet jag inte. Den har ökat märkbart sedan 1990-talet men är fortfarande obetydlig jämfört med medeltiden. Sexualbrott, rån och stölder har däremot ökat mycket mer, även om man tar med i beräkningen att definitionen av sexualbrott var mycket snävare förr.

Om man inte gav PUT till folk så frikostigt som sker, och om man såg till att utvisa människor som döms för alla grövre brott eller inte ge PUT till människor som är dömda för grövre brott i de länder som de kommer ifrån, så skulle man rimligtvis få färre brott begångna. Sedan prioriterar ju snuten offerlösa brott som fortkörning och ringa narkotikabrott eller undviker i möjligaste mån att alls bekämpa brott. Snutar verkar mest intresserade av statusen som yrket ger dem och måttligt intresserade av att utföra några faktiska arbetsuppgifter.
__________________
Senast redigerad av Frawjon 2017-07-09 kl. 12:36.
Citera
2017-07-09, 13:03
  #50
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Jag har själv i andra trådar postat diagram som visar att brottsligheten i Sverige var enorm på medeltiden jämfört med idag, i en diskussion där man påstod att hårda straff minskar brottsligheten. Våldsbrottsligheten i Sverige, och all annan brottslighet också, var som lägst mellan världskrigen, eller åtminsone hade man då minst personer per capita fällda för våldsbrott. Exakt varför vet jag inte. Den har ökat märkbart sedan 1990-talet men är fortfarande obetydlig jämfört med medeltiden. Sexualbrott, rån och stölder har däremot ökat mycket mer, även om man tar med i beräkningen att definitionen av sexualbrott var mycket snävare förr.

Om man inte gav PUT till folk så frikostigt som sker, och om man såg till att utvisa människor som döms för alla grövre brott eller inte ge PUT till människor som är dömda för grövre brott i de länder som de kommer ifrån, så skulle man rimligtvis få färre brott begångna. Sedan prioriterar ju snuten offerlösa brott som fortkörning och ringa narkotikabrott eller undviker i möjligaste mån att alls bekämpa brott. Snutar verkar mest intresserade av statusen som yrket ger dem och måttligt intresserade av att utföra några faktiska arbetsuppgifter.
Ja, det stämmer. Förutom att fortkörning inte alls är ett offerlöst brott. Passa dig bara för Bullerbyn år noll.

Sedan så har toleransen för våld ändrats. På 70-talet dog pundare och barn som flugor. Och för inte så länge sedan kunde barn komma till skolan slagna blodig utan att hörnstolparna till lärare brydde sig.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback