Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-13, 14:05
  #1
Medlem
Har ett problem.

När jag köpte datorn kom den med win 8. Valde när win 10 kördes ut att uppgradera. Så långt allt väl.

Har inte tänkt så mycket mer på detta än när jag noterade att det var väldigt lite utrymme kvar på disken. Ser då att jag har 3 program-kataloger. 2 är ju normalt, en program och en program (x86)

Problemet är att jag har 2 program-kataloger, var av ena har genvägssymbolen på icon. Kollar man länkningen är den ena länkad c:/program och den andra c:/program files. Alla länkar i registret pekar mot c:/program files. Hade det vara vart en genväg skulle jag inte bry mig, men nu är den ena katalogen en spegel av den andra dvs ändrar jag i ena sker ändringen i andra katalogen också. Kör jag program för att finna dubbletter finner dessa program dubbla filer av allt i katalogerna. Således är det x antal gig som jag inte kan ta bort. Är det någon annan som råkat ut för samma sak. Känns som enda lösningen är att blåsa datorn, vilket jag inte vill.

Kör svensk version av win 10. vill minnas att jag hade svensk win 8 också.
Citera
2017-02-13, 16:24
  #2
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frohike1ddd
Har ett problem.

När jag köpte datorn kom den med win 8. Valde när win 10 kördes ut att uppgradera. Så långt allt väl.

Har inte tänkt så mycket mer på detta än när jag noterade att det var väldigt lite utrymme kvar på disken. Ser då att jag har 3 program-kataloger. 2 är ju normalt, en program och en program (x86)

Problemet är att jag har 2 program-kataloger, var av ena har genvägssymbolen på icon. Kollar man länkningen är den ena länkad c:/program och den andra c:/program files. Alla länkar i registret pekar mot c:/program files. Hade det vara vart en genväg skulle jag inte bry mig, men nu är den ena katalogen en spegel av den andra dvs ändrar jag i ena sker ändringen i andra katalogen också. Kör jag program för att finna dubbletter finner dessa program dubbla filer av allt i katalogerna. Således är det x antal gig som jag inte kan ta bort. Är det någon annan som råkat ut för samma sak. Känns som enda lösningen är att blåsa datorn, vilket jag inte vill.

Kör svensk version av win 10. vill minnas att jag hade svensk win 8 också.

Låter underligt då en uppgradering brukar skapa fler foldrar, t.e.x - OLD. Rensa dem så här - http://www.howtogeek.com/264534/how-...of-windows-10/

Om det är en diskrensning du vill utföra så kör valda delar ur Windows EXTENDED disc cleanup. Den frigör mer än den vanliga. Ccleaner kan hitta och ta bort dubbletter.
Citera
2017-02-13, 17:51
  #3
Medlem
Konstigt är det. Allt gammalt är bortrensat sedan tidigare via windows egna diskrensare + ccleaner.
ccleaner hittar inte filerna. Kör jag med dupeguru hittar jag dubbletter, men jag kan inte ta bort något för då klagas det på att filerna används. Det är ett moment 22. Döper jag om en fil i den map som är c:/program files döps samma fil om i katalogen c:/program. Kolla jag storleken på ena katalogen är den X Gb. Kollar jag hur många gig som ligger i båda katalogerna är de X Gb ggr 2.
Citera
2017-02-17, 11:25
  #4
Medlem
Harrison-Bengtssons avatar
Program Files och Program är så vitt jag vet samma mapp. Program Files är orginalbenämningen men maskas av ett svenskt språkpaket och får namnet Program. Dåliga installationspaket med hårdkodad sökväg kan också skapa en Program mapp.

Låter mer som det är en Windows återställningsbackup som tar utrymme
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback