Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-17, 00:17
  #697
Medlem
Kungkrans avatar
Hur funkar det med proxy?
Om dem nu blockerar dessa siter, kan du besöka dem via proxy då?
Citera
2017-02-17, 04:44
  #698
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungkran
Hur funkar det med proxy?
Om dem nu blockerar dessa siter, kan du besöka dem via proxy då?
Byt DNS i din router till exempelvis google, så är det löst. 8.8.8.8 och 8.8.4.4
Citera
2017-02-17, 09:53
  #699
Medlem
Står i valet mellan comhem& BBB.
Hade ni fortf valt BBB som läget är just nu?
Citera
2017-02-17, 10:05
  #700
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ijvan
Står i valet mellan comhem& BBB.
Hade ni fortf valt BBB som läget är just nu?
På den punkten spelar det ingen större roll.
Vem säger att Comhem INTE kommer bli ålagda att göra samma sak?

Det som betyder någonting i detta fallet är att du kan byta DNS, vilket ALLA kan hemma hos sig oavsett val av ISP.

EDIT:

Det skulle väl vara om du valde Bahnhof. Då kanske dom ger dig en guide hur man byter DNS för att komma åt Piratebay.
Typ, något i stilen med...

"Vi är bundna av lagen att blockera piratebay i våran DNS men inte deras ip adresser. Såhär gör du för att kringgå våran DNS och därav blockeringen!"

För det är inte olagligt att upplysa folk om hur man ställer in sin dator.
__________________
Senast redigerad av Cadde 2017-02-17 kl. 10:08.
Citera
2017-02-17, 10:40
  #701
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cadde
På den punkten spelar det ingen större roll.
Vem säger att Comhem INTE kommer bli ålagda att göra samma sak?

Det som betyder någonting i detta fallet är att du kan byta DNS, vilket ALLA kan hemma hos sig oavsett val av ISP.

EDIT:

Det skulle väl vara om du valde Bahnhof. Då kanske dom ger dig en guide hur man byter DNS för att komma åt Piratebay.
Typ, något i stilen med...

"Vi är bundna av lagen att blockera piratebay i våran DNS men inte deras ip adresser. Såhär gör du för att kringgå våran DNS och därav blockeringen!"

För det är inte olagligt att upplysa folk om hur man ställer in sin dator.

För mig som vanlig användare finns det ett motstånd mot att mickla med grejer som jag inte begriper fullt ut.
Rutter och allt sånt där sköts ju automatiskt av datorn liksom, vill helst inte krångla med konfigurationen av den, då kanske jag ställer till det för mig själv.

Finns det nåt enklare och mildare sätt att lösa det? Typ en add-on till browsern eller så?
Citera
2017-02-17, 10:42
  #702
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Syftet med siten verkar i högsta grad ha varit ideologiskt. Du får gärna återkomma om du hittar en trovärdig källa på motsatsen. Att driva siten var knappast gratis och tar du sedan hänsyn till hur mycket pengar dom förlorade på att inte förvärvsarbeta under tiden så var det knappast någon vinstaffär alls.

Det var ju flera personer som drev TBP, alla behöver ju inte tänka kollektivt bara för man har samma ideologiska värderingar? Att man tjänade bra pengar på annonsering var ju ett faktum, även om det var en bisak.

Nog arbetade man samtidigt, träffade en av de inblandade på ett kontor för länge sedan. Sedan hade man ju en finansiär också, om du kommer ihåg det? Man fick gratis bandbredd, gratis hosting och säkert lite pengar till att köpa servrar mm. Det gick ingen större nöd på de där grabbarna.
Citera
2017-02-17, 11:28
  #703
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen45
För mig som vanlig användare finns det ett motstånd mot att mickla med grejer som jag inte begriper fullt ut.
Rutter och allt sånt där sköts ju automatiskt av datorn liksom, vill helst inte krångla med konfigurationen av den, då kanske jag ställer till det för mig själv.

Finns det nåt enklare och mildare sätt att lösa det? Typ en add-on till browsern eller så?

Så att addonen kan knasa till det för dig istället där du inte har direkt kontroll över hur den knasar till det?
Jovisst finns det sådant också men inget jag någonsin behövt använda, vela använda eller tänkt använda. Så kan inte rekommendera något.

Men visst. Vill du installera SKIT som FÖRSTÖR för dig så är det ju helt upp till dig.

Eller, så skriver du ut hur man gör för att ändra. Att byta tillbaka är LÄTTARE än att ställa in.

EDIT: Det är fan lättare än att logga in på Flashback...
Citera
2017-02-17, 15:35
  #704
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Det här borde egentligen gå väl upp i EU-rätten som en begränsning av människors privatliv ?

Tänker på att det förekommer i flera länder dessutom redan och det är väldigt underligt att ingen har tänkt på detta.
Citera
2017-02-17, 16:14
  #705
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungkran
Hur funkar det med proxy?
Om dem nu blockerar dessa siter, kan du besöka dem via proxy då?

Ja, blockeringsbeslutet gäller dessutom bara de sajter och proxies som listas i bilagorna som mestadels är från 2015. Nya proxies omfattas inte av beslutet, likaså inte om piratebay skaffar en ny domän och ny ip-adress.
Citera
2017-02-17, 16:44
  #706
Avstängd
Detta kommer ju inte att påverka någonting alls. Ändras domänen så är det ju ändå åtkomligt.

Men när kommer detta att införas? Jag kommer fortfarande åt skiten från bredbandsbolaget.
Citera
2017-02-17, 17:23
  #707
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Det här borde egentligen gå väl upp i EU-rätten som en begränsning av människors privatliv ?

Tänker på att det förekommer i flera länder dessutom redan och det är väldigt underligt att ingen har tänkt på detta.
https://torrentfreak.com/blocking-th...cludes-170208/
Citera
2017-02-17, 18:13
  #708
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ijvan
Står i valet mellan comhem& BBB.
Hade ni fortf valt BBB som läget är just nu?

Du tror väl inte på fullaste allvar att det bara är BBB som kommer att drabbas? Självklart kommer övriga ISPer också att få samma föreläggande om blockering.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback