Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-22, 13:39
  #49
Medlem
SweCanns avatar
Ett tips är att gå ut på Twitter, skapa ett konto börja ifrågasätta politikerna direkt till dem, vi kan sitta och diskutera med varandra i evighet om vad vi skulle vilja göra, dags att börja göra något!

Ett exempel: https://twitter.com/mikandersson/sta...67648392986628
Citera
2017-07-12, 17:17
  #50
Medlem
Avkriminalisera Cannabis på facebook försöker organisera folk. Ca 30000 medlemmar i dagsläget.

Varför inte söka kontakt med dom?
Citera
2017-07-14, 21:00
  #51
Avstängd
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 530
Avkriminalisera Cannabis på facebook försöker organisera folk. Ca 30000 medlemmar i dagsläget.

Varför inte söka kontakt med dom?

Kanske för att det är så förbannat muppigt namn ?

Vadå Avkriminalisera Cannabis ?

Avkriminalisering är inte mycket mer än en dålig kompromiss där kriminella organisationer gör en grov förtjänst på en svart marknad samtidigt som det sannolikt blir stört omöjligt för vanligt folk att slå sig in på denna svarta marknad utan att ha dessa kriminella organisationer i ryggen. Tror ni att gängen skulle acceptera att Kalle Kaviar öppnar en coffeshop utan att de får sin del av kakan ?

Avkriminalisering är en gammaldags kompromiss för att blidka FN eftersom det på pappret är olagligt medan vanligt folk slipper trakasseras av myndigheter som tittar åt andra hållet. Det är omodernt och inget jag ens skulle överväga att engagera mig i.

Allt bruk ska avkriminaliseras av samma orsaker eftersom de sociala konsekvenserna av att bruket är kriminaliserat är liknande oavsett substans. Det är alltså fullkomligt meningslöst att plocka ut Cannabis specifikt även om tanken är att åstadkomma ett steg gör steg exempel.
Sådana exempel finns det redan från andra länder.

Cannabis bör legaliseras och att sikta på något lägre är bara att slå upp en öppen dörr för förbudsivrarna, det skickar ut budskapet att kanske ett förbud inte är så dumt bara jag får röka min jolle ifred.

De stora fördelarna för samhället uteblir jämfört med en legalisering och reglerad marknad och därför försvinner även incitamentet att bry sig för de som struntar blankt i hasch men vill föra över resurser från kriminella gäng till skola,vård och omsorg .
Citera
2017-08-24, 10:05
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Kanske för att det är så förbannat muppigt namn ?

Vadå Avkriminalisera Cannabis ?

Avkriminalisering är inte mycket mer än en dålig kompromiss där kriminella organisationer gör en grov förtjänst på en svart marknad samtidigt som det sannolikt blir stört omöjligt för vanligt folk att slå sig in på denna svarta marknad utan att ha dessa kriminella organisationer i ryggen. Tror ni att gängen skulle acceptera att Kalle Kaviar öppnar en coffeshop utan att de får sin del av kakan ?

Avkriminalisering är en gammaldags kompromiss för att blidka FN eftersom det på pappret är olagligt medan vanligt folk slipper trakasseras av myndigheter som tittar åt andra hållet. Det är omodernt och inget jag ens skulle överväga att engagera mig i.

Allt bruk ska avkriminaliseras av samma orsaker eftersom de sociala konsekvenserna av att bruket är kriminaliserat är liknande oavsett substans. Det är alltså fullkomligt meningslöst att plocka ut Cannabis specifikt även om tanken är att åstadkomma ett steg gör steg exempel.
Sådana exempel finns det redan från andra länder.

Cannabis bör legaliseras och att sikta på något lägre är bara att slå upp en öppen dörr för förbudsivrarna, det skickar ut budskapet att kanske ett förbud inte är så dumt bara jag får röka min jolle ifred.

De stora fördelarna för samhället uteblir jämfört med en legalisering och reglerad marknad och därför försvinner även incitamentet att bry sig för de som struntar blankt i hasch men vill föra över resurser från kriminella gäng till skola,vård och omsorg .


Du verkar inte ha varit inne och läst där på senaste tiden. Men AKC är för en legalisering, men i etapper. Slutmålet är en legalisering av cannabis, och de flesta i gruppen tycker att alla droger ska legaliseras fullt ut.
Citera
2017-08-29, 14:12
  #53
Avstängd
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 530
Du verkar inte ha varit inne och läst där på senaste tiden. Men AKC är för en legalisering, men i etapper. Slutmålet är en legalisering av cannabis, och de flesta i gruppen tycker att alla droger ska legaliseras fullt ut.

Nej jag har inte läst. Jag bryr mig inte om avkriminalisering. Avkriminalisering är dåligt och legalisering är det enda vettiga och om avkriminalisering är ett realistiskt mellansteg kan kristdemokraterna stå för den linjen.

Avkriminalisering av cannabis är löjligt påstående. Det är som att säga avkriminalisera tallkottar. Hampa ska vara lagligt precis som Lin och Havre. Det är en gammal kulturväxt och ska inte vara olaglig, inte ens på pappret i en övergångsfas.
__________________
Senast redigerad av Eurypterida 2017-08-29 kl. 14:19.
Citera
2017-08-29, 17:38
  #54
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweCann
Ett tips är att gå ut på Twitter, skapa ett konto börja ifrågasätta politikerna direkt till dem, vi kan sitta och diskutera med varandra i evighet om vad vi skulle vilja göra, dags att börja göra något!

Ett exempel: https://twitter.com/mikandersson/sta...67648392986628
Intressant att i den källan han gav, så ljuger man om att det aldrig utförts någon studie hur rökande mammors barns hjärnutveckling.
Sen vet vi att det bara finns en enda studie om säkerställt att mamman inte röker tobak(mig veterligen då).
Vet när Danmark hade en sådan här studie och en bred sådan.
Där såg man mycket skador på barn som hade mammor som rökande cannabis.
Men när man justerade för tobak och alkohol, så såg man inga skador längre eller väldigt få.
lite osäker då det var länge sedan jag dök ned i detta med gravida och cannabis.
Citera
2017-08-30, 22:34
  #55
Medlem
zamlags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Intressant att i den källan han gav, så ljuger man om att det aldrig utförts någon studie hur rökande mammors barns hjärnutveckling.
Sen vet vi att det bara finns en enda studie om säkerställt att mamman inte röker tobak(mig veterligen då).
Vet när Danmark hade en sådan här studie och en bred sådan.
Där såg man mycket skador på barn som hade mammor som rökande cannabis.
Men när man justerade för tobak och alkohol, så såg man inga skador längre eller väldigt få.

lite osäker då det var länge sedan jag dök ned i detta med gravida och cannabis.

Du menar att man inte såg några skador (eller iallafall mindre) på gravida som endast rökte cannabis?
Intressant, man kan ju tänka om det är samma resultat eller ännu bättre om man inte röker det utan intar det i form av t.ex. brownies... Nån som vet något angående detta?
Citera
2017-08-31, 00:54
  #56
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zamlag
Du menar att man inte såg några skador (eller iallafall mindre) på gravida som endast rökte cannabis?
Intressant, man kan ju tänka om det är samma resultat eller ännu bättre om man inte röker det utan intar det i form av t.ex. brownies... Nån som vet något angående detta?
De skador som var rätt framträdande, försvann när man justerade för tobak till inte se samma skillnad längre.

Den studien som är gjord, är gjord under tanken THC, och inte intagningssättet.
Och det är väl sunt, då fostret kommer ändå inte märka någon skillnad om det ok via magen eller lungor.
Möjligtvis mamman.
Citera
2017-09-04, 03:56
  #57
Medlem
Phobiazis avatar
Att cannabis har varit illegalt kommer säkert ses som något konstigt i framtiden.
Ungefär som när man själv läser om usas försök att förbjuda alkoholen!
De rasistiska skälen usa la fram för att göra det olagligt kommer nog anses som en skamfläck i historien!
Och nu när jag tänker efter, att usa är ett återkommande ämne när det kommer till droger och att världen blint följt efter, det är något jag är förvånad över redan idag så framöver kan jag tänka mig att folk kommer tycka att vi var idioter och förhoppningsvis kommer de sluta benämna oss som en demokrati eller att mänsklig rättigheter är något som existerar utöver teorin

Att vi gett regeringen rätten till detta, har vi inte lite finstilt bestämt att de kan förbjuda exempelvis godis då också? För vi är ju uttryckligen ok med att de bestämmer över vad vi stoppar i våran kropp och vi får inte bestämma om vi vill leva eller om vi vill dö, borde inte sånt vara en grundsten i ett demokratiskt samhälle?

Och att de kända medicinska egenskaperna kan ignoreras bara pga av att cb benämns som "knark" och därmed är demoniserat samt kontroversiellt går så långt ifrån logik det går att komma...
Citera
2017-09-04, 09:03
  #58
Medlem
Fardys avatar
Fick hem en broschyr av kommunen förra veckan, riktad mot vårdnadshavare för min brorsa som nyss börjat gymnasiet. Han är 16. I broschyren stod det om hur skadligt cannabis är och hur det förstör skolgångar och är en inkörsport till tyngre grejor som heroin och amfetamin. Broschyren fortsatte sen om hur man ser på någon ifall de tagit cannabis, etc. Tror det stod något om "vanliga gömställen" för sin stash men kan vara fel, kommer inte ihåg.

Visst, det är inte så jävla smart att bli storpundare när man går i gymnasiet. Du riskerar en del, och du är fortfarande inte vuxen men allt detta var alltså hugget i sten, enligt kommunen. Samma sak på brorsan skola. Det är mot skolans trivselregler att komma med hatsymboler. Detta är förståeligt, såklart - det är inte så passande att komma till skolan med ett hakkors på tröjan. Grejen är att dom har skickat hem folk från skolat för att dom har haft ett cannabisblad eller något annat liknande märke på sina kläder. Det behöver inte ens stå något, själva symbolen är inte accepterad. Detta är en kommunal skola.

Att stå för legalisering av cannabis, att vara cannabisaktivist - det är så jävla tabu vid det här laget att du blir utkörd av skolan ifall du ger någon form av budskap om det. Vet inte om det bara är min kommun som är så vinklade och trångsynta när det kommer till detta men som ni säkert ser blir jag riktigt triggered när man får hem sånt här.

Nämnde jag att dom gör slumpmässiga drogkollar vissa år på skolan, och du riskerar att bli avstängd med minsta lilla cannabis i blodet?
Citera
2017-09-05, 18:52
  #59
Medlem
Påtal om AKC på Facebook så håller dom på att organisera Nordic Cannabis Conference, 23 September i Malmö.

Kommer vara paneldiskussion, debatt, utställare, seminarier och utställare. Även politiskt aktiva från Piratpartiet, Vänsterpartiet och Liberalernas ungdomsförbund. Har läst om artister som ska uppträda med.


https://www.facebook.com/events/115150272474114/

https://www.indiegogo.com/projects/n...ce-education#/



SWISH +46 725 533 377​
Man fick väl även perks beroende på vad en donerar
__________________
Senast redigerad av 530 2017-09-05 kl. 18:58.
Citera
2017-09-06, 04:05
  #60
Avstängd
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fardy
Fick hem en broschyr av kommunen förra veckan, riktad mot vårdnadshavare för min brorsa som nyss börjat gymnasiet. Han är 16. I broschyren stod det om hur skadligt cannabis är och hur det förstör skolgångar och är en inkörsport till tyngre grejor som heroin och amfetamin. Broschyren fortsatte sen om hur man ser på någon ifall de tagit cannabis, etc. Tror det stod något om "vanliga gömställen" för sin stash men kan vara fel, kommer inte ihåg.

Visst, det är inte så jävla smart att bli storpundare när man går i gymnasiet. Du riskerar en del, och du är fortfarande inte vuxen men allt detta var alltså hugget i sten, enligt kommunen. Samma sak på brorsan skola. Det är mot skolans trivselregler att komma med hatsymboler. Detta är förståeligt, såklart - det är inte så passande att komma till skolan med ett hakkors på tröjan. Grejen är att dom har skickat hem folk från skolat för att dom har haft ett cannabisblad eller något annat liknande märke på sina kläder. Det behöver inte ens stå något, själva symbolen är inte accepterad. Detta är en kommunal skola.

Att stå för legalisering av cannabis, att vara cannabisaktivist - det är så jävla tabu vid det här laget att du blir utkörd av skolan ifall du ger någon form av budskap om det. Vet inte om det bara är min kommun som är så vinklade och trångsynta när det kommer till detta men som ni säkert ser blir jag riktigt triggered när man får hem sånt här.

Nämnde jag att dom gör slumpmässiga drogkollar vissa år på skolan, och du riskerar att bli avstängd med minsta lilla cannabis i blodet?


Detta förvånar inte men det är sjukt att skolan tillåts vara plattform för politisk indoktrinering och att kommunalpolitik sprids i denna form.

Rent juridiskt har elever precis som alla andra medborgare rätt att tacka nej till samtliga drogtest förutom blodprov som endast polis får ta med tvång så tacka nej utan att ge en förklaring till varför, hänvisa till åsiktsfriheten som innebär att du inte behöver redogöra för dina åsikter. Fortsätter de eller bestraffar på något sätt, polisanmäl skolan för olaglig åsiktsregistering.

Detsamma gäller självklart bilder på hampablad. Anmäl skolan om de hindrar er skolgång för åsikter som är inte är olagliga att uttrycka . Anmäl de dessutom för hets mot folkgrupp och hävda att hampafrö har hittats i vikingagravar och att ni har rätt till att ha er tro ifred och er rätt att slippa redovisa åsikter för myndigheter.

Självklart bör era föräldrar ställa upp på er sida om skolan hindrar er skolgång och stämplar er som missbrukare för att ni har hampablad eller kläder gjorda av hampa.

Kortfattat , tacka nej, skaffa juridisk rådgivning eller be de dra åt helvete om ni inte har missbruksproblem ni behöver deras hjälp mot vilket är osannolikt att de kommer hjälpa er med oavsett.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback