Flashback bygger pepparkakshus!
2017-02-13, 22:44
Medlem
Zilvios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Fyrhjuling? Billig båt? Ge mig tips snälla

Ja varför inte köpa en fyrhjuling och en billig båt om du ändå ska göra av med pengarna, annars får du ju rätt mycket lösviktsgodis ...

Annars kan du ju välja den smartare vägen att fortsätta spara istället om du nu har blivit så duktigt på det och därmed skaffa dig ett fint handlingsutrymme för framtiden.

Dom flesta som är ovana att ha pengar och vinner en stor summa lyckas ju relativt snabbt göra av med dem men men om man själv lyckats spara ihop dem borde man väl kunna motstå frestelserna. Fast givet den mängd betalningsanmärkningar du dragit på dig så skulle jag inte våga satsa på att du tillhör dem som kan hantera pengar på ett vettigt sätt men lycka till
Citera
2017-02-13, 23:46
Medlem
Alltså det här är kanske omoraliskt men vet att om du köper fyrhjuling, båt, bil eller kapitalvara så kommer fogden att ta ifrån dig det fortare än kvickt. Isf kan du skriva grejen på någon annnan som är skuldfri och som du litar på.
Citera
2017-02-14, 00:49
Medlem
Skaffa ett mobilt hem/minihouse eller annat alternativt boende.
Det börjar bli populärt nu, och du kan leva lite off the grid på det sättet.
Är du dessutom duktig på poker så kanske du kan bygga upp någon smart livstil med det här kapitalet.
Senast redigerad av algen84 2017-02-14 kl. 00:52.
Citera
2017-02-14, 01:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gymnasist
Alltså det här är kanske omoraliskt men vet att om du köper fyrhjuling, båt, bil eller kapitalvara så kommer fogden att ta ifrån dig det fortare än kvickt. Isf kan du skriva grejen på någon annnan som är skuldfri och som du litar på.
nej du har fel, då ts säger att skulderna är betalda.
Citera
2017-02-14, 07:20
Medlem
Citat:
Ja som rubriken lyder. Jag har ganska exakt 200.000 som jag sparat ihop sen i maj 2016. Jag har haft skulder på kronofogden så jag har cirka 45 betalningsanmärkningar som jag kommer ha 34 månader till.

Så jag kan inte ta lån eller skaffa bostad osv. Jag känner inte för att spara i 3 år. Utan vill göra något men vad?

Blir svårt att resa då jag är ensamstående. Bil har jag, inget märktvärdig dock v70 -09 men den funkar bra.

Öppna konto och sätt en (stor) del av pengarna till barnet för framtiden. Körkort, bostad osv.
Fattar inte varför du ska köpa bara för att du har pengar. Inte förvånad iofs med 45 anmärkningar.
Citera
2017-02-14, 09:32
Bannlyst
spara dom snälla
Citera
2017-02-15, 09:17
Bannlyst
Mitt barn har redan pengar. Rätt mycket.

Men spara till vad? Inte ens säkert att jag lever om 3 år. Ska jag ha sparat pengarna i onödan då. Vill ju inte använda pengarna när jag är 67 år heller.
Citera
2017-02-15, 09:36
Bannlyst
Citat:

Men spara till vad? Inte ens säkert att jag lever om 3 år. Ska jag ha sparat pengarna i onödan då. Vill ju inte använda pengarna när jag är 67 år heller.
Kan du inte kolla utlandet, du kan väl köpa en lgh i någon annans namn? Du har ju insatspengarna.
Citera
2017-02-15, 12:00
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ja som rubriken lyder. Jag har ganska exakt 200.000 som jag sparat ihop sen i maj 2016. Jag har haft skulder på kronofogden så jag har cirka 45 betalningsanmärkningar som jag kommer ha 34 månader till.

Så jag kan inte ta lån eller skaffa bostad osv. Jag känner inte för att spara i 3 år. Utan vill göra något men vad?

Blir svårt att resa då jag är ensamstående. Bil har jag, inget märktvärdig dock v70 -09 men den funkar bra.

Bra jobbat! Tänk om man själv kunde lyckas så
Vad du kan göra med pengarna är ju ganska mycket och allt beror ju på vad du har för intressen och vad du tycker att dom är värda att brännas på.
Läste att du spelat poker och antar att du kommer att fortsätta för att dra in mer (eller?).
Jag hade nog sparat (investerat) hälften och använd resten till någon "belöning" för det goda arbetet med att dra in pengarna. Sen hade ja fortsatt att försöka dra in lika mycket igen och åter igen kanske gjort samma sak nästa år (man vet ju inte hur livet ser ut då) .
Säg att du köper en fyrhjuling för 100.000 idag. Den är kul (om du har de intresset). Eller en båt om du kanske gillar att fiska osv.
Men bränn inte allt. Du har ju fått anmärkningar tidigare av en anledning så du bör förstå värdet av pengarna idag och hur viktigt de kan vara att ha lite extra. Bygg upp en bra ekonomi för framtiden. Livet blir lite enklare och roligare om man har pengar. Ganska skön känsla att veta att man har en del på kontot även om man inte måste ha dom till nåt speciellt för tillfället.
Bygg upp nåt under dom här månaderna som du sitter fast med anmärkningarna (kanske bra motivering till att få de bättre i framtiden) och sen har du en skön handpenning till nåt.
Bäst hade ju varit att investera allt men förstår att det kan kännas trist just nu.
Eller köp min hoj som ja ska ha 140.000 för hahaha
Du får väldigt gärna lära mig hur jag kan tjäna över 16.000kr per månad på poker så ska jag vara dig tacksam för väldigt lång tid

Hur som helst.
Det är svårt att säga vad någon annan ska göra med sina pengar (så mitt inlägg gav förmodligen ingenting). Hoppas du kommer på nåt som du kan få mycket användning och roligt med.
Lycka till!
Citera
2017-02-15, 13:28
Medlem
Citat:

Köp en resa eller en fyrhjuling om du tycker det är roligt men se till att ha kvar majoriteten av pengarna. Du kommer behöva dem framöver även om du inte ser till vad just nu.
Citera
2017-02-15, 13:30
Bannlyst
köp heliospectra för hela skiten, dom gör hps lampor till cannabisindustrin i hela världen, du kommer tacka mig om 2 år!
Citera
2017-02-15, 16:22
Bannlyst
Nej jag tänker inte bränna allt. Det kommer mörka tider ibland nör man behöver lite.

Och ni som frågar om poker ett tips, mitt bästa tips spela inte man förlorar alltid i längden. Även jag.

Annars spela för 5% av vad ni har. Är väl ett bra tips. Har ni 10.000 att spela för så sitt på ett bord med 500:- vinna tex i snitt 300/dag låter och känns inte alls mycket. Men nästa månad har du +9000 skattefritt om du spelar inom eu. Då har du 19000 att spela för. Och 5 % av det blir 1000:- att spela för (avrundar)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in