Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-12, 20:58
  #1
Medlem
hej kära flashback!,jag är i planerna på att köpa mig en segelbåt i sommar för långfärd, och nu undrar jag vad den mest lämpliga båten jag kan få för mellan 10000-30000kr?. mina enda krav är i princip en säker båt för 2 personer för långsegling. jag ska givetvis långfärdsutrusta båten till sommaren 2018. tar gärna emot tips på lämpliga båtar i priskalssen jag söker, kollat lite själv men är osäker
vill ha tips ifrån några kunniga . har kommit fram till dom här båtarna hittils och dom är,
albin vega 27,amigo 27,fingal 28,shipman 28,storfidra, är jag helt fel ute med båtarna?



Tack på förhand . mvh
Citera
2017-02-12, 21:11
  #2
Medlem
Dejads avatar
Inte Vega (nu kommer halva FB att säga att jag har fel), den är för dålig seglare, sikta på långköl och det kan vara värt att betala mer om vindroder följer med.

Jag skulle nog rekommendera att försöka budgetera för en båt i 30 fotsklassen istället, för den sista metern gör grymt mycket för allas trevnad ombord. Ska bli kul att se hur det går, lycka till!
Citera
2017-02-13, 10:49
  #3
Medlem
idiamindadas avatar
IF är långkölad, billig och robust. Seglar kanon dessutom. Partialriggen kanske är ett minus. Kolla på Havsfidra, håller för kärnvapenkrig, seglar inte så vidare värst.

Edit. Ligger en Storfidra till TS på Blocket för 30 papp. Dukat bord!
__________________
Senast redigerad av idiamindada 2017-02-13 kl. 10:51.
Citera
2017-02-14, 12:42
  #4
Medlem
Tror allegro båtarna brukar kosta mer än 30papp.. Men storfidran är ett skarpt val annars. Ska du bara segla längs sverige så kan du ju lika gärna köpa en fin IF och slippa jobba på båten i några månader.
Citera
2017-02-14, 18:40
  #5
Medlem
PerHanss avatar
Var ska du långsegla?
Medelhavet? Västindien? indiska oceanen? Patagonien?
Då det var en maxbudget på 30tkr hade jag siktat på IF om du ska hålla dig nära till land. Enda robusta båten i den prisklassen. Dock så blir det blött om man seglar på öppet vatten.

Ska du segla utomlands får du lägga på en 0a för att det ska bli något vettigt. OE32 är en klassiker i den prisklassen….

Lycka till

Ska du göra en riktig långsegling och ska köpa en ”seriebåt” så kan jag tipsa om Garcia exploration 52. Hade jag vart 50år gammal så hade jag köpt den och seglat jorden runt tillsvidare.
Dock snackar vi om andra pengar, men den som spar han har. Jimmy Cornell sålde sin 45a för ca5mkr för någon månad sedan om jag har hört sanningen...
__________________
Senast redigerad av PerHans 2017-02-14 kl. 18:45.
Citera
2017-02-14, 21:19
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iclypso
Tror allegro båtarna brukar kosta mer än 30papp.. Men storfidran är ett skarpt val annars. Ska du bara segla längs sverige så kan du ju lika gärna köpa en fin IF och slippa jobba på båten i några månader.


jag hade tänkt att bo på båten och segla över atlanten osv.
Citera
2017-02-14, 21:23
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerHans
Var ska du långsegla?
Medelhavet? Västindien? indiska oceanen? Patagonien?
Då det var en maxbudget på 30tkr hade jag siktat på IF om du ska hålla dig nära till land. Enda robusta båten i den prisklassen. Dock så blir det blött om man seglar på öppet vatten.

Ska du segla utomlands får du lägga på en 0a för att det ska bli något vettigt. OE32 är en klassiker i den prisklassen….

Lycka till

Ska du göra en riktig långsegling och ska köpa en ”seriebåt” så kan jag tipsa om Garcia exploration 52. Hade jag vart 50år gammal så hade jag köpt den och seglat jorden runt tillsvidare.
Dock snackar vi om andra pengar, men den som spar han har. Jimmy Cornell sålde sin 45a för ca5mkr för någon månad sedan om jag har hört sanningen...

jag hade tänkt bo på båten och segla till spanien och sedan över atlanten sedan efter det blir det som det blir det är det enda jag har planerat.
jag kan bara lägga 30-40 tusen på båt köpet , sedan tänkte jag utrusta den för 50-60 tusen.

vill bara komma iväg och inte bara inte drömma och låta det rinna ut i sanden.
ps. blir nog en albin vega
Citera
2017-02-14, 21:24
  #8
Medlem
Förste skandinav som ensamseglade jorden runt seglade Vega. Men det 40 år sen och däcket lossnade från skrovet.
Citera
2017-02-14, 21:44
  #9
Avstängd
Melange5738s avatar
Tycker det verkar ytterst snålt. Även om det är möjligt skulle jag inte snåla på utrustning för under 100k SEK, antagligen det dubbla om jag skulle ge mig ut på Stilla Havet. Vet inte alls om jag håller med om långköl, skulle säga delat lateral eller fenköl men definitivt inte masthead-rigg. Sittbrunnen ska vara självlänsande och ingången ska vara rakt nedåt (vertikal trappa), inte någon bekäm inomskärgårdsgrej.

Båtmässigt skulle jag hellre ha en plåtbåt än en plastbåt för världshaven är fulla med skrot som ligger och flyter. Det räcker med att du krockar med en val eller något så sjunker vegan.
Citera
2017-02-15, 11:59
  #10
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Tycker det verkar ytterst snålt. Även om det är möjligt skulle jag inte snåla på utrustning för under 100k SEK, antagligen det dubbla om jag skulle ge mig ut på Stilla Havet. Vet inte alls om jag håller med om långköl, skulle säga delat lateral eller fenköl men definitivt inte masthead-rigg. Sittbrunnen ska vara självlänsande och ingången ska vara rakt nedåt (vertikal trappa), inte någon bekäm inomskärgårdsgrej.

Båtmässigt skulle jag hellre ha en plåtbåt än en plastbåt för världshaven är fulla med skrot som ligger och flyter. Det räcker med att du krockar med en val eller något så sjunker vegan.

Plåtbåt. Stålskrov. Det där var det bästa tipset. Plast är skört när man dammar in i hörnet på en fraktcontainer. En jävla smäll så man tappar kaffemuggen eller en sjunken båt mitt i ingenstans är värt den eventuella extra pengen.
Citera
2017-02-15, 12:03
  #11
Medlem
Ja att krocka med en container.. Kolla filmen "All is lost" med R. Redford.http://www.imdb.com/title/tt2017038/?ref_=nv_sr_1
Citera
2017-02-15, 21:56
  #12
Medlem
PerHanss avatar
Läs på själv och skapa dig en egen uppfattning. Skit i vad folk säger, 95% har ändå ingen aning om vad de snackar om.

Grundkonceptet för trygga långfärdsbåtar är köl och roderkonstruktion och då spelar plast eller stål ingen roll. Roderskädda och långköl är bra saker på långfärdsbåtar. På garcia exploration har man löst riskerna med ufo genom att ha två roder utan skädda som är försvagade samt enkelt montage för nödroder. Man har även valt att gjuta in vikten i skrovets botten och har ett centerbord för att kunna plocka höjd på kryssen. Propellern sitter väl skyddat. Det finns även vattentäta kollisionsskott. Aluminium skrov då detta är underhållsfritt och suger inte vatten...
Även om de är en dyr båt kan man få inspiration på hur en modern och säker båt ska se ut. En mer konservativ men modern båt är Amel. Här kan du också få inspiration på hur en båt för långfärd bör vara utformad. Varför säger jag detta? Jo ideskaparna till dessa två båtar/märken har/hade ett av de bättre CVn vad gäller långfärdsdegling och vet då hur båten ska vara anpassad till detta.

Läs boken dra dit pepparn växer för att komma igång på riktigt med dina planer. Den är anpassad till personer med en normal ekonomi.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback