Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-02-22, 11:46
  #37
Medlem
snelhestens avatar
Nej inte det minsta. Politiska övertygelser om något är snarare vad som förstör spelande med dessa vänsterlutade skribetenter som dissikerar sexism och rasism, klagar på spels machoprägling, grafiskt våld och fan vet allt.

Politiska övertygelser + spel = skit.
Citera
2017-02-23, 20:32
  #38
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhyena
Angående det här med att bara ignorera eventuella politiska budskap i spel (eller i kultur ö.h.t.) så var jag själv när jag var yngre i hög grad sådan att jag blundade för (eller möjligen var blind för) nästan allt vad politiska budskap heter. Jag såg i princip aldrig karaktärer i ett spel, en film eller en bok som annat än individer, inte representanter för något utöver sig själva. Men efterhand som jag läste allt mer om personerna bakom så tvingades jag inse att många av dessa hade en tydlig politisk agenda. En politisk agenda som väldigt sällan överensstämde med min. Och ja, även om kulturens påverkansmöjligheter ofta överdrivs av såväl tillskyndare som kritiker så är det klart att den åtminstone i någon mån påverkar. När t.ex. kulturen likt dagens är full av glorifierade mångkulturvurmare och feminister samtidigt som alla högerkantskaraktärer skildras som personifikationer av den rena ondskan, alternativt den rena dumheten, är det ju rimligt att anta att ungdomars världsbild färgas av detta.

Men har man ett roligare liv ifall man kan ignorera politiken inom kulturen? Absolut!!!
Jag är fantastiskt glad över att jag kan ignorera politiken i den kultur jag konsumerar, i alla fall under tiden. Efteråt kastar jag mig gärna in i det hela men när jag spelar så spelar jag.

Ja, ibland får man ju politiken skriven på näsan och det tenderar att störa mig. Men det är sällan jag spelar såna spel.
Citera
2017-03-04, 19:47
  #39
Medlem
Darwins avatar
Nja, alla spel innehåller ju faktiskt politiska ståndpunkter eller budskap, även om det inte alltid är så uttalat.

T.ex. så framför ju MegaMan spelen budskapet att diktatoriskt envälde är något dåligt, och att teknologiska framsteg och vetenskap är något bra (om elaka robotar vill ta över världen så är den bästa lösningen att genom vetenskap och teknik tillverka bättre och snällare robotar som kan spöa de elaka robotarna).

Det är ju snarare när det blir tal om plakatteater, då den politiska propagandan sätts främst, och hela syftet med konstverket blir att propagera för en viss politisk ståndpunkt, som man inte vill vara med. Fast jag kan inte riktigt komma på några spel som är sån plakatteater...
Citera
2017-06-18, 19:30
  #40
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darwin
Nja, alla spel innehåller ju faktiskt politiska ståndpunkter eller budskap, även om det inte alltid är så uttalat.

T.ex. så framför ju MegaMan spelen budskapet att diktatoriskt envälde är något dåligt, och att teknologiska framsteg och vetenskap är något bra (om elaka robotar vill ta över världen så är den bästa lösningen att genom vetenskap och teknik tillverka bättre och snällare robotar som kan spöa de elaka robotarna).

Det är ju snarare när det blir tal om plakatteater, då den politiska propagandan sätts främst, och hela syftet med konstverket blir att propagera för en viss politisk ståndpunkt, som man inte vill vara med. Fast jag kan inte riktigt komma på några spel som är sån plakatteater...


Nej, det är givetvis inte ofta propagandan blir huvudsaken, men så har vi också detta med politiska trender... Om man lätt kan bortse ifrån att en spelserie plötsligt blivit anpassad efter den politiska korrekthetens krav så är det ju en annan sak att förmå ignorera när fem eller tio plötsligt blir det.
Citera
2017-06-18, 19:39
  #41
Medlem
Pansarhyenas avatar
Här har vi förresten en intressant YouTube-video som tar upp ett aktuellt exempel på hur långt politiseringen av spelvärlden idag har gått:

https://www.youtube.com/watch?v=E7Ej3xzPLGc
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback