Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-12, 15:32
  #1
Medlem
Grisbrottarens avatar
Jag har börjat koppla upp min VPN-proxy via Danmark för att kunna se på dansk stats-TV. (De har bättre utbud på engelska filmer än svensk.) När jag kopplar upp via min VPN-leverantör, som är Ivacy, får jag ip-nummer som ligger inom tre helt olika områden, och de börjar med antingen 79.xxx, 104.xxx eller 172.xxx.

När jag får ip som börjar med 79, fungerar det alldeles utmärkt att streama och sajten dr.dk uppträder som om jag verkligen befann mig i Danmark. Men när jag får ip på 104 eller 172, blir jag blockerad och får ett meddelande från DR att jag (troligen) befinner mig utomlands.
Jag har kontaktat supporten på Ivacy, som bestämt hävdar att de har sina fysiska servrar placerade i Danmark och försöker skylla mina problem på inställningar i min webb-läsare respektive iPhone, trots att dessa reagerar precis likadant och samtidigt inte konsekvent på uppkoppling från Sverige. Jag tycker då att det rent logiskt måste vara något fel på tjänsten, och inte på min dator/iPhone.

När jag kontrollerar min platsinformation via iplocation.net får jag fem olika uppgifter, som tydligen härrör från olika databaser över vilka länder som tilldelats vilka ip-nummer. När jag kopplar min VPN till något annat land än Danmark, får jag (oftast) samma svar från alla fem, t.ex. Nederländerna. Men när jag kopplar upp via Danmark varierar uppgiften om land, så att det kan stå Danmark på tre av dem, USA, Frankrike eller Nederländerna på den fjärde och "ingen uppgift" på den femte. Vilka andra länder som anges varierar med vilket ip-nummer (79, 104 eller 172) jag är uppkopplad via.

Går jag till den här databasen över vilka ip-adresser som hör till vilka länder, visar det sig att den jag får (på 79.) från Ivacy, inte tillhör Danmark, utan Nederländerna. Den som börjar på 104, anges tillhöra USA osv.

Kan någon förklara hur det här hänger ihop och hur det fungerar med platsinformationen rörande specifika ip-områden och hur det kan komma sig att en server som står i Danmark kan få ett ip-nummer som – enligt vissa – tillhör ett helt annat land?
Citera
2017-02-12, 20:24
  #2
Medlem
PeterNosters avatar
172 adressen är en lokal adress om den ligger inom detta område:

172.16.0.0–172.31.255.255
Citera
2017-02-12, 20:53
  #3
Medlem
Grisbrottarens avatar
Just i det fallet rör det sig om 172.111.xxx.xx jag får, vilket enligt ip2location placerar servern i Houston, Texas, medan Ivacy alltså med bestämdhet hävdar att den står i Danmark.
Tre andra källor håller med.
Citera
2017-02-14, 17:12
  #4
Medlem
IP adresserna 172.111.128.0 -172.111.255.255 tillhör Secure Internet LLC i Houston Texas.
Vilket jag antar att den aktuella IP adressen ligger mellan, den är registrerad och tilldelad från det amerikanska IP nätet, ARIN.
Det är därför som DR tolkar den som icke dansk.
Att den är tilldelad från ARIN har dock inget att göra med att vad servern faktiskt står. Då det är fullt möjligt att använda amerikanska IP adresser i europa.

Dessa geoblockeraringar skiter ofta i var servern faktiskt står utan går på var IP adressen är registerad.

Det du kan göra i så fall är att kontakta DR och hoppas på att dem inte förstår att det är en VPN tjänst och därmed vitlistar IP rangarna i fråga.
Citera
2017-02-14, 17:28
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
IP adresserna 172.111.128.0 -172.111.255.255 tillhör Secure Internet LLC i Houston Texas.
Vilket jag antar att den aktuella IP adressen ligger mellan, den är registrerad och tilldelad från det amerikanska IP nätet, ARIN.
Det är därför som DR tolkar den som icke dansk.

Flera nätverk i 172.111.128.0/17 är registrerade på andra länder än USA, men inget av /24-näten är registrerat i Danmark vad jag ser med whois-kommandot.
Citera
2017-02-14, 17:57
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Flera nätverk i 172.111.128.0/17 är registrerade på andra länder än USA, men inget av /24-näten är registrerat i Danmark vad jag ser med whois-kommandot.

kanske det, Hos ARIN är dem dock registrerade hos samma leverantör utan Ref. till någon annan.

För övrigt verkar det i detta fallet vara dessa nät det rör sig om:
79.142.69.0/24
104.250.162.0/24
172.111.190.0/24
Citera
2017-02-14, 18:42
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
kanske det, Hos ARIN är dem dock registrerade hos samma leverantör utan Ref. till någon annan.

Du tittade nog inte tillräckligt noggrant, för många av näten är reassignade till olika länder, t ex 172.111.128.0/24 på Seychellerna:

https://whois.arin.net/rest/nets;q=1...se&ext=netref2
__________________
Senast redigerad av Hominem 2017-02-14 kl. 19:28.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback