Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-12, 08:51
  #1
Medlem
Jag har i förbifarten lästa att röntgenstrålning skulle hindras i någon mån av det starka magnetiska fält som råder i en del fusionsreaktorer. Det stod inte hur eller varför, så jag blir ganska osäker på om fenomenet överhuvudtaget existerar.

Det skulle inte vara omöjligt tänker jag, för strålning är ju elektromagnetiska vågor. Å andra sidan jag har svårt att tänka mig att en stråle av något slag har särskilt svårt att passera mellan två mycket starka magneter till exempel.

Anledning till att jag undrar är att strålningsförlusterna i en fusionsreaktor är stora. Ideal temperatur 150 - 200 milj grader puh. Det finns forskningsprojekt där målet är att åstadkomma fusion med bor och väte och då är det närmare en miljard grader. Ännu större strålningsförluster. Kanske största delen strålningsförluster
Citera
2017-02-12, 09:10
  #2
Medlem
Eftersom utbytespartikeln för em-fältet, fotonen, inte själv bär någon laddning så blir växelverkan mellan fotoner extremt svag. Om jag minns rätt så är det ett fjärde ordningens diagram som är det första med foton-foton-växelverkan. Något förenklat: båda fotonerna måste bilda virtuella em-laddade fermion-antifermion-par som sedan i sin tur kan växelverka. Växelverkan mellan magnetfältet och röntgenstrålningen blir sålunda undertryckt med en faktor c^4. Den finns där, men den är otroligt svag.
Citera
2017-02-12, 10:06
  #3
Medlem
Av det du säger kan jag få fram en siffra om c är ljusets hastighet. Växelverkan skulle undertryckas ca 8*10^33. Av vad? Magnetfältet kan uppgå till flera tusen Tessla. Det är en mycket liten "spole" av plasma och mycket kortvarig, men ändock. Det som är intressant för mig är om strålningen kan böjas av eller bromsas nämnvärt. Micrograder eller promille av ursprunglig styrka är inte intressant. Det går inte behålla eller återföra någon energi med så liten påverkan
Citera
2017-02-12, 14:26
  #4
Medlem
Jämfört med växelverkan mellan fotoner och laddade partiklar, men jag får rätta mig lite. M1 är en dipol så det är bara frågan om c^2 i skillnad. Slutsatsen kommer ändå bli densamma, röntegenstrålningen passerar rakt ut i förhållande till magnetfältet. Med de laddade partiklarna i plasmat och allt material utanför kommer strålningen dock växelverka.
Citera
2017-02-12, 14:47
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osmiumkaka
Jämfört med växelverkan mellan fotoner och laddade partiklar, men jag får rätta mig lite. M1 är en dipol så det är bara frågan om c^2 i skillnad. Slutsatsen kommer ändå bli densamma, röntegenstrålningen passerar rakt ut i förhållande till magnetfältet. Med de laddade partiklarna i plasmat och allt material utanför kommer strålningen dock växelverka.

Då är det nog så att röntgenstrålningen inte tas upp i stort sett. Mängden plasma, täthet tjocklek är för liten vet jag. I solen sker det förstås, men där färdas ju röntgenstrålningen många mil genom blytung plasma. Negativt svar är också ett svar
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback