Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-11, 18:09
  #1
Medlem
Vänligen hjälp mig att lösa detta.

Jag har fiber 250/100 Mbit in i huset.
Direkt efter internetleverantörens lilla dosa (fiber in - RJ45 ut) sitter min router, en D-Link DIR890L. (Skulle kunna beskrivas som D-Links värstingrouter)

Därefter går jag vidare med fast ethernet-kabel vidare ut i huset där jag vill ha bra fart.

Alla patchkablar och fasta installationer är Cat5e eller Cat6.

Nu kommer det intressanta. När jag testar med Bredbandskollen, var som helst, antingen direkt efter routern eller ett uttag långt bort i huset, så får jag ungefär 95/96 Mbit ner/upp. Alltid lite högre fart uppåt! Alltså misstänkte jag att jag inte fick 250/100 som jag betalar för, men...

När jag kopplar ur routern och går direkt in på internetleverantörens dosa så får jag ungefär 248 ner men bara ung. 49 upp.

Så mina frågor blir:
1. Hur i xxx kan jag få högre hastighet uppåt när jag stoppar in en router mellan datorn och internetleverantörens dosa?
2. Vet någon om det finns någon mystisk inställning i DIR890L-routern som begränsar hastigheten till 100 Mbit i det lokala nätverket? Har letat men inte sett något.
Citera
2017-02-11, 18:34
  #2
Medlem
kimdah2002s avatar
1 låter konstigt blir det så även om du testar 10 ggr
Citera
2017-02-11, 19:02
  #3
Medlem
4yoonlys avatar
Svarade på detta, men försvann (FB som har problem just nu verkar det som)...

Troligen (inte säkert) är att denna router helt enkelt är för "slö" processor mässigt för att hantera denna bandbredd... när du kör "raka" rör så fungerar det... Men routern ifråga's processor/minne/storage osv klarar helt enkelt inte skyffla 250/100...

Hemmagjord router/dyrare skulle löst problemet...

Det låter så i alla fall...

Du borde kunna testa det genom att slänga på massor med brandväggs regler och funktioner osv och se om bandbredden går neråt... då är det definitivt brandväggen som inte har tillräcklig prestanda...
Citera
2017-02-11, 23:55
  #4
Medlem
BNCs avatar
Vad rapporterar datorn att den fått för hastighet på nätverket?

95-96Mbit låter ju nämligen väldigt typiskt för 100Mbit. Alla nätverkskablar i huset du nämner, går de direkt till routern, eller genom någon switch? Kanske den i så fall bara är 100Mbit..?

Routern borde inte begränsa. Enligt specen hos prisjakt ska den klara dryga 700Mbit mellan LAN och WAN. Och dubbelkärnig 1GHz-processor, borde fixa biffen ganska så väl.
Så förslaget med en bättre router tror jag inte riktigt på, denna *ska* kunna göra jobbet.
Citera
2017-02-12, 14:01
  #5
Medlem
Har testat typ 20 ggr. Olika veckodagar och olika tider.

Har testat direkt till routern och även via en 8-portars Netgearswitch med Gbit-prestanda. Ingen skillnad i hastighet. Switchen gör sitt jobb som förväntat med andra ord.

Det mest spännande är ju egentligen frågan hur jag kan få upp hastigheten uppströms genom att koppla in en router.

Kan det vara så att routern "snackar bättre" med Bahnhofs (som är internetleverantören) utrustning än datorn. Fast det är väl egentligen Telias kabelbolag Skanova som äger hårdvaran i det som heter Öppen fiber.

Hastigheten ner från nätet borde ju bero på någon inställning i routern. Men jag hittar ingen som verkar vara relevant. Men jag grottar vidare...
__________________
Senast redigerad av Slabbadangmannen 2017-02-12 kl. 14:15.
Citera
2017-02-17, 01:38
  #6
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slabbadangmannen
Har testat typ 20 ggr. Olika veckodagar och olika tider.

Har testat direkt till routern och även via en 8-portars Netgearswitch med Gbit-prestanda. Ingen skillnad i hastighet. Switchen gör sitt jobb som förväntat med andra ord.

Det mest spännande är ju egentligen frågan hur jag kan få upp hastigheten uppströms genom att koppla in en router.

Kan det vara så att routern "snackar bättre" med Bahnhofs (som är internetleverantören) utrustning än datorn. Fast det är väl egentligen Telias kabelbolag Skanova som äger hårdvaran i det som heter Öppen fiber.

Hastigheten ner från nätet borde ju bero på någon inställning i routern. Men jag hittar ingen som verkar vara relevant. Men jag grottar vidare...


Men om vi går ner till basics...

Med router får du runt 100/100, utan router får du 240/100 typ...

Problemet är routern... och jag har haft rätt dyra routers som helt utan regler osv osv (4 cores 800+ Mhz) knappt fixa 30 Mbit...

Var några år sedan absolut.... men för mig låter det otroligt att en D-Link (hyffsat billig) router skulle lätt fixa 250 Mbit...

Självklart skulle den lösa det med allt avslaget... och enbart routa trafik men brandvägg, regler osv osv... så är det ett tufft jobb...

Men som sagt... med router en hastighet... utan router en annan... det borde säga dig vart flaskhalsen ligger...
Citera
2017-02-17, 03:51
  #7
Medlem
PeterNosters avatar
När man kopplar upp enheter så sker först en förhandling om vilken fart man kan köra. Om man vill köra snabbare än 100 Mbit/s så gäller det att alla fyra paren i kabeln fungerar. För 100 Mbit/s behövs bara två par. När det upptäcks vid förhandlingen att inte 1 Gbit/s funkar går man ner till 100 Mbit/s.

Så kolla upp kablarna! Har du satt på kontakterna själv eller är det köpta kablar?

Prova kablarna genom att köra alla mellan dator och vägguttag så att du vet att alla klarar den högre farten.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2017-02-17 kl. 03:55.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback